LED hvor godt er det for vores koraller?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

LED hvor godt er det for vores koraller?

Indlæg af Gino »

Hej alle.

Som de fleste nok ved har jeg byttet mine T5 lamper ud for led på mine forskellige akvarie!

Det har haft en noget sørgelig konsekvens for mange af mine lps mens mange af mine sps har fået endnu kraftigere farver!

Jeg har søgt og søgt frem og tilbage på nettet og læst meget om det og skrevet med nogle stykker efterhånden... Og der er flere som oplever det samme som jeg, nemlig det er mine røde farver på stort set alle lps er blevet kedeligt orange... Mine acanthestrea ligner simpelthen noget der er løgn.. Mine scolymiaer har også tabt den flotte røde farve til fordel for orange.. Men fælles for alle lps er de står flotte "oppustet" osv.. Dvs det er ikke fordi de hænger med hovedet eller noget bare det er de er blevet noget triste i farverne.

Nogle skriver på nettet at det er kun er de LED lamper hvor der ikke er uv lys i men vi alle ved jo det er i realiteten ikke har så meget med uv at gøre men er det simpelthen fordi den mangler den violette farve?
Har t5 rør en reel uv bestanddel eller?

Flere steder på nettet skriver folk at det er vigtigt der er noget uv lys for det er deres uv beskyttelse der gør at de får de røde farver frem?

Nogen af jer som har oplevet samme negative effekt ved brugen af led!

Jeg bruger selv radion ecotech xr30w.

Håber på en god konstruktiv tråd åndende vores LED lamper og lys generelt!

På forhånd tak

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
13
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: LED hvor godt er det for vores koraller?

Indlæg af Bobbe88 »

Der kan godt være noget om det du siger.
Jeg har selv en Silent Storm over mit og har bemærket, at rød ikke står så skarpt som mange af de andre farver (skiver, zoa og acan)

Dog har jeg kun haft LED og har derfor ikke noget sammenligningsgrundlag, men logisk lyder det..
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg har også Silent Storm og har flottere rød end under T5.
Der var for et par uger siden var der en flot videnskabelig artikel her om forskellen på T5, LED og HQI's indvirkning på korallers vækst og der så LED meget pænt ud.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Gino,

Ved godt vi har talt om dette også via pb. Men kom lige til at tænke på dette....

På T5 med fx Fiji pink, gives jo mere kunstig farve end både hqi og led.

Har du brugt denne, eller lign. Farveeffekt, for så er der jo en "naturlig forklaring"

Held og lykke

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gambi
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Gambi »

jeg har de samme lamper som dig gino, og jeg har haft mine fra opstart af akvarie. Og jeg oplever det samme som dig at, den røde farve med tiden bliver orange på mine LPS men at farverne på mine SPS bliver mere kraftig.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Bobbe88 skrev:Der kan godt være noget om det du siger.
Jeg har selv en Silent Storm over mit og har bemærket, at rød ikke står så skarpt som mange af de andre farver (skiver, zoa og acan)

Dog har jeg kun haft LED og har derfor ikke noget sammenligningsgrundlag, men logisk lyder det..
Mhm det er da lidt træls at vores flotte og dyre lps ikke farver ordentligt ud!

Super godt du kommer med noget feedback:-)
Ømvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Dyhr skrev:Jeg har også Silent Storm og har flottere rød end under T5.
Der var for et par uger siden var der en flot videnskabelig artikel her om forskellen på T5, LED og HQI's indvirkning på korallers vækst og der så LED meget pænt ud.
Hej dyhr

Ok de var da en helt anden udmelding end de andre:-) men rart du giver noget feedback... Som sagt jeg mener sådan også godt nok at korallerne vokser godt nok og mine sps står super flotte men er bare træt af at alle de røde farver på mine lps ligner lort på godt gammelt dansk :BA

Mvh
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:Hej Gino,

Ved godt vi har talt om dette også via pb. Men kom lige til at tænke på dette....

På T5 med fx Fiji pink, gives jo mere kunstig farve end både hqi og led.

Har du brugt denne, eller lign. Farveeffekt, for så er der jo en "naturlig forklaring"

Held og lykke

Mvh
Peder
Hej Peder.

