Nogen gange bliver jeg bare SÅ forbandet...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mikkel
Reactions:

Nogen gange bliver jeg bare SÅ forbandet...

Indlæg af mikkel »

True story folks!

Blev kontaktet for et par dage siden af en veninde, som var ved at panikke over at skulle feriepasse et saltvandsakvarie for nogle venner - fisk var døde og akvariet var nyt. Hun havde været med da det blev købt, men var stadig på bar bund. Flink som jeg jo er, sagde jeg at hun bare kunne hive fat i mig, hvis der var noget...idag fik så jeg den fulde historie, da hun ville vide hvad den mystiske belægning var (cyano) - bemærk at det er blevet genfortalt til mig af en ikke-akvarist, så artbestemmelser osv. er ikke helt 100, men selv hvis 50% af historien beror på misforståelser er det stadig en gyser.

Man går ind i Akvarieudstyr og køber et akvarie, sten og modnet vand og får at vide at man skal lade akvariet stå uden lys i en uge, derefter med lys en uge og akvariet er derefter klar til fisk. Efter 14 dage sælger samme ekspedient en klovnfisk, en paletkirurg, en Pseudochromis paccagnella, 2 "sorte fisk med hvide pletter" (damsel?), en rød søstjerne (måske Echinaster sp.) og en lyserød anemone. Der bliver også solgt noget flydende koralfoder, som skal doseres en gang om ugen til anemonen (huh?).
Tilbage er der pt en palet og en klovn samt en anemone og en søstjerne som ikke liiiiige er i topform.

"Nå-ja - big friggin' deal" kunne man jo så indvende - glade nybegyndere og en lidt for smart ekspedient......mjaaaahhhhh, men akvariet var på 27 liter (skriver: SYVOGTYVE liter!), hvilket sælger var ganske klar over da han langede liv over disken.

Normalt er jeg ikke meget for at hænge folk eller butikker ud, men denne her er altså lige et nummer grov :evil:
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Ja det lyder da helt absurd :shock:
Det er godt nok synd, håber ikke dine venindes venner helt har mistet lysten til saltvand.
Evt. kan du jo foreslå dem at læse lidt her på forum så kan de forhåbentlig komme bedre igang næste gang.

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Man kan kun ryste på hovedet over sådan en historie. Det er jo dybt tragisk at høre.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det er jo akvarieudstyr.dk vi taler om!
Har ikke hørt mange succes historier derfra!!!
Men de har en god web site, som gør, at det er dem som "de nye" kommer forbi først!

Røv ærgelig start for dem!
Senest rettet af Anders månsson lør 17. jun 2006 22:39, rettet i alt 1 gang.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Der er afgivet strenge ordrer om at Klovnfisken skal besøges straks efter ferien :wink:
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ja det lyder ikke for smart!!!
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, som Carsten kan jeg kun rste på hovedet af en sådan historie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Tak skæbne, sådan en person skulle jo ikke have lov til at arbejde med dyr :MA :KP
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Hej !!!

Ja, det undrer mig ikke en s... når det handler om dette forfærdelige sted "akvarieudstyr" - jeg fandt selv temmelig hurtigt ud af at det ikke er stedet at handle !

Jeg har dog selv oplevet noget af det samme - en dag jeg var inde for at kigge (bor ikke langt derfra !) - hér blev et par forældre guidet og eksp. gennem købet af et 27 liters "akvarie" - med modnet vand , klovnfisk og foder - alt fordi sønnen naturligvis skulle have "nemo" !

