Hej PoulPoulD skrev:@Anders: Jeg ved ikke hvordan jeg skal undgå, at det her kommer til at lyde "farvet", men det er i al fald ment som et helt åbent og ærligt spørgsmål:
1. Hvis man tager en helt nyopstartet balje og, efter ganske få dage, kommer 35 koraller i, tror du så korallerne vil være mest glade for at komme over i 360L vand der er præcis det samme vand som de kom fra, eller mener du de vil være lige så lykkelige for at komme over i 360L helt friskblandet saltvand sammen med 20g brugt sand?
2. Samme spørgsmål for de bakterier der lever på og i de sten korallerne bliver leveret på, er de totalt indifferente? Jeg ved det ikke, men jeg ville tro, at mange typer bakteria er ekstremt følsomme for svingninger, nok især pH (jeg er dog til gengæld 100% sikker på, at døde bakterier er endog værre end ingen bakterier).
3. Samme problematik gælder jo iøvrigt m.h.t. de bakterier der måtte være i 20g sand man evt. hentede hos en anden akvarist. Jo færre bakterier der overlever, jo længere tid vil der jo gå inden de har formeret sig tilstrækkeligt - ikke mindst vel hvis der ikke er noget de kan leve af.
1. Ja, jeg mener ikke det vil gøre nogen nævneværdig forskel især ikke når baljen er nyopstartet. Er det på døde sten er det under alle omstændigheder en dårlig løsning ligemeget hvad man gør. Startes baljen på levende sten, mener jeg det det er uden virkning med modnet vand.
2. Uden at kunne dokumentere det, ja. Der vil da dø nogle det gør der hele tiden, men der er længe rigeligt til at køre videre på.
3. Jo, men hvor mange dør der ikke i vandet? Det er jo ikke her bakterierne egentlig lever, men på substrat osv. Tror nu der er rigeligt at leve af ligemeget hvordan baljen ser ud

Når det er sagt kan du da godt pode akvariet med 1 liter "modnet" vand, men effekten er hundrede gange større hvis du tager 1 gram mudder/sand/detrius.