Jeg er helt med på hvad du mener men det brugte jeg slet ikke de sidste 1,5 år... Dr brugte jeg faktisk en type aquamedic rør hvid og en blå.... Det var efter jeg så en kammi hans akvarie og rør kombi jeg prøvede det for jeg fandt nogle ret billgt. Så da jeg blev kåret til månedens akvarie osv var der kun blå og hvid t5 i:-)

Det er noget underligt noget de led gør det!

Jeg har snakket med en del efterhånden og også blandt andet Thomas som ejer von wussov og han er jo ret højt uddannet inden for denne verden og han gav mig nogle ret lange forklaringen som jeg ikke helt fattede da jeg ikke er den skrappeste til tysk men en ting forstod jeg og det var at han ikke var så meget for LED og han sagde der mange en eller anden form for spectra i lyset så derfor hans blandt andet på hans egne koral øer var nød til at suplementere med enten hqi eller T5 blandet med LED?

Mvh
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Gambi skrev:jeg har de samme lamper som dig gino, og jeg har haft mine fra opstart af akvarie. Og jeg oplever det samme som dig at, den røde farve med tiden bliver orange på mine LPS men at farverne på mine SPS bliver mere kraftig.
Ok det var da en trist nyhed:-( er din også bare en alm gen.1? Mon det er vores lamper der er "ringe" i spectret? Dt lade jo til nogen godt kan bibeholde røde farver!? Gad godt se det hos en hvor det bare spiller maks :beer:

Mvh
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Synes iøvrigt det er en fed tråd du har startet Gino, kan sagtens gåhen og blive interessant.
Indtil videre har jeg set for mange smukke baljer med led, til at jeg tror at det er den eneste årsag - men muligvis en kombi af meget lys og manglende næring.

Jo mere PAR, jo mere næring skal korallerne jo have.
I øvrigt har jeg selvoplevet at røde koraller let får for meget lys - så det kanoz være intensiteten på PAR der gør dette.

Hvis dine sps står perfekt, og røde lps bliver "lyse"/orange kunne det godt lugte derhenaf - men det er altså kun et gæt

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

pederrevnørd skrev:Synes iøvrigt det er en fed tråd du har startet Gino, kan sagtens gåhen og blive interessant.
Indtil videre har jeg set for mange smukke baljer med led, til at jeg tror at det er den eneste årsag - men muligvis en kombi af meget lys og manglende næring.

Jo mere PAR, jo mere næring skal korallerne jo have.
I øvrigt har jeg selvoplevet at røde koraller let får for meget lys - så det kanoz være intensiteten på PAR der gør dette.

Hvis dine sps står perfekt, og røde lps bliver "lyse"/orange kunne det godt lugte derhenaf - men det er altså kun et gæt

Mvh
Peder
Ja ikke:)
Jamen som du ved pt efter jeg er flyttet så døjer jeg medm lidt højere næring så der er ihvertfald ikke her den er gal ved mig!

Jeg tror mere det der med at der mangler noget i spectret der gør korallen ikke bliver rigtigt rød.. Mange siger og mere den røde farve rigtigt kommer frem når den skal beskytte sig mod uv? Dette eller noget lign hælder jeg mere til!

Jeg er bare så træt af at mine super flotte acanthestrea ..rainbow og en hel del andre og de er bare orange og en svag grøn farve, ligner virkeligt lort!

Sammen gælder mine scolymiaer og blastomussa osv..

Håber vi kan få noget frem i denne tråd vi alle kunne få glæde af.. Måske vi forskellige skulle prøve med noget kombi lys og andre tiltag hver især og så finde løsningen der bare sparker rumpe:T

Mvh
Gambi
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Gambi »

Gino skrev:
Gambi skrev:jeg har de samme lamper som dig gino, og jeg har haft mine fra opstart af akvarie. Og jeg oplever det samme som dig at, den røde farve med tiden bliver orange på mine LPS men at farverne på mine SPS bliver mere kraftig.
Ok det var da en trist nyhed:-( er din også bare en alm gen.1? Mon det er vores lamper der er "ringe" i spectret? Dt lade jo til nogen godt kan bibeholde røde farver!? Gad godt se det hos en hvor det bare spiller maks :beer:

