Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Indlæg af Jan Lauridsen »

Seniorreefer skrev: ons 28. aug 2024 08:04 Det er også en god indgangs vinkel. Jeg var netop selv den vej med RKS og havde en chat med ham. Det er vigtigt at vælge en løsning som passer til ens familie og livsstil😊

Det blev bare for dyrt for mig med de mængder jeg skulle dosere ift hans beregninger

Jeg er lidt i tvivl omkring det du skriver og mener her.
Måske der kan være plads andre argumenter og holdninger ;)
Jeg er forsigtig ift klassificere hvilke produkter der rammer hvilke målgrupper. Der er ikke noget i vejen med nogen af produkterne og eksperter kan godt vælge de enkle løsninger.
Mht pris så er mit nuværende forbrug 12ml på 220l med små og mindre SPS i rigelige mængder. Det svarer til ca. 70,- pr måned. Hertil investering til 4 kanals peristaltisk pumpe. Jeg ved ikke hvordan regnestykket med kalkreaktor er.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: ons 28. aug 2024 08:32 [quote=Seniorreefer post_id=860709 time=<a href="tel:1724828648">1724828648</a> user_id=8837]
Det er også en god indgangs vinkel. Jeg var netop selv den vej med RKS og havde en chat med ham. Det er vigtigt at vælge en løsning som passer til ens familie og livsstil😊

Det blev bare for dyrt for mig med de mængder jeg skulle dosere ift hans beregninger

Jeg er lidt i tvivl omkring det du skriver og mener her.
Måske der kan være plads andre argumenter og holdninger ;)

Jeg er forsigtig ift klassificere hvilke produkter der rammer hvilke målgrupper. Der er ikke noget i vejen med nogen af produkterne og eksperter kan godt vælge de enkle løsninger.
Mht pris så er mit nuværende forbrug 12ml på 220l med små og mindre SPS i rigelige mængder. Det svarer til ca. 70,- pr måned. Hertil investering til 4 kanals peristaltisk pumpe. Jeg ved ikke hvordan regnestykket med kalkreaktor er.
Den beregning jeg fik, var uden brug af kalkreaktor. Årsagen til jeg kontaktede ham dengang, var min Dastaco T3 ikke kunne levere nok.

Han sagde dengang jeg skulle bruge deres Modern Reef Black version, som var dobbelt så stærk ift 2-3 dKH i optag pr dag. Denne beregning er baseret på mit daværende 2dkh dagligt
650l ville skulle doseres med ca. 130 - 190ml dagligt.
Så deres 4x5l koster omkring 1000kr (131€) , så det ville koste mig ~1000kr pr måned for basic dosering med kun 2 dKH.Så kommer derefter alle reguleringer osv osv.
jeg fandt dog en lille rabat ordning gennem en som kan købe gennem forhandleren i Sverige , men stadigvæk noget dyrt.
Jeg synes produktet er fint til små optag, men som også Suroma og Casper nævnte omkring allforreef skrider værdierne over tid, da optag er forskellig og reguleringer er nødvendigt alligevel, især ved højere daglige optag og dermed kunne grundlaget for den højere pris, ikke bruges hos mig

