Jeg arbejder på en drøm om at lave en Dansk Koralfarm

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Jeg arbejder på en drøm om at lave en Dansk Koralfarm

Indlæg af Flemming »

Kære alle,
Det sidste halve års tid har jeg arbejdet på de indledende øvelser for at etablere en dansk koralfarm.
Det er i høj grad et projekt udi det usikre. Kan man overhovedet have en dansk koralfarm med de el-priser. Hvad med økonomien for salt og udstyr, når man nu ikke ligefrem har et ocean i baghaven man kan trække frisk saltvand ind fra.
Derfor er det måske en smule naivt og forsøge sig og jeg gør det også i et langsomt kontrolleret tempo.
Men jeg vil forsøge :beer:

Mit forretningskoncept kan man læse mere om på min webside http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;, men i korte træk er det tanken at undgå belastning af de vilde koralrev for at skaffe koraller til akvariebrug og istedet dyrke vores egne koraller.

Jeg leder efter egnede moderkoraller, der skal indgå som koloni for fremtidig koralvækst.
Så har du nogen store farverige koraller til salg eller bytte er jeg meget interesseret.

De bedste hilsner
Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Jeg arbejder på en drøm om at lave en Dansk Koralfarm

Indlæg af StarF »

fedt projekt.. Jeg tror nu godt det kan lade sig gøre. Tror også man kan tjene lidt på det. Tror dog aldrig man bliver rig af det. Men med led, er det nu muligt at halvere strøm forbruget. i forhold til for nogle år siden.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

FEEEDT Flemming. nu mangler du bare at flytte det hele til Nordjylland. så er det helt perfekt ;-)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det der er bare sød musik i mine øre! Det lyder bare fedt med danske koraller :) vil personligt hellere købe fra dig, også give mere for en koral, end fra import. Overlevelsen er sgu noget højere fra en privat opdrætter :)
Hvis ikke du kan lave koraller, så er der ingen der kan ;)
Og sikke en flot hjemmeside.
Og dejligt at se HQI, dog en del strøm og penge der ryger den vej.
Senest rettet af AndersBoerglum lør 7. sep 2013 11:00, rettet i alt 1 gang.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af romerlys »

Rigtig godt projekt og en god tanke bag
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Godt initiativ!

Jeg har et forslag fra en ren novice, men er det fuldstændigt umuligt at udnytte sollyset? Jeg mener hvis formålet er at få frags til at gro, og ikke have pangfarver med fuld kontrol i ens displayakvarie, så må det da være muligt at udnytte sollyset, ihvertfald om sommeren, og så elektrisk om vinteren.

Afslører jeg endnu en gang min dumhed? :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Godt initiativ!

Jeg har et forslag fra en ren novice, men er det fuldstændigt umuligt at udnytte sollyset? Jeg mener hvis formålet er at få frags til at gro, og ikke have pangfarver med fuld kontrol i ens displayakvarie, så må det da være muligt at udnytte sollyset, ihvertfald om sommeren, og så elektrisk om vinteren.

Jeg vil da mene at begge ting skal være på plads. Både størrelsen og farven er da afgørende for salget.
Og jeg tror ikke at sol lyset på vores breddegrader er kraftigt nok til at kunne bruges.
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 2791 Dragør

Indlæg af palsmark »

Fantastisk projekt!
Noget jeg heller end gerne vil støtte :GO
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hvis man har solceller kan strømforbruget vel bringes ned, så det er ved at kunne betale sig.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Carsten skrev:

Jeg vil da mene at begge ting skal være på plads. Både størrelsen og farven er da afgørende for salget.
Og jeg tror ikke at sol lyset på vores breddegrader er kraftigt nok til at kunne bruges.
Carsten jeg tror du misforstår mig, jeg vil mene at man kunne have et nurcery ved siden af salgsdisplay, og her udnytte solen.
At den danske sol ikke er stærk nok, tror jeg ikke på, det må kunne reguleres ud fra vanddybde. Solen her om sommeren er ret kraftig, og fordelen ved sol er, at det reelt er det korallerne gennem æoner har tilpasset sig.
Men det var bare et forslag, for at reducere rlomkostningerne...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

ChristianJS skrev:
Carsten skrev:

Carsten jeg tror du misforstår mig, jeg vil mene at man kunne have et nurcery ved siden af salgsdisplay, og her udnytte solen.
At den danske sol ikke er stærk nok, tror jeg ikke på, det må kunne reguleres ud fra vanddybde. Solen her om sommeren er ret kraftig, og fordelen ved sol er, at det reelt er det korallerne gennem æoner har tilpasset sig.
Men det var bare et forslag, for at reducere rlomkostningerne...
Jeg tror sagtens man kan bruge sollys. Der findes flere forskellige coatings og folie der kan filtrere Uv og IR-stråling som bruges i gartnerier.
LED lamper som ikke skygger det store findes der masser af, og man sparer jo en del hvis man kan nøjes med at supplere efter årstiden.
Danske "Fionia lighting" har f.eks en styring til deres lamper der registrer hvor meget behov der er for at skrue op/ned i forholdet til indstråling.
http://www.fionialighting.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af niko9260 »