Mvh
ja mine er os gen.1
Men jeg tror at Peder er ude i noget af det rigtige, med at det er for meget PAR for det røde i koralerne og de ikke bliver fodret nok. For i starten fodre jeg mine koraler tit. men jeg må desværre indrømme at jeg er blevet lidt sløv for tiden med det. så det kunne være at man skulle prøve at skrue lidt ned for lyset, og begynde at fodre dem lidt mere igen, og se om farven kommer tilbage, hvis den så gør det, så prøve at skrue op for lyset igen. og så blive ved med at fodre dem kraftigt. og se om de holder farven.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Gambi skrev:
Gino skrev:

Mvh
ja mine er os gen.1
Men jeg tror at Peder er ude i noget af det rigtige, med at det er for meget PAR for det røde i koralerne og de ikke bliver fodret nok. For i starten fodre jeg mine koraler tit. men jeg må desværre indrømme at jeg er blevet lidt sløv for tiden med det. så det kunne være at man skulle prøve at skrue lidt ned for lyset, og begynde at fodre dem lidt mere igen, og se om farven kommer tilbage, hvis den så gør det, så prøve at skrue op for lyset igen. og så blive ved med at fodre dem kraftigt. og se om de holder farven.
Dette har jeg også prøvet at lege lidt med uden held men gjorde det så heller ikke så længe.. Kunne jeg logge dig tilsat prøve den metode du selv nævner i noget tid ? Så kunne vi hver især os med problemet prøve noget forskelligt?

Ps: har nogle koraller der står næsten i skygge men på disse er der heller igen forskel.. Kedelig orange:-(

Mvh
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Kan man se et sted på Silent Storm lamperne, om de er gen. 1 eller 2?
Jeg bestilte min august sidste år og mener min er gen. 2, men er meget usikker.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

rød og pink står fint og skarpt her under min ghl.

falmer farverne på lps, så kan det vel være fordi de får for meget lys. (Når rød bliver til orange, er det vel at falme)
Senest rettet af StarF tirs 18. jun 2013 09:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

En spændende tråd og tror der er noget om snakken!! de bedste farver jeg har haft på mine koraller var helt klart under hqi og t5, der mangler sku' et eller andet i det led halløj.
Har til tider lyst til at knalde 2x250w hqi over baljen :wink:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

StarF skrev:rød og pink står fint og skarpt her under min ghl.

falmer farverne på lps, så kan det vel være fordi de får for meget lys. (Når rød bliver til orange, er det vel at falme)

Hej Mads

Jamen jeg kører nede på 45 % og flere af den står som sagt i skyggen så jeg tror ikke helt det er grunden? har prøvet at lege en del med det efterhånden men uden nogen former for held.

Kører du med GHL LED eller?

MVH
Senest rettet af Gino tirs 18. jun 2013 09:46, rettet i alt 2 gange.
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

peder skrev:En spændende tråd og tror der er noget om snakken!! de bedste farver jeg har haft på mine koraller var helt klart under hqi og t5, der mangler sku' et eller andet i det led halløj.
Har til tider lyst til at knalde 2x250w hqi over baljen :wink:
Hej Peder

Rart du lige kom med ind over;-)
Jamen ja jeg er sikker på der er noget om snakken og jeg har samme tanke som dig men det jo træls når man har investeret i nogle dyre lamper og så spare lidt på strømregningen;-)

Du har også en del Acans ikke? ligner de også lort?

Hvad LED kører du med ?

MVH
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af peder »

Kører med PS black pyton 2x160w (der er kun blå og hvide led) og ja mine Acans er blevet lidt "fisne" i farverne.
Mvh. Peder

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 957
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg tror der er for få farver i de fleste led lamper. Mange har kun blå og hvide dioder.
jeg skal have skiftet nogle af mine blå med røde og UV. Nu har jeg 40 blå og 40 neutral hvide og vil have 8 røde i og 8 uv... Korallerne bliver jo udsat for masser af UV fra sollyset, og mon ikke at beskyttelsen mod uv er i deres farver, som derved forsvinder når de ikke bliver udsat for uv?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

engelquist skrev:Jeg tror der er for få farver i de fleste led lamper. Mange har kun blå og hvide dioder.
jeg skal have skiftet nogle af mine blå med røde og UV. Nu har jeg 40 blå og 40 neutral hvide og vil have 8 røde i og 8 uv... Korallerne bliver jo udsat for masser af UV fra sollyset, og mon ikke at beskyttelsen mod uv er i deres farver, som derved forsvinder når de ikke bliver udsat for uv?
Se denne her tror jeg på... tror du er inde på noget af det rigtige men i min radion er der 5 forskellige farver dog INGEN wannabe UV... de såkaldte uv LEd har intet med uv lys at gøre så tvivler på at det hjælper men kunne være spændene hvis en af jer med diy LED lamper ville prøve at lave forsøget!!