Det ærgrede mig, da det ville gøre reefer livet lidt nemmere ;)
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg kører den sorte x7.7 version og håber "bare" den rammer 95% af de vigtigste sporstoffer. Det ved jeg om 6-12 måneder :) Ser man på Modern Reef hjemmeside så har de pænt mange Reef Supplements produkter. Så metoden er sikkert ikke bedre end andre.
Det ærgrer mig man ikke kan få adgang til DB om ICP tests. Tager man f.eks. FM ICP så har jeg registreret min tank: størrelse, dosering, filtrering, RO, koralsammensætning, ... FM kan jo ud fra data se hvad der er typiske mangler for os der kører AFR, RKS etc... Måske jeg skal købe en hvid kittel og køre forbi Claude.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Historie * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Min Rejse Ind i Saltvandsakvariets Verden
I marts 2017 tog jeg mine første skridt ind i saltvandsakvariets fascinerende verden, inspireret af min søn, der havde et imponerende 70 liters nanoakvarium. Min drøm var at skabe et lille koralrev i kælderen, men jeg var helt ny på området og havde kun erfaring med ferskvand og ciklider.
Min søns 70l fra marts 2017:
received_10212038779148653.jpg
Et Uventet Fund
Jeg fik fat i et 350 liters akvarium, som jeg næsten fik gratis – jeg troede, jeg havde gjort et scoop! Men da jeg så det, stod det klart, at det havde set bedre dage. Det var beskidt og havde tydeligvis haft et hårdt liv. Så jeg greb fat i handsker, vand og saltsyre og gik i gang i carporten.
20170309_093922.jpg
Udfordringer og Indkøb
Det viste sig hurtigt, at jeg manglede en hel del udstyr: salt, pumper, skummer, lys, reaktor og meget mere. Selvom jeg købte det meste brugt, blev det alligevel en dyr fornøjelse. Heldigvis havde jeg også heldet med mig, da jeg fandt de smukkeste og mest etablerede sten samt modnet sand.
20170616_081632.jpg
20170329_194415.jpg
Inspiration fra Det Store Rev
Min familie havde været på en fem ugers rejse til Australien, og jeg blev dybt inspireret af oplevelserne fra Great Barrier Reef. De lodrette koralrev, fyldt med farverige koraller og fisk i alle niveauer, satte gang i min fantasi. Jeg besluttede mig for at forsøge at genskabe dette fantastiske syn i mit eget akvarium. Et besøg i Townsville reefcenter på havnen kan anbefales, samt et smut til Magnetic Island. Billedet er taget tre år senere i marts 2020 og revet vokset til. Herfra blev det kaos, fordi nogle koraller tog magten - det skulle også læres!
20200330_200745.jpg
En Glidende Start
Indkøringen af akvariet gik overraskende let. Jeg fik hurtigt styr på de vigtigste aspekter, selvom der var meget teknik at lære ud over saltvand, koraller, fisk og vandprøver. Min rejse ind i saltvandsakvariets verden var kun lige begyndt! Alt var godt!
Min indkøring forløb smertefrit og jeg havde kun korte periode med kiselalger og senere let belægning af grønne alger som mit CUC team håndterede let.
20170405_164251.jpg
Skønheden fra revet, en Acan. Acan blev hurtigt min favorit - blev fodret med pipette efter kunstens regler.
20171019_203620_001.jpg
Ud af stenene kom der over de første måneder koraller jeg aldrig havde oplevet tidligere. Her en orange Ricordia.
20170420_205448.jpg
Min Blaustamussa har været min trofaste følgesvend siden 2017 – i medgang og modgang. Nostalgi er ikke hvad det har været.
20170528_115107.jpg
Vi beslutter lokalet skal renoveres efter jeg har hærget rummet med saltvand på tæpper i 4 år. Så det lukkes og ryger på genbrugen. Fragtanken flyttes til mere ydmyge forhold i værkstedet, hvor det står som mit "projekt" indtil jeg skal videre. Drømmene lever endnu om det store rev.

Tilbage til toppen
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Familiehobbyer der inspirerer hinanden er nu rart. Du må få sønnike igang igen!
Man må sige du godt nok også hurtigt har fået lagt et par kompetencer på, og tænker i detaljer som folk som mig ikke har mental kapacitet til. ;)
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

tim_rn skrev: fre 30. aug 2024 13:43 Familiehobbyer der inspirerer hinanden er nu rart. Du må få sønnike igang igen!
Man må sige du godt nok også hurtigt har fået lagt et par kompetencer på, og tænker i detaljer som folk som mig ikke har mental kapacitet til. ;)
Lidt hyggeligt I startede på samme tid og stort set samme setup. Jeg tror sønnike vender tilbage når der bliver mere luft.
Tak for de rosende ord - som pensionist er der tid til ar nørde lidt igennem.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Kompleks dosering med APEX * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Jeg har manuelt doseret Modern Reef Polypop (PP) og Complete Reef Food (CRF) i de sidste par måneder. Da jeg ofte er på farten, har jeg besluttet at automatisere doseringen med APEX DOS. Begge produkter skal rystes grundigt før brug og må ikke stå for længe i slangerne. I øjeblikket doserer jeg 1 ml af hver produkt dagligt. Jeg har installeret en stirrer og har målt, at der er 20 ml i slangerne svarerende til 20 dage. Derfor er jeg nødt til at tømme slangerne efter hver dosering. Jeg har efterfølgende monteret slanger med en indvendig diameter på 1,6mm fra 4,0mm, det reducerede mængden af væske i slanger med ca 15ml.
Doseringen sker over natten til lyset tændet på tanken.
Polypop (PP):
  • Aminosyrer, Vitaminer, Organiske syrer, Sporstoffer, Naturlige farvestoffer (carotenoider)
Complete Reef Food (CRF):
  • Aminosyrer, Mikronæringsstoffer, Sporstoffer, Organiske næringsstoffer, Naturlige farvestoffer.
Jeg har fundet en løsning, hvor stirreren kører i fem minutter, inden der doseres 1/12 dosis. Efter et minut tømmes slangerne, og dette gentages 12 gange fra lyset slukkes, indtil næste morgen, når den nye lyscyklus starter. APEX styrer hele processen, og jeg har indsat en påmindelse i APEX-kalenderen, så jeg bliver mindet om at påfylde PP og CRF.

