Reef Controller – APEX
Jeg har en stor interesse for
teknik og har valgt Neptune APEX-systemet som min akvariekontroller. I starten var det for at få overvågning og automatisering, men over tid har jeg lært, at systemet kan gøre så meget mere for mig. Her er en oversigt over APEX-systemets funktioner jeg gør gavn af:
- Overvågning af Vandparametre: Tilslut sensorer til APEX for at måle vandtemperatur, pH-niveau, Redox/ORP, salinitet, nitrat og andre vigtige parametre. APEX holder dig opdateret og sender alarmer, hvis noget er uden for det ønskede interval.
- Automatisering af Udstyr: Med APEX kan du styre pumper, lys, varmelegemer og andre enheder i dit akvarium. Opret tidsskemaer, udløsere og forbindelser mellem forskellige enheder for optimal kontrol.
- Foderautomatisering: Programmér APEX til automatisk at fodre dine fisk på bestemte tidspunkter. Dette er særligt nyttigt, når du er væk hjemmefra.
- Sikkerhed og Nødprocedurer: APEX kan advare dig om problemer som strømsvigt, høj temperatur, høj vandstand, manglende flow eller lækage. Du kan også oprette nødprocedurer, der slukker for udstyr eller tænder backup-pumper.
- Fjernadgang og Overvågning: Tilgå APEX via internettet og overvåg dit akvarium, selv når du ikke er hjemme. Dette giver dig mulighed for hurtigt at reagere på uønskede situationer!
Jeg bruger primært APEX APP-værktøjet til mine akvariebehov. Dette værktøj giver mig et klart overblik, sender pop-up-alarmer og gør det nemt at interagere via brugerfladen. Over tid har jeg konfigureret systemet til at imødekomme mine specifikke behov. Jeg opdager ofte nye muligheder og justerer parametre. For eksempel opdagede jeg for nylig, at min salinitet var lidt for høj. Jeg løste dette ved gradvist at tilføre mindre friskblandet saltvand gennem min AWC (Automatic Water Change) over flere uger. Min AWC kører hvert 10. minut og erstatter ca. 17 ml vand. Min ATO (Auto Top Off) følger let med og tilfører manglende RO-vand, alt sammen styret af salinitetsværdier. ATO’en er programmeret med flere sikkerhedsforanstaltninger, så den aldrig tilfører for meget RO-vand ad gangen og kun kører hvert 30. minut.
Et andet eksempel er min overgang til Bolus-metoden, hvor jeg tilpassede
lys, dosering og flow direkte fra APP’en. Fremadrettet planlægger jeg at automatisere slukningen af rullefilter og
skummer i ca. 4 timer, så min Bolus-dosering og flydende næring ikke filtreres ud med det samme. Der er virkelig mange muligheder!
Vedlagt er et par billeder af APEX-interface, som set på mobile enheder. Bemærk, at der også er et godt browserinterface til PC og xPAD.
Overbliksbillede med de vigtigste vandparametre, jeg har installeret.
Vandparametre præsenteret som grafer. Du kan vælge hver enkelt og se trends over de sidste uger og måneder.
Nogle af de knapper, jeg selv har defineret, f.eks. PHOTO, som når aktiveret ændrer til hvidt
lys på mine Radion G6-lamper.
Forbehold: Der findes sandsynligvis alternative og mere omkostningseffektive løsninger end APEX. APEX kan være dyrt og komplekst at bruge med avancerede funktioner. Dog er det nemt at konfigurere, så længe man benytter de indbyggede standardfunktioner. Jeg har haft positive oplevelser med support fra Neptune, men har også stødt på udfordringer med manglende lagerbeholdninger i de seneste år. Ved lanceringen af deres nyeste produkter har der været alvorlige fejl, hvilket har skadet deres omdømme.
Du er velkommen til at kommentere eller stille spørgsmål.
Detaljer for de interesserede:
Regulering og Kontrol af Temperatur:
Jeg har installeret to varmelegemer og to temperatursensorer i mit akvarium. Begge varmelegemer er placeret i sumpen og får strøm fra APEX-strømskinnen. Det primære varmelegeme opretholder en temperatur på 25,5 grader, mens det sekundære fungerer som backup. Det tænder kun, når temperaturen falder under 25,4 grader, med en forsinkelse på 60 sekunder. Dette sker kun under særlige omstændigheder, f.eks. om vinteren, når der ikke er
lys i akvariet.
For at undgå for hyppig tænd/sluk-funktion kører jeg med en forsinkelse på 60 sekunder både før og efter en tændsituation. Jeg har adgang til en logfil, hvor jeg kan følge tænd/sluk-intervallerne. Temperaturproben i sumpen styrer temperaturen, mens proben i displaytanken bruges til kontrol.
Hvis temperaturen i displaytanken falder, kan det skyldes problemer med varmelegemerne, returpumpen eller manglende vand i overløbet.
En ven af mig bruger fire varmelegemer i kæde. Det primære varmelegeme kører næsten konstant uden for lysperioden, mens de tre andre kobler ind efter hinanden med en forsinkelse på 5-10 minutter. Logfilen viser, at det primære varmelegeme kun kører om natten, mens det sekundære kun er aktivt i de tidlige morgentimer.
For at forhindre, at vandet koger, hvis termostaten i varmelegemet svigter, har jeg også indstillet en maksimal periode, hvor varmelegemet må være tændt.