Alt for fedt jeg skal helt klart købe koraler af dig istedet for i butikkerne super ide Flemming håber det hele falder på plads mega :GO :GO :GO :GO herfra
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af DrMonty73 »

Hej Flemming

Det lyder som et fantastisk projekt.
Jeg køber jo gerne hos dig igen :)

Havde du egentlig fået installeret solceller?
Jeg kan huske du talte om det da jeg var nede hos dig.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Super fedt initiativ - mon ikke det det som minimum kan løbe rundt. Timelønnen skal man dog nok aldrig regne på.
Har lige luret Lejre på kortet og det er da ikke den store omvej på vej fra færgen - så jeg håber også snart at kunne indkøbe lidt koraller fra dine stammer
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Tak til jer alle for en dejlig modtagelse af min besked. Jeg har virkelig glædet mig til den dag kom hvor jeg kunne annoncere det. Jeg ved godt der er pænt langt igen, førend det er noget man kan komme til at leve af, men små skridt af gangen - så nærmer vi os.
7-9-13 er idag og jeg har selvfølgelig brug for det hele for at det kan lykkes. Jeg er parat til at lægge knofedt og timer i projektet, så håber jeg at saltvandsakvaristerne bakker op om at vi kan skabe en dansk koralfarm. Jeg glæder mig til at se hvad fremtiden bringer os.
Tak for de dejlige beskeder på min webside,pb og på tråden.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er da en kanon ide, og herfra skal du have et stort pøj pøj med projektet. Stor ros til din hjemmeside :GO

tror dog ikke de etablerede forhandlere tager pænt imod dette.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Lord Mike skrev:Det er da en kanon ide, og herfra skal du have et stort pøj pøj med projektet. Stor ros til din hjemmeside :GO

Tak Michael,
Jeg tror faktisk godt de eksisterende forhandlere tager godt imod det nye koncept her. Alle i vores hobby tænker på at bevare de naturlige koralrev og alle tænker hvordan vi kan minimere vores negative "impact" på disse, trods vores hobby. Der har bare ikke været nogen nemme alternativer før.
Når Koralfarmen er blevet veletableret og stor nok til at levere tilpas mange og samtidigt kvalitetsmæssige høj standarder, er der jo flere gunstige gevinster for alle, også andre forhandlere. Alene overlevelsesraten og dermed kvaliteten af korallerne forøges markant, da korallerne er opvokset fra et lignende miljø. Transport og fragt er også en betydelig udgift der bliver minimeret.
Men lad det være en udfordring og lad os se om ikke vi alle kan få noget positivt ud af en satsning som denne.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Lord Mike skrev:Det er da en kanon ide, og herfra skal du have et stort pøj pøj med projektet. Stor ros til din hjemmeside :GO

Lige nøjagtig det der står med småt håber jeg så ikke vil være tilfældet.
Lige som man i netto kan købe økologisk, så håber jeg at man i de større seriøse butikker vil kunne få muligheden for at købe danske koraller ;)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Er ideen at sælge til private eller forhandlere ? For hvis du kun satser på private så er det jo uanset hvordan man drejer den som at tage maden ud af munden på nogle forhandlere. Derfor kunne jeg forstille mig at disse ikke vil blive glade for dette.

Udover et ganske glimrende forretnings koncept som dette så tror jeg desværre ikke at det hjælper på diversiteten af koraller på revet uanset om alle akvarier internationalt og nationalt bliver fyldt op med koraller fra farme som dit projekt her. I mine øjne er det største problem for koralrevet mere vores opvarmet have samt menneskets ødelæggelse pga nye byggeprojekter som lufthavne mm.

Men tanken er sød musik i mine øre, om det så kan give smør på brødet kan kun fremtiden vise :h
Brugeravatar
Koralfarmen
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Geografisk sted: Lejre, DK
Kontakt:

Indlæg af Koralfarmen »

Lord Mike skrev:Er ideen at sælge til private eller forhandlere ? For hvis du kun satser på private så er det jo uanset hvordan man drejer den som at tage maden ud af munden på nogle forhandlere. Derfor kunne jeg forstille mig at disse ikke vil blive glade for dette.

Udover et ganske glimrende forretnings koncept som dette så tror jeg desværre ikke at det hjælper på diversiteten af koraller på revet uanset om alle akvarier internationalt og nationalt bliver fyldt op med koraller fra farme som dit projekt her. I mine øjne er det største problem for koralrevet mere vores opvarmet have samt menneskets ødelæggelse pga nye byggeprojekter som lufthavne mm.

