Hvad er det optimale vand at starte akvariet op på?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Hvad er det optimale vand at starte akvariet op på?

Indlæg af Bingocaller »

http://www.minizoo.dk/p/Modnet-saltvand#CID=1052" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Senest rettet af Bingocaller ons 29. jan 2014 08:54, rettet i alt 1 gang.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeg griner altså hver gang jeg falder over denne her

Indlæg af Petercw »

"...det er vejen til et sundt biologisk saltvandsakvarium."

Ja med ovenstående citat, så er det sgu kun til at grine af :K
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

MiniZoo? er det ikke kun hardware??
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det er vidst den gamle akvarieudstyr!
Men der er jo dem som sværger til "brugt" vand og en hvis portion fra et velindkørt akvarie vil jeg påstå er fin, så man får lidt af bakterie kulturen med... Men at de skal have penge for det er måske liiiiige søgt nok...
Det kunne jo være en udemærket service, som butikken kunne yde til den nyopstartende

Men akvarieudstyr har altid været godt for at grin i ny og næ...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Anders månsson skrev:det er vidst den gamle akvarieudstyr!
Arh ja, det er da også rigtigt.

Nej, en kop sand eller lidt detrius fra deres sump var meget bedre - der får du nok 10000x så mange bakterier i en skefuld som i 20 L vand :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev:det er vidst den gamle akvarieudstyr!
Men der er jo dem som sværger til "brugt" vand og en hvis portion fra et velindkørt akvarie vil jeg påstå er fin, så man får lidt af bakterie kulturen med... Men at de skal have penge for det er måske liiiiige søgt nok...
Det kunne jo være en udemærket service, som butikken kunne yde til den nyopstartende

Men akvarieudstyr har altid været godt for at grin i ny og næ...
Men de fik det da solgt. Og penge tjente de da også.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

For sa... da.
Jeg har lige hældt for 200kr i indkørslen som snesmelter :angry:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå

Indlæg af Gizze »

bima skrev:For sa... da.
Jeg har lige hældt for 200kr i indkørslen som snesmelter :angry:
Så skynd dig for pokker ud med din støvsuger!
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Pas nu på I ikke dør af grin.....
Måske lidt morsomt, men de er nu ikke ene om at sælge modnet vand. Det gør de fleste vist. Det man betaler for er jo det salt der er i vandet, og det skulle man jo alligevel betale for.
Fordelen er at man, såfremt kvaliteten er ok, kan korte indkøringsperioden ned, og det endda ret meget.
Jeg har opstartet 2 akvarier med "modnet vand" fra Carsten (Decocean). Og er klart af den opfattelse at det var en stor fordel.
Der er mange måder at gøre tingene på, og det er ikke altid at ens egen kun er den rigtige.

Kunne ikke lade være, syntes en gang imellem at tonen bliver lidt gammeldags. Ikke fordi jeg handler hos akvarieudstyr, for det gør jeg ikke, men der er nu flere herinde der har startet med modnet vand.

:-)Fortsat god dag :-)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Jeg skal ikke nyde noget af at få forhandler vand i mit akvarie.
Man ved sku aldrig hvad det har været i kontakt med af utøj.

Og prisen ligger langt over værdien af salten i vandet.

Min indkøring gik super hurtigt uden dette "produkt".
Nogle fornuftige sten, osmose vand og noget godt salt, så har man gode chancer for en hurtig og smerte fri indkøring.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Ulrik:

Kan bare ikke se hvordan det skulle være mere effektivt ? Som der bliver sagt; en kopfuld godt kørende bundlag og et par gode levende sten, er da langt mere effektivt ! Vil jeg mene..
Da jeg startede mit nye 720 liters op, brugte jeg to styk knytnævestørrelse levende sten til at starte mit. Resten var døde sten og keramik. Der kom brunalger allerede efter en uge.
Giver ikke meget for "modnet" vand.. Det er blot en måde at tjene lidt ekstra på.. Eller rettere sagt , 2 kroner literen!! På noget som skulle have været i kloaken... Men det er blot min mening! :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Synes også jeg har set en del indlæg fra brugere der var under opstart og som ikke kunne overskue selv at lave f.eks. 800L osmosevand. Vil man betale andre for tiden der medgår, rensning af vandværksvand og saltet der skal i der skal i, så kan jeg ikke se noget galt i det. Der er jo heller ikke tale om vand fra fiskeakvarier men fra koraløen.

