Jeg arbejder på en drøm om at lave en Dansk Koralfarm

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Jeg arbejder på en drøm om at lave en Dansk Koralfarm

Indlæg af Kasper j. »

Har du regnet på hvad du kan få for en opdrættet koral og hvor meget det koster af opdrætte i strøm, salt, vandskifte med osmosevand, tilsætninger, indkøb og vedligeholdelse af skummer, lamper, pumper ?

Men du kunne jo overveje at lave et akvarium som kun er 30 -40 cm højt og så hæve/ sænke korallerne på nogle riste efter som de bliver højere og på den måde behøver du jo ikke så meget lys som hvis de stod på 50 cm dybde. Men det har du sikkert allerede tænkt over, du er jo ikke helt ny i gamet :-)
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Kasper j. skrev:Har du regnet på hvad du kan få for en opdrættet koral og hvor meget det koster af opdrætte i strøm, salt, vandskifte med osmosevand, tilsætninger, indkøb og vedligeholdelse af skummer, lamper, pumper ?

Men du kunne jo overveje at lave et akvarium som kun er 30 -40 cm højt og så hæve/ sænke korallerne på nogle riste efter som de bliver højere og på den måde behøver du jo ikke så meget lys som hvis de stod på 50 cm dybde. Men det har du sikkert allerede tænkt over, du er jo ikke helt ny i gamet :-)
Hej Kasper
Jeg værdsætter dit engagement og dine gode forslag til besparende rutiner. Ja, jeg har lavet koraller en del år nu og har en rimelig fornuftig ide om hvad der skal til, så man kan avle koraller med høj kvalitet. Det springende punkt i regnestykket vil være væksthastigheden på korallerne, altså fra fragment til koral. Der er stor forskel på hastigheden dette sker over. Derfor bliver der noget udregning for mig, når jeg avler på koraller jeg ikke tidligere har erfaring med hvor hurtigt vokser.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Hej Flemming,

Jeg synes at det lyder som et super spændende projekt!
Efter at have læst din hjemmeside, så er det da tydeligt at det er noget som du brænder for :y

Hvad angår naturen og miljø så tror jeg at vi alle gør meget mere skade end gavn, med det enorme el forbrug vi har.
Uanset hvordan vi vender og drejer det skader vi indirekte de koralrev som vi alle elsker, lige meget hvor fra vi køber vores koraler.

Det lyder spændende at du søger et så bredt udvalg af koraler.
Jeg er selv ofte på udkig efter "opdrættet" koraler og køber sjældent koraler som er vildt fanget.
Ikke pg.a. prisen men fordi de ofte trives bedre.

Jeg tænker på om en forretning som din kan "løbe rundt" ved at have "almindelige" koraler stående og tage pladsen, i forhold til hvad du kan få pr "fragment"
Jeg har været meget rundt i landet for at finde specielle koraler og jeg synes at priserne (selv på de mere sjældne) er forholdsvis lave.

Jeg kan forestille mig at med vores el priser (og priser på alt andet i DK) er så høje, at det næsten kun kan løbe rundt ved at sælge "high end" koraler, hvis du skal tænke på hvad det koster at drive dine baljer.
Det er blot en tanke. Det er måske svært at starte op med, men hvad har du selv forestillet dig omkring det emne?

Jeg vil ønske dig alt held og lykke med projektet - Jeg håber det kommer til at få god lokal støtte :h

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Hej Peter
Tak for din kommentarer. Vi deler mange fælles synspunkter. :y
Jeg ville da rigtig gerne have hele min farm fyldt med high-end koraller, men jeg turde slet ikke tænke på hvad en sådan investering ville løbe op i. Jeg må kravle før jeg kan gå og langsomt bygge det op. På sigt vil jeg da helt sikkert have nogle af de mere specielle dyr hjemme. Men jeg vil også gerne levere det mere gængse og mainstream i koraller.
Tak for dine input Peter :GO :GO
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej Flemming

Kæmpe respekt for dit engagement! Jeg glæder mig til at følge dit projekt (og handle hos dig!) Jeg skal i hvert fald gerne bidrage med fragtmenter :)

Jeg håber du får lavet en rentabel forretning - det med at gøre det for goodwill holder sjældent så længe :)

Jeg ville ikke nødvendigvis være så fokuseret på at have dem så længe at de bliver til det, vi definerer som "koralstørrelse", jeg ville 100 gange hellere købe dem som store fragmenter og selv have væksten herhjemme. Men det er måske bare mig?

Rigtig god vind i sejlene ;) Opbakningen skal nok være der :GO
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Kære alle,

Det går fint fremad med korallerne og vi er oppe på ca. 700 fragmenter og koraller for øjeblikket.
Vi forventer at åbne for salg til jer inden længe.
Der vil være rigtig, rigtig mange fragmenter i både store og små størrelser, og der vil også være et vist antal ”voksne” koraller.

For at byde på lidt arter og farver, vi endnu ikke har som moderkolonier, har vi indkøbt Maricultured koraller der også vil indgå i Koralfarmens salg og som koloni på lidt længere sigt.
Disse vil være tydeligt mærket, så man kan se hvilke der er AquaCultured og hvilke der er Maricultured. (Vilde koraller kommer ikke ind i vores sortiment).
Når disse koraller ankommer ca. i næste uge og har stået i karantæne her et par uger, vil vi åbne Koralfarmen med nogle gode tilbud.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

Glæder os. endnu en god til og kigge forbi dig, når man nu er derovere ;-)
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Stort pågangsmot jere viser Flemming,og håber 500% jere lykkes :GO :grouphug:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Spændende. Kan du løfte sløret for prisniveauet? Og har du fået mulighed for at hive nogle af de lidt mere specielle hjem? Her tænker jeg både på farver og typer.

Glæder mig til at komme forbi til en gang saltvandssnak og koralhandel :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Meget spændende Flemming - smider du ikke lidt billeder op af tanke - setup etc?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Jeg har lagt billeder af projektet på min side http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er en billeder af frags og koraller. Men jeg har ikke åbnet endnu men regner med om få uger.
Priserne vil variere alt efter størrelse, type etc. Men prisniveauet vil matche de gængse priser og vil ikke blive meget dyrere trods dansk avl. Men tag et kig på siden og skriv gerne i gæstebogen.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af Monica&Jacob »

FEEEDT. ser sq meget lovende ud ;-) sq lige før man har løst til og tage masken på og hoppe her i ;-)
MikkelThomsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MikkelThomsen »

:W :GO :beer:
Brugeravatar
Koralfarmen
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Geografisk sted: Lejre, DK
Kontakt:

Indlæg af Koralfarmen »

Det var en god start igår, da vi åbnede Koralfarmen.
Tak for det. :GO
Vi har også åbent idag Søndag fra 10-16, så kom forbi og få et kig på de mange fine koraller vi har til salg. :beer:
Hvalsøvej 34, 4320 Lejre
mobil: 21350430
Hilsen Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006