Blev kontaktet for et par dage siden af en veninde, som var ved at panikke over at skulle feriepasse et saltvandsakvarie for nogle venner - fisk var døde og akvariet var nyt. Hun havde været med da det blev købt, men var stadig på bar bund. Flink som jeg jo er, sagde jeg at hun bare kunne hive fat i mig, hvis der var noget...idag fik så jeg den fulde historie, da hun ville vide hvad den mystiske belægning var (cyano) - bemærk at det er blevet genfortalt til mig af en ikke-akvarist, så artbestemmelser osv. er ikke helt 100, men selv hvis 50% af historien beror på misforståelser er det stadig en gyser.
Man går ind i Akvarieudstyr og køber et akvarie, sten og modnet vand og får at vide at man skal lade akvariet stå uden lys i en uge, derefter med lys en uge og akvariet er derefter klar til fisk. Efter 14 dage sælger samme ekspedient en klovnfisk, en paletkirurg, en Pseudochromis paccagnella, 2 "sorte fisk med hvide pletter" (damsel?), en rød søstjerne (måske Echinaster sp.) og en lyserød anemone. Der bliver også solgt noget flydende koralfoder, som skal doseres en gang om ugen til anemonen (huh?).
Tilbage er der pt en palet og en klovn samt en anemone og en søstjerne som ikke liiiiige er i topform.
"Nå-ja - big friggin' deal" kunne man jo så indvende - glade nybegyndere og en lidt for smart ekspedient......mjaaaahhhhh, men akvariet var på 27 liter (skriver: SYVOGTYVE liter!), hvilket sælger var ganske klar over da han langede liv over disken.
Normalt er jeg ikke meget for at hænge folk eller butikker ud, men denne her er altså lige et nummer grov