Er du teknisk intereseret er løsningen implementeret således:
Stirrer tændes og slukkes fra APEX OSC command:
  • OSC 000:00/005:00/055:00 Then ON
Hver hele time kører stirrer de første fem minutter.

Der er oprettet to DOS profiler i APEX configurationen:
Doseringen:
DOS_Profile_Forward.jpg
Tømning af slanger:
DOS_Profile_Reverse.jpg
Desuden et APEX viruelt output, en virtuel knap, som tænder og slukker for DOS pumpen ved at aktivere forward hhv reverse profile.
APEX virtual output command:
  • OSC 004:00/001:00/055:00 Then OFF
Hver hele time venter pumpen i fire minutter. Herefter doserer den iht forward profile og efter et minut tømmes slangerne igen. Dette gentages igen efter 55 minutter.

Som det sidste er der lagt kode ind i DOS pumpens konfiguration:
APEX DOS commands:
  • Set OFF
  • If Output OSC_CRF-P = ON Then PFDOS_Rev
  • If Output OSC_CRF-P = OFF Then PFDOS_Forw
  • If Time 10:00 to 22:00 Then Off
Kalibreringen tager lidt tid. Det gør jeg ved at opsamle RO vand (test væske) i et 10ml måleglas simuleret i opspeeded tempo.

Tilbage til toppen
Senest rettet af Jan Lauridsen søn 1. sep 2024 13:29, rettet i alt 1 gang.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for delingen Jan.

Jeg havde Apex DOS pumper på systemet da jeg doserede på dråbe niveau. Fede pumper som jo, både kan køre forlæns og baglæns.

Jeg tror du skal dobbelt, dobbelt tjekke doseringsmængden i real hastigheds kørsel. Jeg oplevede lidt for ofte at kalibringen skred hvis jeg skruede op/ned for doseringshastighed og den skred desværre også generelt over tid. Dette på trods af nye pumpehoveder, nye slanger (ofte) osv.

Det er super godt tænkt med de pumper, men jeg endte med at sælge dem videre pga:
Syntes de skulle kalibreres for ofte.
De fylder ALT for meget.
De LARMER når de køre.

Fede programmeringer du har udtænkt! Tak for deling.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

charlie saltvand skrev: søn 1. sep 2024 12:17 Tak for delingen Jan.

Jeg havde Apex DOS pumper på systemet da jeg doserede på dråbe niveau. Fede pumper som jo, både kan køre forlæns og baglæns.

Jeg tror du skal dobbelt, dobbelt tjekke doseringsmængden i real hastigheds kørsel. Jeg oplevede lidt for ofte at kalibringen skred hvis jeg skruede op/ned for doseringshastighed og den skred desværre også generelt over tid. Dette på trods af nye pumpehoveder, nye slanger (ofte) osv.

Det er super godt tænkt med de pumper, men jeg endte med at sælge dem videre pga:
Syntes de skulle kalibreres for ofte.
De fylder ALT for meget.
De LARMER når de køre.

Fede programmeringer du har udtænkt! Tak for deling.
Selv tak @charlie saltvand - jeg er enig i dine betragtninger. God timing. Jeg er netop ved at kalibrere igen. Med de små mængder skal der ikke meget til før doseringen skrider. Jeg har netop skiftet slangerne ud til 1,6mm silikone fra de almindelige 4mm fra Neptune - begge mål er indvendig diameter. Det reducer mængden af væske i slangerne men næppe præcisionen. Hvilke pumper skiftede du til?
Mine står i et kælderrum så støjen er det mindste - i en stue ville det være en NO-GO.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Nu må det snart være tid til en Update!😎
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Engelquist skrev: fre 18. okt 2024 10:21 Nu må det snart være tid til en Update!😎
Mit akvariesystem er stadig ungt og udvikler sig
Mit akvariesystem er omkring 9 måneder gammelt og viser fortsat tegn på, at det ikke er helt modent endnu.

