Jeg startede for snart... ja lang tid siden med dette indlæg. Ideen blev lagt lidt på hylden da jeg ikke mente jeg økonomisk var klar. Men i sommeren 2005 tog jeg et smut til Thule på Grønland i 14 mdr. I de 14 mdr fik jeg rimelig god tid til at tænke over mange ting og bla saltvand begyndte at rumstere igen. Fandt min konto herinde frem og læste side op og side ned på denne fantastiske side. Begyndte at stille spørgsmål og ideerne til mit første saltvand begyndte at tage form. Da jeg så vendte hjem til Sverige igen begyndte jeg at lede efter et akvarie.
Valget faldt så på et 200L jeg fandt brugt herinde med overløb og 2 huller. Det kunne ikke være mere perfekt. Der var oveni købet et tilhørende 70L til sump. Hvad mere kan jeg ønske mig. Da jeg så ville fylde vand i fandt jeg ud af overløbet var utæt. Øv bøv. Men hvor svært kunne det være at fikse det... Ret svært fandt jeg ud af. Brugte en del tid på at fuge uden på den gamle fuge. Det gør jeg ikke igen. Efter 3 mislykkedes forsøg endte jeg med at skære overløbet helt ud og fuge det på ny. Det gik heller ikke helt så godt men 2 forsøg med at skære det ud og fuge på ny blev derimod rigtig vellykket.
I al den tid jeg fugede overløb osv havde jeg ca 20kg levende sten stående i et babybadekar med en cirkulations pumpe kørende. For det var jo ikke lige planen det skulle tage så lang tid.
Langt om længe kunne jeg så smide de 20kg op i akvariet med de ca 130L modnet vand fra det akvarie jeg fik stenene fra. Senere supplerede jeg op med 20kg levende sten købt herinde også. Super flotte sten med masser af liv.
Der blev lavet forskellige udkast til sump og rørføring til denne. En del havde forskellige meninger om hvordan det skulle laves. Jeg er endt med et system jeg er ret godt tilfreds med som giver mig god mulighed for at styre vandstanden i overløbet og skummeren.
Et bord skulle også laves. Jeg valgte DIY udgaven. Så fik jeg det nemlig lige som jeg ville. Men hvordan ville jeg have det? Det er jo ikke så nemt når man egentlig ikke har 100% styr på hvad der venter én. Så ud fra den tanke lavede jeg et bord der kunne rumme alverdens udstyr og hvad man ellers kunne tænke sig. Så var det ihvertfald ikke bordet der var den begrænsende faktor

Alt ialt er jeg ret godt tilfreds med det.
Udstyrs listen så indtil videre således ud.
Tunze 6000 med single controler.
Deltec APF600 skummer.
Ocean runner 3500 som retur pumpe.
No name osmose anlæg der kan lave ca 50L i døgnet.
150W HQI med indbygget T5
Med tiden skal kommer der helt sikkert til at ske lidt med akvariet men indtil videre skal det bare modnes stille og roligt.
Tålmodighed har aldrig været min helt store dyd så dette er virkelig svendeprøven på min tålmodighed. Kan jeg vente længe nok inden jeg springer ud i fisk, koraller osv. Det tror jeg nu nok jeg kan. For jeg vil lykkedes med dette projekt.