LED hvor godt er det for vores koraller?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: LED hvor godt er det for vores koraller?

Indlæg af Gino »

gnizten skrev:Nu skal vi vel også tage i i betragtning, at mange af vores LPS i naturen lever på ned til 20 meters dybde, hvilket siger en del om lysstyrke og spektralfordeling. Jeg ved som dykker, at man ikke skal længere ned end 8-10 meter før der ikke er meget tilbage af det røde spekter i lyset. Så et eller andet sted må LPS være vant til at leve på blå stue, med langt lavere styrke end det vi eks. tilbyder dem med vores LED lamper. Jeg kører med mine GHL lamper på omkring 10.000. k, hvilket med det blotte øje ligger utroligt tæt på mine Giesemann rør jeg kørte med på det gamle 600l akvarie, sammen med Giesemann Actinic blue (2 af hver i en 4 rørs konstallation, dvs 4x80W), vanddybden var fratrukket bundlag ca 50cm.

Jeg må indrømme at nogle af mine LPS så bedre ud dengang, end de gør i dag. Dog har jeg success med at placere dem lidt i skygge af højereliggende LPS koraller der efterhånden er pænt store.
Jeg tror jfr. ovenstående at mange vores LPS over tid får alt for meget lys, og de burde måske have et mere blåspektret lys, men så går man lidt på kompromis med det visuelle, da netop mange af de varme farve i baljen derved visuelt bliver undetrykt. Men sådan er det netop også i naturen, jeg kan vise tonsvis af billeder jeg har taget i eks. rødehavet, på nogle af de mest spektakulære rev, med masser af koraller, alt er tonet Grønt/blåt på de dybder, og kun hvis man kommer tæt på korallerne eller man har en lygte med, kan man ane farverne. (Dog kan man med nogle farvefiltre ved fotografering nedtone de blå farver så meget at der via Photoshop kan trækkes andre farver frem end de blågrønne, eller bruge blitz, ved nær fotografering), men nu skulle det jo ikke handle om undervandfotografering,men det siger som sagt noget med spektral fordeling på de vanddybder som de forskellige koraller kommer fra.

Men at genskabe denne naturlige spektralfordeling gennem en vandsøjle på typisk 60-80 cm, er jo umuligt, vi kan kun skrue ned for vores lys, så de følsomme ikke reagerer nær så voldsomt, og jeg tror sagten at os med LED i den tunge ende roligt kan gøre dette, jeg vil i hvert fald forsøge. Jeg vil helst ikke over i et alt for blåt lys, selvom det rent faktisk er det mest naturlige men gerne have noget mine øjne syntes får farverne frem på tingene
Jeg er helt sikker på at du er inde på noget af det rigtige også! men en ting der bare undre mig når jeg f.eks købte en super flot acan Rainbow der stod midt i min vens akvarie under 4 stk 400 hqi.... der stod super flot og perfekt... han har haft den over 2 år.. det siger mig så at denne i dette tilfælde ikke har fået for meget lys... sådan har jeg oplevet det med rigtigt mange koraller jeg har købt rundt omkring i dk... her mener jeg ikke at de får mere lys når de kommer hjem til mig på bunden .. og flere af dem står i skygge og det afhjælper stadig ikke på det problem med de orange farver osv..

Jeg vil skure ned for mit røde led lys... og sådan andre småting;-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@ Tom
Rigtig fint indlæg og det passer godt med mine iagttagelser, at de ikke er problemer med de røde farver under blåt lys.
Gode tanker omkring dykning og forholdende "dernede". Det har jeg desværre ikke selv prøvet. Men det du skriver giver ret god mening.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

crazy seahorse skrev:@ Tom
Rigtig fint indlæg og det passer godt med mine iagttagelser, at de ikke er problemer med de røde farver under blåt lys.
Gode tanker omkring dykning og forholdende "dernede". Det har jeg desværre ikke selv prøvet. Men det du skriver giver ret god mening.

kan du så forklare mig det med at jeg køber en super flot rød koral som har stået længe under hans hqi og så køber jeg den og den kommer hjem til mig så står den med samme super flotte røde farve men de holder kun en uge ca så går det over i det orange???