Udfordringer med alger
Dinoflagellater af typen ostreopsis har tidligere været et stort problem. De forsvandt for en tid, men er nu vendt tilbage. Derfor har jeg installeret et permanent UV-filter i sumpen. Filteret kører døgnet rundt i en periode, før jeg vil forsøge at reducere det til 6 timers drift om aftenen.

Fisk og koraller trives
Trods udfordringerne trives mine fisk og koraller. Under min ferie i september/oktober faldt næringsindholdet i vandet til nul, men det har ikke påvirket dyrene negativt. Jeg var bekymret for at overdosere, så jeg valgte hellere at give for lidt end for meget næring.

Justering af fodring og næringsstoffer
Jeg har nu øget fodringen og tilsætter lidt mere næring (Modern Reef PolyPop og Complete Reef Food). Niveauerne er nu tilbage på 5 ppm NO3 (nitrat) og 0,06 ppm PO4 (fosfat).

Ændringer i systemet
Jeg er skiftet til TM PRO-REEF salt og har øget mit automatiske vandskifte til 2,3% per dag. Jeg håber, dette vil give flere positive effekter på længere sigt, hvilket jeg vil fortælle mere om i et senere indlæg.

Koralvækst og farver
Mine koraller trives, vokser og får stadig bedre farver. Der er stadig plads til forbedring, men så længe udviklingen går i den rigtige retning, er jeg tilfreds.

Nye koraller
Jeg har købt nogle nye koraller fra LeonardosReef.com. Det var en fantastisk oplevelse, selvom det var lidt dyrt. Efter 10 dage ser alle korallerne flotte ud, bortset fra en Anacropora, som kæmper med nogle bakterier. Den er blevet flyttet til et område med mindre lys efter råd fra Leonardo.

Opdatering af tråd
Jeg har opdateret min tråd med nye billeder og information om dinoflagellaterne.

Til toppen af tråden med link til opslagene

En af de nye fragmenter fra Leonardo - se resten i tråden:
1.LR_Bubbalicious_Millepora.jpg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

APEX Trident * Introduktion til min 200 liters reeftank i Birkerød

Erfaringer med Apex Trident

Jeg har haft positive erfaringer med Apex Trident, som overrasker mig med sin simple og logiske konstruktion. Den måler som en Hanna checker og består af en meget lille pumpe samt seks magnetventiler, der styrer indgangen til en manifold. Derudover er der en lille styreenhed, og kabinettet er kompakt, hvilket gør det nemt at adskille uden brug af værktøj. Når man laver flere på hinanden følgende tests, ligger resultaterne så tæt, at selv en person med erfaring fra Hanna vil være tilfreds.

Trident kræver løbende vedligeholdelse og kalibrering. Et sæt reagenser varer cirka to måneder og koster 450 kr., hvilket giver mulighed for 240 alkalinitetstests samt 120 calcium- og magnesiumtests. Det svarer til cirka en krone pr. test. I menuen for tidsplanlægning kan du minimum konfigurere otte tests pr. dag, men du kan selv ændre konfigurationen i systemet, hvilket er en lidt mere kompleks operation. Jeg har valgt at køre en daglig test kl. 9:00 af KH, Ca og Mg samt en KH-test igen kl. 22:00, altså fire tests dagligt.
Trident forudsætter man har en APEX kontroller! Har du ikke det skal du lige overveje dine behov og budgetmæssige rammer grundigt.

Oversigtsbillede fra APEX Fusion APP:
Trident_KK-Ca-Mg_results.jpg
Trident_KK-Ca-Mg_results.jpg (18.56 KiB) Vist 7625 gange
Installation af Apex Trident:
  • Den fysiske installation er meget let og tager maksimalt 15 minutter.
  • Instruktionerne findes i APEX Fusion APP som en lille video i 12 trin, hvilket gør processen meget simpel.
  • Efter installationen skal man opdatere firmwaren, hvilket er en simpel procedure, der tager knap to minutter.
  • Herefter skal man tage stilling til tidsplanen for testning af alkalinitet, calcium og magnesium.
  • En test kan udføres med det samme, og resultaterne virker fornuftige, selvom KH-målingen var ca. 0,8 dKH under målingerne fra en Hanna tester.
  • Trident kørte nogle dage inden kalibreringen blev udført med den medfølgende kalibreringsvæske.
Instructions video som kører i APEX Fusion APP:
Trident_instructions.jpg
Så det kan næppe gøres lettere og mere enkelt. Men sådan er virkeligheden sjældent - heller ikke i mit tilfælde. Når jeg alligevel skriver så positivt som ovenfor, er det et udtryk for min begejstring for systemet efter jeg fik løst diverse problemer.