Da jeg startede op med mit nuværende gjorde jeg også som Ulrik beskriver, fik en del af vandet fra DecOcean og flyttede alle fisk og koraller fra min gamle Boyu og over i det nye helt uden indkøring. Fik endda vandet leveret på min adresse. Er også bekendt med at Carsten nogle gange har slæbt dunke en masse helt op på fjerde sal til folk.

Det kan måske også være rart i en situation hvor man er tvunget ud i et 50% vandskift eller lign.

Edit: graverende stavefejl
Senest rettet af PoulD man 27. jan 2014 16:55, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Synes også jeg har set en del indlæg fra brugere der var under opstart og som ikke kunne overskue selv at lave f.eks. 800L osmosevand. Vil man betale andre for tiden der medgår, rensning af vandværksvand og saltet der skal i der skal i, så kan jeg ikke se noget galt i det. Der er jo heller ikke tale om vand fra fiskeakvarier men fra koraløen.
Er der ikke det?? Har "minizoo" eller hvad de nu kalder sig, en koralø??
Har ikke været der siden de flyttede fra Laplandsgade.
Og dengang var deres koralø da bestemt ikke noget at skrive hjem om, døde koraller alle over det hele.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Synes også jeg har set en del indlæg fra brugere der var under opstart og som ikke kunne overskue selv at lave f.eks. 800L osmosevand. Vil man betale andre for tiden der medgår, rensning af vandværksvand og saltet der skal i der skal i, så kan jeg ikke se noget galt i det. Der er jo heller ikke tale om vand fra fiskeakvarier men fra koraløen.
Er der ikke det?? Har "minizoo" eller hvad de nu kalder sig, en koralø??
Har ikke været der siden de flyttede fra Laplandsgade.
Og dengang var deres koralø da bestemt ikke noget at skrive hjem om, døde koraller alle over det hele.
Ved minizoo vil jeg gætte på vandet nok overhovedet ikke har været i kontakt med hverken koraller eller fisk :biggrin: Nej, det ved jeg ikke noget om. I mit tilfælde var det jo en anden forhandler, men jeg havde egentlig opfattet dialogen mere generel.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har aldrig købt sådan noget vand, men jeg forstiller mig en forhandler, som står og skifter vand. I stedet for at hælde vandet i vasken, så sælger han det.

Det virker ikke helt logisk i min optik.

Hvis man ved at en bestemt forhandler, har gode værdier og vand som er problemfrit at bruge, så ser jeg ikke noget problem. Med undtagelse af prisen.

Hvis man får leveret vandet, eller får det i dunke, så skal der selvfølgelig betales.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:Jeg har aldrig købt sådan noget vand, men jeg forstiller mig en forhandler, som står og skifter vand. I stedet for at hælde vandet i vasken, så sælger han det.

Hos min foretrukne saltvandspusher er der, hver gang jeg er der, folk der nærmest står i kø med en 3-4 dunke hver, som skal fyldes. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at alle kommer lige præcis samtidig med mig, så jeg vil da gætte på der bliver solgt mange hundrede liter på en dag. Kan da ikke se hvorfor forhandleren dagligt skulle hælde så store mængder vand i vasken fra sin koralø?
Tror da også man kan købe helt nyblandet saltvand til samme pris hvis man hellere vil have det

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er da pudsigt at når jeg er der. Er der aldrig nogen som skal købe vand, andet end osmosevand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Det er da pudsigt at når jeg er der. Er der aldrig nogen som skal købe vand, andet end osmosevand.
Nu ved jeg jo ikke hvor tit du kommer der men jeg tror faktisk heller ikke vi nogensinde har været der på samme tid Carsten :hehe: (lidt en skam iøvrigt, ville gerne hilse på, men det sker nok en gang).
Kan ikke afvise at nogen af dem jeg har set gå ind eller ud med tomme eller fyldte dunke kommer efter RO vand. Jeg holder ikke øje med hvad folk køber, har bare set der som regel står en dunk der er ved at blive fyldt ved koraløen.

