Koral medimport, S&N og meget mere....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

hlc skrev:
mads-fisk skrev:
hlc skrev:
Det er jeg sikker på de gør, det er jo ikke S&N der laver reglerne, det er EU. Hvis du kan vise en eksporttilladelse hvorpå der står at korallen er Maricultered så får du også lov til at importere den.
Har du fået afslag på import af maricultered hvor du har haft en eksporttilladelse? Hvis dette er tilfældet må du jo klage til ombudsmanden.

dettte er ikke rigtigt..
det er jo netop dette jeg skriver om som vist startede denne debat eller noget af den.
tyskland godkender de farm opdrættede koraller og kan impotere dem uden problemer,men du kan ikke impotere dem til DK, fordi SN ikke godkender at de kan opdrættes.
derfor skriver jeg tidliger i denne tråd at man burde hente sine koraller i tyskland ,og dette forage åbenbart klovnefisken.og dette er sq da lidt sjovt når jeg i denne tråd kan læse at mads selv har bobbelkoral !! ??
ved ikke om det er rigtigt at mads har en bobbelkoral men hvis han har er han sq da MEGET dobbetlmoralsk!!
henrik
Hvor i alverden har du det fra, at det skulle forarge Klovnfisken?!?!? Det kan i hvert fald ikke være fra mig af!
sådan læste jeg dit indlæg på side 3 .
men hvis jeg helt har misforstået dit indlæg beklager jeg da dette.
henrik
Det eneste jeg nævner om særlige muligheder for køb af koraller i Tyskland, er da at, de har samme regler som her i DK.
Hvordan du på nogen måde ud fra dette kan tolke, at Klovnfisken Dyrehandel forarges, hvis man henter en speciel koral i tyskland, fatter jeg simpelthen ikke!

Men jeg bliver åbenbart nødt til at gøre det helt klart: JEG forarges bestemt ikke nødvendigvis, fordi man henter et par specielle koraller i Tyskland. Hvordan resten af min arbejdsplads ser på det, kan jeg ikke kommentere på.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

KasperB << Det er desværre ikke sådan, at man bare kan importere de opdrættede eksmplarer af de ellers ulovlige koraller, desværre! Du kan tro, vi har prøvet på det flere gange uden held, da den danske skov- og naturstyrrelse som allerede nævnt, ikke erkender opdræt af disse koraller.

Den eneste mulighed har været at importere fra en hollandsk grossist, der allerede havde fået CITES på dem i Holland, da disse åbenbart erkender opdræt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
KasperB
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af KasperB »

Jeg fandt lige en nyere liste med BAN arter, men jeg tror ikke der er nogen ændringer på koraller fra Indonesien
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/ ... 2007DK.pdf

@Carsten
Lovgivningen kan læses her http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 429-da.pdf
Under artikel 4.2 kan man læse om import af bilag B arter, og mere generelt her: http://www.skovognatur.dk/Natur/Arter/A ... folder.htm
De enkelte lande i EU har pligt til at implimentere de enkelte forordninger og følge dem derfor tror jeg ikke at danmark kan nægte maricultered.

Mvh

KasperB
KasperB
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af KasperB »

mads-fisk skrev:KasperB << Det er desværre ikke sådan, at man bare kan importere de opdrættede eksmplarer af de ellers ulovlige koraller, desværre! Du kan tro, vi har prøvet på det flere gange uden held, da den danske skov- og naturstyrrelse som allerede nævnt, ikke erkender opdræt af disse koraller.

Den eneste mulighed har været at importere fra en hollandsk grossist, der allerede havde fået CITES på dem i Holland, da disse åbenbart erkender opdræt.
Ok, jeg viste ikke at Danmark kunne have særregler på det område.

Mvh. KasperB
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

KasperB skrev:
mads-fisk skrev:KasperB << Det er desværre ikke sådan, at man bare kan importere de opdrættede eksmplarer af de ellers ulovlige koraller, desværre! Du kan tro, vi har prøvet på det flere gange uden held, da den danske skov- og naturstyrrelse som allerede nævnt, ikke erkender opdræt af disse koraller.