MVH

Erik
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Gino skrev:
crazy seahorse skrev:@ Tom

kan du så forklare mig det med at jeg køber en super flot rød koral som har stået længe under hans hqi og så køber jeg den og den kommer hjem til mig så står den med samme super flotte røde farve men de holder kun en uge ca så går det over i det orange???

MVH

Erik
@Gino
Der gik vist lidt ged i citat delen. Det var ikke mig der skrev den sidste bid, den med den røde der under HQI igennem længere tid osv.
Men det har jeg heller ikke nogen forklaring på - ikke nogen brugbar i hvert fald.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

Er der nogen herinde der har en god Radion Etp eller etg fil i vil dele? jeg har lige hentet jon's fra ecotech men det er da noget værre blåt sjovt lys hele dagen... det var bare for at prøve det og det prøver jeg i en dag eller to;-)

MVH
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

@Erik.

Nu har jeg selv ingen erfaring med HQI, men er vi ikke enige om at der inden for dette felt er flere forskellige farvetemperaturer ? men at man dog har behov for T5 rør for at supplere op med de lavere blå spektre.?

Man burde lave en længere test, hvor man netop går fra LED til en HQI. Jeg ved godt at det er at gå tilbage i udviklingen, men det kunne være at det viste noget interessant.

Men som der også bliver nævnt flere steder i tråden, så er LED bare ikke at tage over en kam, der er lamper, som mine med 8 forskellige LED farver, og lamper kun med Cool White og Royal blue, og der vil der da være himmelhvid forskel på resultatet vil jeg mene. Og i og med at vi samtidig har de 8 farvekanaler og pille ved, er der rigtig mange kombinationer, både positive og negative...
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

gnizten skrev:@Erik.

Nu har jeg selv ingen erfaring med HQI, men er vi ikke enige om at der inden for dette felt er flere forskellige farvetemperaturer ? men at man dog har behov for T5 rør for at supplere op med de lavere blå spektre.?
Joh, det er i hvert fald den opfattelse jeg selv har af det.
Og så bruger man den kelvin grad der passer en bedst, alt afhængigt af hvor "gult" man vil have lyset.

Erik

Gino
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Gino »

gnizten skrev:@Erik.

Man burde lave en længere test, hvor man netop går fra LED til en HQI. Jeg ved godt at det er at gå tilbage i udviklingen, men det kunne være at det viste noget interessant.

Men som der også bliver nævnt flere steder i tråden, så er LED bare ikke at tage over en kam, der er lamper, som mine med 8 forskellige LED farver, og lamper kun med Cool White og Royal blue, og der vil der da være himmelhvid forskel på resultatet vil jeg mene. Og i og med at vi samtidig har de 8 farvekanaler og pille ved, er der rigtig mange kombinationer, både positive og negative...
Hej.

D jeg i flere år kørte med hqi der suplementere jeg ikke med t5.. Det var først senere hen og her stod det bare super godt... Alle farver:-)

Mvh
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Bobbe88 skrev:Kan man se et sted på Silent Storm lamperne, om de er gen. 1 eller 2?
Jeg bestilte min august sidste år og mener min er gen. 2, men er meget usikker.

Gen.1 = 2 Rækker dioder
Gen.2 = 3 Rækker dioder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hvis i vil prøve at supplere jeres LED med en UV-a kilde, hvorfor så ikke bare bruge en smule "ren" UV-a alá den her:
http://www.showsystems.dk/pi/H%C3%A5ndh ... 3_252.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Der skulle lige en strømforsyning i - men til et forsøg kunne den da være meget sjov..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har brugt sådan nogle på mit arbejde.
De er totalt uanvendlige til det brug.
De duer kun til frimærker , pas, pengesedler og billetter.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Gino skrev:Er der nogen herinde der har en god Radion Etp eller etg fil i vil dele? jeg har lige hentet jon's fra ecotech men det er da noget værre blåt sjovt lys hele dagen... det var bare for at prøve det og det prøver jeg i en dag eller to;-)

MVH
Jeg fik før skrevet, at vi brugte Bens graf. Men det var vist en and. Den hedder nemlig Toms graf.

I den her tråd er der en zip.fil du kan hente. :)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... af#p513258" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"