Jeg kan derfor ikke andet end sige - luk lortet !!!!

mvh kirurgfisken :MA
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

det er simpelthen for groft at det sker gang på gang og alle de gange vi ikke kender noget til de skulle lukkes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Sørgelig historie :( og fejlen ligger self. ved forhandleren da han udnytter en begynders uvidenhed...!men synes da os godt at man kunne læse lidt om det på fx nettet inden man anskaffede sig et...! men igen man stoler på forhandleren og fejlen er self hans :evil:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Enig med Mathias ang lidt research inden man kaster sig ud i det. Men hvorfor skulle man tvivle når en tilsyneladende "proffesionel" råder og vejleder en. At det så er helt ude i skoven er en anden snak. Havde jeg mere viden om emnet end jeg har idag havde jeg taget derind og "leget" nybegynder og spørge ind til den vejledning for derefter at pille hans udsagn fra hinanden.
Trist start på hobby'en
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Havde jeg mere viden om emnet end jeg har idag havde jeg taget derind og "leget" nybegynder og spørge ind til den vejledning for derefter at pille hans udsagn fra hinanden.
Lyder sku som en GOD idé :lol: :lol: :lol:
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Mathias, Kald mig bare underlig :roll: men i sådanne tilfælde er det vældig god humor for mig. For sådanne folk fortjener virkelig at hak i næsen af den verbale art. Det kan måske sætte lidt cirkulation i hovedet?
Mvh Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har selv kun haft gode erfaringer med akvarie udstyr men har også kun handlet materiel hos dem. Den ene gang jeg besøgte dem var der ikke meget at komme efter så vi købte intet(dem så der var var så røv hamrende dyrt).

Men jo det er en sørgelig sælger historie og jeg forstår ganske godt at man så bagefter står tilbage og er frustreret !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Hvis man ved hvad man går efter og ikke har brug for vejledning kan butikken sikkert være god nok. Har selv tænkt mig at købe akvarie hos dem da de har hvad jeg vil have og til en fornuftig pris.
Mvh Brian

sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Yep - kedeligt, men igen - typisk for Akvarieudstyr.

Jeg forstår det ikke - hvorfor er det lige at nogen handler der.

Dårlig service og alt for høje priser.

/Henrik
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Mathias, Kald mig bare underlig men i sådanne tilfælde er det vældig god humor for mig. For sådanne folk fortjener virkelig at hak i næsen af den verbale art. Det kan måske sætte lidt cirkulation i hovedet?
Er også fuldkommen ENIG med dig de skal bare ha´noget :KP
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Jeg forstår det ikke - hvorfor er det lige at nogen handler der.

Dårlig service og alt for høje priser.

/Henrik
Det kan jeg da naturligvis kun give dig ret i Henrik ;)

Men som sagt så har jeg personligt feks KUN haft gode oplevelser med dem, og angående priser ja så er de klart nogle af de dyreste men de har fordelen af at de har nærmest alt :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Personligt har jeg kun handlet i Akvarieudstyr en enkelt gang, og fik opfattelsen af at det var et forfærdeligt amatørforetagende.
Men det var det eneste sted jeg kunne få en speciel vare - troede jeg. For ved et senere besøg i Cichlidecentret fik jeg at vide, at jeg da kunne bestille varen gennem dem - og langt billigere. :MA

Noget helt andet er, at jeg er glad for friheden til at advare mod/kritisere dårlige bikse her. På akvariesiden.dk er der desværre indført censur mod forhandlerkritik - efter ønske fra nogle forhandlere!!!
Hvis man ikke må advare mod dårlige butikker, så falder værdien af et forum særdeles meget. :!:

Tak til de administrerende for et frit forum!! :K
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Har tit og ofte handelt via netbutikken og har aldrig haft problemer.
De har da varer der, som man ikke kan få andre steder.

Varerne har altid været fremme efter ganske få dage, så jeg har ikke noget på forretningen.

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

En oplevelse som denne, fortjener at komme frem, især hvis andre også har haft samme oplevelse.

Men frie forums, har bare let ved at blive til hadesider, hvis admin og andre brugere ikke holder folk i ørene. Især med noget som saltvand, der meget hurtigt kan gå ged i, fordi folk er nybegynderer eller ikke har passet på. For det er jo aldrig folks egen fejl, men en forhandler der sælger eks. syge folk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"