Ok, jeg viste ikke at Danmark kunne have særregler på det område.

Mvh. KasperB
Det har vi bestemt heller ikke. Det er bare vores skov- og naturstyrrelse, der er alt for inkompetent i praksis!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Vi kan vel ikke andet end være lidt farvet pga. vores egne interesser på området og spørgsmålet er, om ikke historierne om gældende regler og praktisk myndighedsudøvelse på området er fordrejet og overdrevet.

Det kunne da være interessant, hvis vi kunne enes om at forfatte et brev til S&N, hvori vi som en (slags) forening, stillede dem disse spørgsmål og måske kunne forvente at modtage et uddybende svar...for jeg syntes efterhånden at det lyder lidt for idiotisk til at være sandt.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Per A skrev:Vi kan vel ikke andet end være lidt farvet pga. vores egne interesser på området og spørgsmålet er, om ikke historierne om gældende regler og praktisk myndighedsudøvelse på området er fordrejet og overdrevet.

Det kunne da være interessant, hvis vi kunne enes om at forfatte et brev til S&N, hvori vi som en (slags) forening, stillede dem disse spørgsmål og måske kunne forvente at modtage et uddybende svar...for jeg syntes efterhånden at det lyder lidt for idiotisk til at være sandt.
At kunne importere opdrættede Trachyphyllia, Plerogyra osv. helt lovligt fra Indonesien, tror jeg er en af de få ting, der er en fællesinteresse for alle :D

Jeg vil bestemt gerne høre, hvad der evt. måtte komme af svar på et sådan brev, men jeg er desværre ikke ret forhåbningsfuld, da jeg selv har været til møder med dem netop om emnet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kasper B: Det vil sige du aner ikke en brik om det som du kaster dig ud i.
Vi andre kan også, og har læst de link som du henviser til.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Danmark er altid undtaget, hvis staten syntes det er smart.
Det må alle da snart have fundet ud af. Det gælder ikke kun koraller, men også så meget andet.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Faktisk har jeg kæmpet med S&N i 8 år om vandscooter de holder fast på deres ulovlige forbud mod vandscooter selv om EU lovgivningen sier at forbudet er udlovligt. Jeg har 2 store ringbind til at ligge kun med sager mellen vandscooterimpotøren og s&n.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
KasperB
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af KasperB »

Faktisk kan jeg se at Indonesien har en eksportkvote på 0 i år på maricultered dvs eksportforbud på mange af de arter I snakker om at importere, dvs det ikke er S&N der har lavet fejl hvis man kan købe dem i tyskland, men det er de tyske og indonesiske myndigheder!
http://www.cites.org/common/quotas/2007 ... as2007.pdf
marty
Reactions:

Indlæg af marty »

og så kan jeg oplyse at henter man koraller eller andet (der er cites krævendene i dk) i sverige eller tyskland SKAL der søges dansk cites på enhederne,hvilket vil sige at MANGE gør noget ulovligt ...og kan oplyse at det IKKE er alle arter der er 0 kvote på i år .. ( dette har jeg fra skov
& natur idag !)
kasper: må man spørge hvad du laver ? altså af arbejde .. du skrev vist at du studerede ik ... men er det ved skov& natur eller ...
marty
Reactions:

Indlæg af marty »

At kunne importere opdrættede Trachyphyllia, Plerogyra osv. helt lovligt fra Indonesien, tror jeg er en af de få ting, der er en fællesinteresse for alle :D
mads fisk ... du er helt galt på den - lige de arter du skriver der er nemlig MEGET ulovlige at tage ind ... dem skal man nok ik lige gå og reklamere med man har til salg ..og jeg har det fra en brev fra dem idag ! ...heller ikke fra tyskland eller holland,sverige eller hvor de nu kan komme fra når du IKKE har DANSK CITES på dem ...
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

på eu´s cites hjemmeside står der at !!
eu har regler for cites men det er de enkelte lande inden for eu
der administrere dem
dertil står der på s&n ´s hjemmeside
at de følger eu´s regler
dog har man en strammere lovgivning i danmark en i resten af eu

på godt dansk betyder det

eu´s regler er en guide linje
der gerne må strammes ikke slægges hvis det enkelte land ønsker det