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hvis du hentyder til mig blandt andre Poul, så JA, jeg søgte skam efter osmosevand da jeg startede mit nye op. Dog kunne jeg aldrig drømme om at give hverken 1 eller 2 kroner pr liter.! Så skulle jeg virkelig være i en træls situation hvis det skulle komme på tale ... :wink:

Jeg mangler dog stadig at få at vide, hvad der gør "modnet" vand (til 2 kroner literen ) så godt - kontra et par gode levende sten eller en kop godt kørende bundlag... ? Ikke for At lyde provokerende , men kun for at få en forklaring ? :beer:
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Hvorfor sælger forhandlerne ikke snask fra skummerkoppen? Det er da koncentreret guf. Så slipper man også for at slæbe dunke :K
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:
Petercw skrev:Jeg har aldrig købt sådan noget vand, men jeg forstiller mig en forhandler, som står og skifter vand. I stedet for at hælde vandet i vasken, så sælger han det.

Hos min foretrukne saltvandspusher er der, hver gang jeg er der, folk der nærmest står i kø med en 3-4 dunke hver, som skal fyldes. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at alle kommer lige præcis samtidig med mig, så jeg vil da gætte på der bliver solgt mange hundrede liter på en dag. Kan da ikke se hvorfor forhandleren dagligt skulle hælde så store mængder vand i vasken fra sin koralø?
Tror da også man kan købe helt nyblandet saltvand til samme pris hvis man hellere vil have det
Jeg har absolut respekt for, at vi gør ting på hver vores måde.
Poul vi er da helt enige om, at en forhandler ikke skifter vand i de mængde du omtaler, det ville være tosset :hehe:

Hvis folk har penge nok, og ikke gider købe salt eller lave vand selv, så er det da fint :GO
Det jeg griner af, er citatet jeg postede til at starte med. For det er sgu ude i hampen. Vejen til et sundt og biologisk akvarium, haha :K
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg har en der kommer hver 14. Dag og henter mit "skiftevand" (100liter)
Det bruger han til vandskifte i sit 900liters.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Jeg vil da gerne forære modet vand væk. Vandet bliver suget fra bunden og slam og andet medfølger ganske gratis.

Er det nitrat og fosfat man søger er vandet fra en forhandler jo lige sagen oven i købet kan man også få både planaier og glasrosser med.
I den gamle butik havde Carsten kunne man hurtigt få bøvl med glaseroser og købte man 1 koral var man ret sikker på at man importerede rigeligt til at man også selv havde dem et par mdr. senere.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:
Hvis du hentyder til mig blandt andre Poul, så JA, jeg søgte skam efter osmosevand da jeg startede mit nye op. Dog kunne jeg aldrig drømme om at give hverken 1 eller 2 kroner pr liter.! Så skulle jeg virkelig være i en træls situation hvis det skulle komme på tale ... :wink:

Jeg mangler dog stadig at få at vide, hvad der gør "modnet" vand (til 2 kroner literen ) så godt - kontra et par gode levende sten eller en kop godt kørende bundlag... ? Ikke for At lyde provokerende , men kun for at få en forklaring ? :beer:
Morten jeg var overhovedet ikke klar over du har været i den situation. Jeg hentyder ikke til nogen person, har blot set flere tråde fra folk som gerne ville igang i en fart og ikke selv kunne overskue at producere større vandmængder.

Jeg ved ikke om alle fohandlere tager samme pris, og i alle situationer (uden at vide det ville jeg tro der er forskel på at købe 10L og 500L).

Jeg ved da heller ikke om det er bedre end nyblandet saltvand, men det koster jo, uanset det, et eller andet i strøm, vand, salt og tid at producere. Jeg mener bare, om folk vil betale CarClean 1900 kr. for en prof indvendig klargøring af deres bil, eller de selv vil ligge på knæ og støvsuge må da være helt op til den enkelte. Uanset hvad de vælger vil det i al fald ikke være mig der griner af det på internettet.