Trident var købt brugt og ifølge sælger aldrig installeret. Efter installation viste Trident fejl på vandindtaget fra sumpen. Efter forskellige forsøg opdagede jeg vand i kabinettet. Trident blev skilt ad, rengjort og undersøgt. Silikoneslangen fra tanken var faldet af manifolden og sad i klemme i magnetventilen, hvilket forårsagede alle problemerne. Da det var rettet, virkede alt igen.

Det var den korte version. I praksis måtte jeg skille den ad tre gange inden jeg fandt alle fejlene og havde testet alt igennem for at forstå, hvordan systemet virker. Nu er jeg til gengæld fortrolig med systemet.

Senere kørte jeg en kalibrering som ikke gav gode alkalinitetsresultater efterfølgende. Jeg testede kalibreringsvæsken med min Hanna tester og så, at den var langt fra de opgivne værdier for KH (sidste anvendelses dato var i 2020). Heldigvis har jeg tillid til mine Hanna-målinger fordi jeg altid kontrollerer dem i forbindelse med mine månedlige ICP-tests. Så i stedet kalibrede jeg Trident med vand fra tanken, og vupti - nu får jeg næsten 100% ens målinger dvs den sidste lå 0,07dKH under Hanna.

Jeg tog samtidig en prøve ud til ICP som ekstra kontrol; svarene kommer senere. Indtil da må jeg stole på systemet og mine trofaste Hanna checkers. Det gode er, at Trident er mere præcis, så en generel misvisning bekymrer mig ikke.

Lidt billeder af dyret når den er skilt ad. Det er vel det første man gør?
Mekanisk simpel løsning:
20241122_131959.jpg
Meget kompakt, små slanger, mini versioner af ventiler og pumpe:
20241122_131945.jpg
Kontrol board:
20241122_131650.jpg
Fejlen ses med slange røget af manifolden:
Trident_Switch4.jpg
Der mangler et billede af selve kuvetten med optisk måler. Det kommer efter næste maintenance. Men er også let at skille ad og rengøre med vatpind.
Tilbage til toppen
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg vil snarest muligt oprette en ny tråd for 2025. Denne tråd vil jeg regelmæssigt opdatere med relevante indslag, så jeg altid kan linke tilbage. Den nye tråd vil være en log for min 200-liters tank, som stadig fungerer som en fragtank til koraller for min nye displaytank, som jeg håber at have klar i 2025. Vedlagt et par billeder fra 21 januar 2025.
Vedhæftede filer
P1200034.jpg
P1200024-2.jpg
P1200013.jpg
P1200001.jpg
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Hej Jan.

Jeg læste lige dit punkt ang dinoflagellater Ostreopsis. En type jeg også tror jeg er plaget af, men jeg afventer lige et mikroskop med posten for at være helt sikker. De forsvinder helt om natten, og kommer tilbage når lyset er tændt. Hvis det er Ostreopsis, hvad for en type UV lys kan du anbefale?. Jeg kan se du har haft god erfaring i at benyttet UV mod dem. Jeg har forsøgt mig med noget DinoX, men det har ikke givet de store resultater. Mvh Mathias
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

mathiaskehlet skrev: tors 10. apr 2025 12:06 Hej Jan.

Jeg læste lige dit punkt ang dinoflagellater Ostreopsis. En type jeg også tror jeg er plaget af, men jeg afventer lige et mikroskop med posten for at være helt sikker. De forsvinder helt om natten, og kommer tilbage når lyset er tændt. Hvis det er Ostreopsis, hvad for en type UV lys kan du anbefale?. Jeg kan se du har haft god erfaring i at benyttet UV mod dem. Jeg har forsøgt mig med noget DinoX, men det har ikke givet de store resultater. Mvh Mathias
Jeg har et 39w Deltec UV filter. Køb et der mindst giver 1w pr 10liter vandvolumen og placer det med pumpe i display tanken. Vigtigt flow ikke er for højt. God kamp!
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Jan Lauridsen skrev: tors 10. apr 2025 12:17