Men tanken er sød musik i mine øre, om det så kan give smør på brødet kan kun fremtiden vise :h
Ideen er at sælge dansk avlede koraller. Det være sig både til private og forhandlere. Jo flere koraller der er avlede og kommer i handel, vil efter min bedste overbevisning komme til at minimere koralrevsfangst fra de vilde rev og dermed komme revene til gode. Omend i lille målestok. Jeg er klar over vi ikke kommer til at gøre nogen synlig indvirkning på miljøet i så små målestokke, men igen...små skridt af gangen. Jeg er af den overbevisning at med den hast vi ser koralrevene forsvinde (af mange grunde) kan vi dog gøre en lille forskel her.
Hilsen Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Er der ikke allerede en som hedder acrofarm som dyrker koraller ?
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jeg tror ikke det kommer til at betyde noget som helst for koralrevene. De koralfarme som laver fragmenter har ofte aftaler med de lokale myndigheder om at en procentdel af hvad de farmer skal udsættes tilbage i naturen og være med at opbygge ødelagte koralrev.
Den opbygning bliver indirekte sponsoreret af os i velfærdslandene som køber de farmede koraller.
De truede koraller i naturen er også ofte dem som ikke kan fragmenteres. Fx hammerkoraller, bobblekoraller, vidunderkoraller osv.
Co2 mæssigt bliver den enkelte koralsfodaftryk nok mindre. Selvom den er farmet under vores kulfyrede energiværker er det nok mindre fossil afbrænding end hvis den er fløjet ind fra Bali
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Jeg kan ikke lige se hvorfor at de eksisterende forhandlere, skulle være glade for at få endnu en "garage" forhandler, jeg kan selvfølgeligt kun snakke ud fra hvordan jeg ville have det, hvis jeg var forhandler, og nu skulle til at slås med endnu en konkurrent.
Hvis man tror, at bare fordi at korallerne, bliver fremavlet i danmark, bliver de også mere "økologiske", så tager man nok desværre fejl, den kan meget nemt gå hen at vise sig at være meget mere forurenende, en hvis man henter koraller på "normal" vis.
Hilsen
Benny
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ikke for at være negativ om projektet - jeg synes det er fantastisk!!
Man skal bare være realistisk og lave det på de rigtige forudsætninger.

Og hvor mange procent af de i naturen farmede koraller er i live hos os efter 1 år - måske 10 %??

Hvor mange farmede orkideer fra Thailand lever 2 uger efter de er afblomstret hos? Vi skal også se det i det store perspektiv

Vi køber en organisme som er tilpasset forhold i fangeskab og derfor forhåbenligt kan leve længere, vokse hurtigere osv
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Men måske skulle du starte lidt forsigtigt ud og måske lave en mindre koral-ø og købe et solcelle anlæg. Koral-øen kunne du forbinde til dit eksisterende akvarium. Hvis det viser sig at gå galt/ dyrt/ for lav indtjening, så kan du jo altid bruge solcelle anlægget og så har du ikke tabt så mange penge.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:Er der ikke allerede en som hedder acrofarm som dyrker koraller ?
Det var et af Mads fisk fantasi projekter.
som aldrig kom længere end til tanken, og muligvis til at blokke nogen for penge
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Super dejligt du annoncerer dit FLOTTE projekt Flemming! Hvis nogle kan er det dig. Jeg støtter tanken om at du forsøger at skåne de naturlige rev og ressourcer til glæde for os alle og vores tip olde børn :-)

Tænk også på fx hvor meget co2 der bliver brændt af hver gang der skal leveres en koral fra en rev farm i østen til en dansk forhandler. Ved godt Flem skal bruge strøm osv. Med tror der kan spares en del udledninger ved at lave tingene lokalt.

Glæder mig allerede til dit 1 års jubilæum!

RESPEKT!

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Lyder meget spænende Flemming!

@ hvad har du i tankerne omkring koral arter?

@ kan du fortælle lidt mere om selve setuppet?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Bingocaller skrev:Lyder meget spænende Flemming!

@ hvad har du i tankerne omkring koral arter?

@ kan du fortælle lidt mere om selve setuppet?
Hej Bingocaller

Vedrørende koralarter er det tanken at få et så varieret udbud som muligt. Ved hjælp fra andre saltvandsakvarister vil jeg udvidde bestanden og dermed udvælge de flotteste eksemplarer som bruges til moderkoraller. Mit første mål er at nå 100 forskellige koralarter (der er et stykke vej endnu :wink: ) men tænker indenfor en overskuelig fremtid.
Selve setuppet består idag af displaytanken som er 7 år gammel fyldt med moderkoraller. DT er på 1700 liter og har 5 stk 200w Black Python lamper over.
Derudover har jeg pt. koblet 2 stk. 1200 liter kar på systemet til henholdsvis flere moderkoraller og til vækstkar. Jeg har valgt at mange grunde at montere 4 stk 250w hqi lamper (lumenarc paraboler) over disse vækstkar. Vækstkarrene er 2meter lange og en meter i bredden hver.
Hilsen
Flemming
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2860 Søborg
Geografisk sted: 2860 Søbog

Indlæg af nybegynder »