Kan kun gentage, at jeg selv i hvert fald har været godt tilfreds. Jeg havde næsten kun døde sten og dødt sandt i min balje, og kunne starte op med 8-10 fisk og pænt mange koraller, stort set uden indkøring.

Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

MiniZoo har samme besætning som akvarieudstyr ja, så det er de samme :)
Jeg var tilfældigvis forbi derude i sidste uge og jeg må sige at deres nye butik er MEGET flottere end den gamle. Utroligt bredt sortiment og de har mange saltvandsakvarieprodukter. De er igang med at sætte deres saltvandsakvarier op og da jeg spurgte hvornår det blev, sagde de at de bare manglede de sidste dele PVC.
Tror det kommer op engang i slutningen af februar hvis vi er heldige så fisk bliver nok i slut marts.
De havde rent faktisk en enkelt seksstribet gylte gående i et akvarie derude. Så glæder mig til at se hvad det bliver til for butikken er flot!
/Kewin - 160L
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

lyder som noget god tds her sikkert fint at bruge:)man skal kigge efter specifik opløst næring,hvis det er calcium,magnesium,carbonat og sulfat så er det godt hvis det indeholder meget opløst fosfat og nitrat eller tungmetaller knap så godt
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Der er stor forskel på at hente Osmosevand eller Osmovand friskblandet med salt hos sin forhandler og så smide det i baljen - kontra køre ud og hente noget vand der har stået længe.

Er der nogen sinde nogen der har prøvet at måle på det "modnede vand"?

Bare ordet giver mig fandme helt ticks!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

Da Carsten havde butik i rødovre så jeg som Poul siger flere der kom med dunke og hente vand fra hans koralø. Jeg har ikke set det i den nye men har også kun været der et par gange.
Om det er hjælper til indkøringsfasen eller ej ved jeg ikke.
Senest rettet af den_ tirs 28. jan 2014 12:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Break it down to basis:

Hvad er forskellen på nyt friskt saltvand og "modnet saltvand"?

Frisk saltvand:
Værdier er formentlig i øjet hvad angår næring, og "byggesten", men ingen bakterier.

"Modnet" saltvand:
Værdier er formentlig i øjet hvad angår næring og byggesten, der er små organismer og bakterier i vandet.

De bakterier og små organismer der er i den frie vandsøjlen er faktisk enormt begrænset i forhold til den mængde der er på sten og andet materiale som fx sand.

Min holdning er at det er spild af penge/tid/kræfter at slæbe 20 L modnet saltvand med hjem, når man kan nøjes med 20 gram sand og opnå fuldstændig samme effekt.
Men det må da være frit for enhver hvad man vil bruge sine penge på, vi skal da ikke langt tilbage før mange af de garvede akvarister ( gælder sådan set også mig) brugte en mindre formue på nogle små blå flasker med tvivlsom virkning. Nogle vil nok stadig påstå at de gjorde stor forskel, men igen det er så individuelt hvad erfaring man drager til sig. Ikke to baljer/akvarister er ens.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Anders: Jeg ved ikke hvordan jeg skal undgå, at det her kommer til at lyde "farvet", men det er i al fald ment som et helt åbent og ærligt spørgsmål:

Hvis man tager en helt nyopstartet balje og, efter ganske få dage, kommer 35 koraller i, tror du så korallerne vil være mest glade for at komme over i 360L vand der er præcis det samme vand som de kom fra, eller mener du de vil være lige så lykkelige for at komme over i 360L helt friskblandet saltvand sammen med 20g brugt sand?

Samme spørgsmål for de bakterier der lever på og i de sten korallerne bliver leveret på, er de totalt indifferente? Jeg ved det ikke, men jeg ville tro, at mange typer bakteria er ekstremt følsomme for svingninger, nok især pH (jeg er dog til gengæld 100% sikker på, at døde bakterier er endog værre end ingen bakterier).

Samme problematik gælder jo iøvrigt m.h.t. de bakterier der måtte være i 20g sand man evt. hentede hos en anden akvarist. Jo færre bakterier der overlever, jo længere tid vil der jo gå inden de har formeret sig tilstrækkeligt - ikke mindst vel hvis der ikke er noget de kan leve af.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"