Jeg har et 39w Deltec UV filter. Køb et der mindst giver 1w pr 10liter vandvolumen og placer det med pumpe i display tanken. Vigtigt flow ikke er for højt. God kamp!
Tak for det! Kan se at dinoflagellater hjælpegruppen på facebook nævner at UV filer indtaget skal placeres tæt på sandbunden i display tanken for de bedste resultater. Det er jeg ikke meget for, da jeg helst vil gemme det i sumpen. Har du erfaring med at sætte det i sumpen?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

mathiaskehlet skrev: tors 10. apr 2025 12:22
Jan Lauridsen skrev: tors 10. apr 2025 12:17

Tak for det! Kan se at dinoflagellater hjælpegruppen på facebook nævner at UV filer indtaget skal placeres tæt på sandbunden i display tanken for de bedste resultater. Det er jeg ikke meget for, da jeg helst vil gemme det i sumpen. Har du erfaring med at sætte det i sumpen?
Ja, det fungerer ikke med UV i sumpen i forhold til dinoflagellater. Jeg satte mit i sumpen, det vil sige, jeg flyttede det fra displayet, da det så ud til at have dræbt det meste. Efter 5-10 dage blomstrede displaytanken op igen, og UV med pumpe måtte tilbage. Det skal bare være en lille pumpe, selvom det ser lidt grimt ud.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Mikas »

Jeg havde mit i sumpen. Jeg havde modsat læst at der bare skulle en stor pumpe og meget flow igennem da dinoerne døde hurtigt at uv strålerne . Det virkede for mig sådan :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Mikas skrev: tors 10. apr 2025 21:25 Jeg havde mit i sumpen. Jeg havde modsat læst at der bare skulle en stor pumpe og meget flow igennem da dinoerne døde hurtigt at uv strålerne . Det virkede for mig sådan :)
@Mikas ved du hvilken type dinoflaggellater du havde? Jeg har fulgt Facebook gruppen Mack's reef...Dinoflagellates support group! ift Ostreopsis behandling med UV filter, som indtil videre er den bedste kilde jeg har fundet.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Nej jeg ved ikke en skid om dem. Jeg havde aldrig haft det før så googlede bare og fandt en tråd på reef2reef hvor der blev anbefalet uv og baktiere så det var det jeg brugte .
Men jeg vil antage det var de giftige af dem da jeg mistede 80% af alle mine koraller. Jeg havde ingen vilde udsving i mine nærings værdier. Heller ikke i de 3 hellige andet end mit forbrug faldt og faldt i takt med al vækst og koraller forsvandt . Men der havde jeg jo så min kh keeper til at justere det ind så heller ikke der havde jeg udsving. Tror jeg var nede på 7ml om dagen til sidst af mit ati essecel pro.
Jeg bruger nu til sammenligning 55ml 😌
Jeg tror så også baktierene gjorde meget . Havde ingen alger på ruden længe . Når jeg rensede ruden var det fordi jeg fik en helt hvid film på ruden i stedet.
Jeg har faktisk ikke haft alger siden. Nu renser jeg ruden fordi der begynder at opstå kalk alger .
Det var sidste sommer ferie det brød ud mens jeg var på ferie .
Tror det tog 3-4 måneder at komme over så vidt jeg husker. Kunne se der begyndte at komme noget rød Monti digitata frem og noget meteoershower og så begyndte jeg at tilføje koraller igen.
Jeg har stadig en del torch koraller som ikke er kommet sig. Hovederne er skrumpet ind til halv størrelse og armene er halvt så lange som de var . Men alle efter tilføjet vokser med fuld fart .
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Nå ja og så blæste jeg mine sten og sandbund hver dag med en stor pipette . Havde læst det var en go måde at komme i bund med det da det så kom igennem uv filteret i stedet for at få fat. Det gik faktisk rimelig hurtigt efter jeg begyndte at blæse med pippetten til man kunne se der kom mindre og mindre hver dag .
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Mikas skrev: fre 11. apr 2025 18:22 Nå ja og så blæste jeg mine sten og sandbund hver dag med en stor pipette . Havde læst det var en go måde at komme i bund med det da det så kom igennem uv filteret i stedet for at få fat. Det gik faktisk rimelig hurtigt efter jeg begyndte at blæse med pippetten til man kunne se der kom mindre og mindre hver dag .
Enig, det kostede mig nogle acropora undervejs fordi jeg ved rejser ikke fik pustet dagligt. Især hvis man puster sidst på dagen.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"