Effekt af Waveboks bag stenopsætningen??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Effekt af Waveboks bag stenopsætningen??

Indlæg af nielsk »

Jeg har ca 2 meter bag min søjle stenopsætning hvor der er 10 cm frit ind til bagruden. Er der nogen som har erfaring med om en Tunze waveboks vil kunne skabe bølgeeffekt på det lange smalle stykke. Jeg har læst manualen og der handler det kun om åbne områder.

Eller måske har set en video et sted som kan bruges :f3: - Jeg kan ikke selv finde noget på nettet.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Effekt af Waveboks bag stenopsætningen??

Indlæg af StarF »

Jeg havde engang i mit store 1280l akv, en waveboks, og det var min erfaring at bølgen også bevægede sig bag sten opsætningen, der kom ihvertifalde uden tvivl masser af skidt ud af min sten opsætning.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Brian (gammel admin) havde også en omme bag hans så vidt jeg husker, og det kørte bare der ud af:-)
Mvh Michael
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

Hvis man kigger på Youtube og i Tunzes intro video så sidder waveboksen tit bag ved stensætninger.

Jeg putter en 6215'er i mit 855'er i aften. Den kommer til at stå bag en stensætning.
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af 8220 »

Nå så har boksen kørt i en lille uge.

6215'eren kommer med den nye kontroller 7092. kontrolleren er en klar forbedring ift. deres ældre modeller, hvor man skal lave indstillinger ved at dreje på de små hjul.
På 7092 kontrolleren er der en funktion der hedder auto adjust, den styrer frekvensen af puls, også er det bare at læne sig tilbage og vente på den perfekte bølgeresonans. Der er endvidere en + og – funktion til fine tuning.
Boksen i sig selv er jo ikke køn men, jeg har sat min i et hjørne "nede" bag lidt LS. Det er absolut ingen hindring at udstrømningen sker ind i en stensætning. Effekten i baljen er stadig rigtig fin. Mit akvarie er 190 cm lang og 75 bred.

Et minus ved denne waveboks er dog larm, larm og atter larm. Da pumpen selvfølgelig skal starte fra 0-100 så medfører det lidt larm.
Jeg var bestemt ikke tilfreds med larmen og lavede en video som Jeg sendte til Tunze. Svaret var selvfølgelig at det var normalt, who knows.....
Dog skriver Tunze i deres manual at larmen vil aftager efter et par ugers brug, eller også er det fordi man vænner sig til støjen.
Så konklusionen er bølge effekten er helt sublim og det ser kanon godt ud når alt står og svajer i baljen ;=) Men hvis man har et næsten lydløst akvarie, så kan det være lidt af en torn i øjet med den resonans.
God Jul
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Alle pumper incl skummerens pumpe skal lige hae de her 2 -3 uger som du selv skriver Marc, dette er for at der kan dannes bakterie film som så tager den del af larmen, og nogle gange det hele.. Det samme gælder i vores ovc nedløb, er dette helt nyt larmer det også, men som bakterie filmen bliver dannet skulle stæjen gerne blive mindre med tiden..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Så fik jeg afprøvet min nye tunze waveboks og den giver da flot bølgeeffekt, hammerne svajer rigtigt i strømmen. Det ser drøngodt ud. MEN for fanden, den larmer jo mere end alle de andre tunze pumper tilsammen - men sådan er det nok når den slukker/starter konstant.
Der kommer heller ikke noget som helst snavs ud bag stenopsætningen så jeg konkluderer at min cirkulation allerede er ok - så nu nøjes jeg nok med at afkalke de alm. tunzepumper også overveje om waveboksen skal køre om natten eller det bare var endnu et afprøvet gadget i samlingen...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Har også kørt wave boks på mit 2 m lange akvarie og den var gemt helt inde bag ved sten sætningen, og den gav fin bølge og man kunne bare se hvor effektiv den var for støv og skidt dansede nærmest flot op bag fra sten sætningen så mere effekt pumpe skal man nok lede efter, jeg har en rigtig stor kompakt sten sætning i begge sider og der lå aldrig noget skidt bag ved, man kunne godt høre min men så meget larmede den ikke men desværre 2 dage efter dens 2 års fødselsdag brændte den sammen, og hva jeg kunne læse mig frem til hos nogle andre havde de oplevede det samme. Tror det er for hårdt for pumpen og skulle stoppe helt og derefter tænde igen. Og til den pris syntes jeg godt de må holde mere end 2 år

Mvh thue
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ok, der er åbenbart flere årsager til de ikke er mere populære end de er.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"