- Temperatur kode 2024-07-16 122615.jpg (25.11 KiB) Vist 8981 gange
Kontrol af Vandstand i RO Tank, Sump og Akvarie:
Jeg anvender APEX ATO-systemet, som styres af to optiske sensorer. I praksis er det den nederste sensor, der sikrer tænding og slukning af ATO-pumpen. I RO-tanken er der monteret en måler, der viser vandstanden i centimeter, og i sumpen har jeg monteret to andre optiske sensorer, som måler vandstanden. Dette gøres for at forhindre overløb og slukke for returpumpen, hvis vandstanden bliver for lav. Begge sensorer er blevet testet og fungerer korrekt – især når akvaristen begår fejl! I displaytanken er der placeret en optisk sensor, der sikrer, at vandstanden ikke bliver for høj. Hvis det sker, udløses en alarm, og returpumpen slukkes. Når returpumpen slukkes, slukkes skimmeren og varmelegemerne automatisk. Derudover er der monteret en flow-sensor på overløbsrøret, som viser, om gennemstrømningen er normal.

- RO pumpe kode 2024-07-16 125335.jpg (34.65 KiB) Vist 8976 gange
Som det ses, er der en mængde kontroller indbygget i koden. Se, hvor mange kontroller du kan finde
Når jeg fremstiller nyt RO-vand, styrer jeg processen ved hjælp af en magnetventil, som automatisk lukkes, når vandstanden i RO-tanken når over 40 cm. Jeg anvender også AWC (Automated Water Change), hvor jeg udskifter 1,8% af vandet dagligt. Dette giver mig saltvand, der rækker til ca. 70-80 dage. Ud over at overvåge vandstanden kan jeg også kontrollere saliniteten, hvilket giver mig mange kontrolmuligheder. Det er virkelig smart, så længe jeg husker at teste det hele grundigt – risikoen for fejl mindskes ikke, selvom man er teknisk dygtig

Heldigvis kan man sikre sig på flere måder med gode APEX-kommandoer, men det bliver vist for detaljeret.

- RO-FLOW billede 2024-07-16 131313.jpg (12.21 KiB) Vist 8976 gange
Nederst flowmåler og øverst RO-vandstanden.
Styring af Lys og Flow:
Jeg anvender Ecotech flowpumperne MP40 og lamperne Radion G6. Med APEX MXM-modulet kan man styre både
lys og flow baseret på tidspunkter og andre begivenheder. For eksempel aktiverer jeg mere flow omkring Bolus-doseringen – både i sumpen og displaytanken. Desuden kan man i APEX oprette profiler til disse komponenter, så man nemt kan aktivere den ønskede profil via en enkelt knap i appen eller styre via programmering. Jeg har flere profiler, som jeg manuelt styrer via knapper i appen. Ved fotografering justerer jeg lyset til at være mindre blåt og mere hvidt, og jeg sætter flowpumperne til et minimum. Under vedligeholdelse har jeg en knap, der udfører de samme handlinger som for PHOTO og tænder
lys over sumpen samt stopper skummeren. Hvis der opstår alvorlige driftsfejl, har jeg endda moret mig med at gøre den ene lampe ekstra rød, så alle kan se, at der er problemer.
Jeg benytter de prædefinerede profiler for både lamper og pumper. AB+ for
lys, og pumperne veksler mellem 10 forskellige flowmønstre over døgnet. Med MXM kan man også oprette grupper af lamper og pumper og derved opnå en enklere opsætning – til dels som det er kendt fra Ecotech Mobius app.
Her ses MP40 flow sammen med
lys – både natlys og dagslys.
Dosering:
Jeg doserer Modern Reef RKS 7.7x og skiftede fra
Balling Light tilbage i april 2024. RKS-systemet kræver fire pumper, som doseres via en Kamoer F4 PRO. Jeg planlægger dog at skifte til APEX, så jeg kan styre doseringen via samme app. Jeg er generelt tilfreds med DOS-pumperne, selvom de fleste peristaltiske pumper støjer.
Som noget nyt er jeg begyndt at dosere Modern Reef Polypop og Biodiversity manuelt. Det kan gøres fra DOS men kræver en stirrer - den løsning kommer senere.
Bemærk, at Neptune har lanceret en Quite-version af deres DOS-doser, som har været ramt af fejl, dvs. har kørt løbsk. Det har skabt en del uro. De gamle DOS er kendte for at være stabile og nøjagtige. Problemerne ser dog ud til at være løst igen.
Jeg har modtaget support fra Neptune et par gange og har været særdeles tilfreds med svar og løsninger indenfor 24 timer. Sidste tilfælde tilmed med online support hvor de kiggede direkte ind på min kørende APEX. Helt super support - fejlen var iøvrigt min
Ref: Modern Reef
Tilbage til toppen: