Jeg er helt sikker på at du er inde på noget af det rigtige også! men en ting der bare undre mig når jeg f.eks købte en super flot acan Rainbow der stod midt i min vens akvarie under 4 stk 400 hqi.... der stod super flot og perfekt... han har haft den over 2 år.. det siger mig så at denne i dette tilfælde ikke har fået for meget lys... sådan har jeg oplevet det med rigtigt mange koraller jeg har købt rundt omkring i dk... her mener jeg ikke at de får mere lys når de kommer hjem til mig på bunden .. og flere af dem står i skygge og det afhjælper stadig ikke på det problem med de orange farver osv..gnizten skrev:Nu skal vi vel også tage i i betragtning, at mange af vores LPS i naturen lever på ned til 20 meters dybde, hvilket siger en del om lysstyrke og spektralfordeling. Jeg ved som dykker, at man ikke skal længere ned end 8-10 meter før der ikke er meget tilbage af det røde spekter i lyset. Så et eller andet sted må LPS være vant til at leve på blå stue, med langt lavere styrke end det vi eks. tilbyder dem med vores LED lamper. Jeg kører med mine GHL lamper på omkring 10.000. k, hvilket med det blotte øje ligger utroligt tæt på mine Giesemann rør jeg kørte med på det gamle 600l akvarie, sammen med Giesemann Actinic blue (2 af hver i en 4 rørs konstallation, dvs 4x80W), vanddybden var fratrukket bundlag ca 50cm.
Jeg må indrømme at nogle af mine LPS så bedre ud dengang, end de gør i dag. Dog har jeg success med at placere dem lidt i skygge af højereliggende LPS koraller der efterhånden er pænt store.
Jeg tror jfr. ovenstående at mange vores LPS over tid får alt for meget lys, og de burde måske have et mere blåspektret lys, men så går man lidt på kompromis med det visuelle, da netop mange af de varme farve i baljen derved visuelt bliver undetrykt. Men sådan er det netop også i naturen, jeg kan vise tonsvis af billeder jeg har taget i eks. rødehavet, på nogle af de mest spektakulære rev, med masser af koraller, alt er tonet Grønt/blåt på de dybder, og kun hvis man kommer tæt på korallerne eller man har en lygte med, kan man ane farverne. (Dog kan man med nogle farvefiltre ved fotografering nedtone de blå farver så meget at der via Photoshop kan trækkes andre farver frem end de blågrønne, eller bruge blitz, ved nær fotografering), men nu skulle det jo ikke handle om undervandfotografering,men det siger som sagt noget med spektral fordeling på de vanddybder som de forskellige koraller kommer fra.
Men at genskabe denne naturlige spektralfordeling gennem en vandsøjle på typisk 60-80 cm, er jo umuligt, vi kan kun skrue ned for vores lys, så de følsomme ikke reagerer nær så voldsomt, og jeg tror sagten at os med LED i den tunge ende roligt kan gøre dette, jeg vil i hvert fald forsøge. Jeg vil helst ikke over i et alt for blåt lys, selvom det rent faktisk er det mest naturlige men gerne have noget mine øjne syntes får farverne frem på tingene
Jeg vil skure ned for mit røde led lys... og sådan andre småting;-)
MVH