Hvad siger du til det?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

peder skrev:Kører med PS black pyton 2x160w (der er kun blå og hvide led) og ja mine Acans er blevet lidt "fisne" i farverne.
Ja ok men jeg har både røde og grønne LED i mine også men igen "UV" ... så træls med mine acans og scoly:-(
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
13

Indlæg af Bobbe88 »

Nu er der nok nogen der sukker dybt, når jeg stiller mit spørgsmål :p

Bliver UV ikke afspejlet i vandoverfladen?
Har førhen haft daggekkoer og der var det vigtigt, at ens UV lamper sad inden i terrariet, da UV-strålingen ikke ville gå igennem glas.

Jeg tænker, at det er samme koncept, som når man er ved stranden, så er man også kun forbrændt på den del af kroppen, som er oven vande.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 957
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

UV strålerne kan måles ned til 10 meters dybde- mener det er Sprung der engang har skrevet om UV strålernes betydning for korallerne...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Spørgsmålet er, om korallernes farver faktisk ændres eller om det bare ser sådan ud fordi LED måske har en anden spektralfordeling? For at sammenligne skal I have korallen før og efter under samme lys :wink:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Gino skrev:

Hej Mads

Jamen jeg kører nede på 45 % og flere af den står som sagt i skyggen så jeg tror ikke helt det er grunden? har prøvet at lege en del med det efterhånden men uden nogen former for held.

MVH
en GHL Mitrax 6100HV..
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

nbd skrev:Spørgsmålet er, om korallernes farver faktisk ændres eller om det bare ser sådan ud fordi LED måske har en anden spektralfordeling? For at sammenligne skal I have korallen før og efter under samme lys :wink:
Jeg har tjekket dette i hoved og r..:-) jeg har så vidt som i sidste uge købt en ny scolymia og den er KNALD rød i mit akvarie men om end 2 uger er den 110 bliver orange som alle de andre gange:-) alle mine acans var også flotte den første uge men så kunne jeg se de mistede den røde farve stille og roligt.

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Bobbe88 skrev:Nu er der nok nogen der sukker dybt, når jeg stiller mit spørgsmål :p

Bliver UV ikke afspejlet i vandoverfladen?
Har førhen haft daggekkoer og der var det vigtigt, at ens UV lamper sad inden i terrariet, da UV-strålingen ikke ville gå igennem glas.

Jeg tænker, at det er samme koncept, som når man er ved stranden, så er man også kun forbrændt på den del af kroppen, som er oven vande.
Hej

Det kommer vel an på og glasset er med uv filter?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

StarF skrev:
Gino skrev:

Hej Mads

MVH
en GHL Mitrax 6100HV..
Ok den har violet lys ikke? hvor lang tid har du kørt med denne og hvad lps har du med rød farve?

MVH
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af peder »

The latest versions of Hyperion S LED panels made ​​in SMT technology (Square Matrix Technology) are now available.

The panels are available in two versions - 145W (Hyperion S) and 75W (Hyperion S2).
SMT technology is an innovative method of color mixing different colored LED's perfectly matched to the requirements of stony corals (mainly SPS species).

The Hyperon S panel includes the following LED colors:
•UV (400 and 420nm) - Made for Pacific Sun
•Royal Blue 450nm - Cree
•Royal Blue 465nm - Cree
•Blue - Cree
•Cyan - Made for Pacific Sun
•Green - Cree
•Amber - Made for Pacific Sun
•Deep Red - Made for Pacific Sun

1 / 4 Next Last

Hmmm, ser ud til at de måske har opdaget at de har manglet noget?? det nyeste skud fra PS. :wink:
Mvh. Peder

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"