SÅDAN EN GANG FIS !!

en eu regl er sku da en eu regl
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

mads-fisk skrev:At kunne importere opdrættede Trachyphyllia, Plerogyra osv. helt lovligt fra Indonesien, tror jeg er en af de få ting, der er en fællesinteresse for alle :D
Hvordan sikres det i praksis at de er opdrættede og hvordan dælan opdrætter de dem ?
Er det ikke bare moder koraller de evt napper i havet og tvangs opdrætter ved deling med en sav :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

sådan er det jo med alt andet
så hvoffor ikke med koraller
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

marty skrev:

mads fisk ... du er helt galt på den - lige de arter du skriver der er nemlig MEGET ulovlige at tage ind ... dem skal man nok ik lige gå og reklamere med man har til salg ..og jeg har det fra en brev fra dem idag ! ...heller ikke fra tyskland eller holland,sverige eller hvor de nu kan komme fra når du IKKE har DANSK CITES på dem ...
Men det fik vi da selvfølgelig også på dem!

Det er vel forresten en forkert sætning, du har valgt at citere?

Brian<< Hvis man har lidt erfaring med Trachyphyllia, er det som regel muligt, at se hvor vidt de er opdrættede eller ej. Hvis de er vildtfanget skal de oftest hugges ud af klipper, hvilet betyder, at deres skellet ikke er intakt.

Det er ikke fragmentering, der er tale om! De har nogle store bassiner hvori der er nedsænket store metalnet med svag strøm i. Derudover lægger de et par Trachyphyllia i, som de får til at gyde. Æggene vil lande på metalnettene og der vil vokse små Trachyphyllia frem.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
KasperB
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af KasperB »

marty skrev:og så kan jeg oplyse at henter man koraller eller andet (der er cites krævendene i dk) i sverige eller tyskland SKAL der søges dansk cites på enhederne,hvilket vil sige at MANGE gør noget ulovligt ...og kan oplyse at det IKKE er alle arter der er 0 kvote på i år .. ( dette har jeg fra skov
& natur idag !)
kasper: må man spørge hvad du laver ? altså af arbejde .. du skrev vist at du studerede ik ... men er det ved skov& natur eller ...
Jeg læser biologi, men ikke ved S&N. Jeg synes denne lovgivning er lidt spændende og derfor siddet og surfet rundt på nettet..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Læste lige en artikel af Eric Bornemann om ene sygdom der rammer vidunder korallen og det fik mig til at tænke på den her tråd om S&N og deres strikse holdning til import af koraller. Det bekræftede min tro på at S&N måske ikke er helt galt på den når de er strikse med import af Catalaphyllia jardinei (og andre koraller og fisk) - Hvis ellers man kan anse Eric Bornemann for en troværdig kilde så er opdrættede individer meget sjældne i handlen.

Unfortunately, captive-propagated specimens are extremely uncommon

Og hans afsluttende konklusion:
These corals are extremely beautiful and desirable. Unfortunately, the potential for unsustainable collection and their poor survival rate in captivity currently puts them in a class where survival rates are too low to justify their large-scale collection from the wild. Catalaphyllia appear to be a rare species with a possibly reduced repopulation ability, and may be highly overcollected so that populations in some collection areas are threatened or even locally extinct. To continue to collect rare species that have extremely low survival is bad for everyone - it is an economic loss, a resource waste and a source of great frustration for all those who purchase and attempt to keep them alive. Efforts at propagation, careful collection and quarantine to ensure healthy specimens have the potential to sustainably meet the demand for this species.

Hele artiklen kan læses her:
http://reefkeeping.com/issues/2008-01/eb/index.php

MVh
Henrik "som ligger med influenza og derfor har alt for meget tid :-/"
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Men tilgæld skriver han også at de kan deles helt med til størrelser på omkring 2,5 cm.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeps - Men det lød ikke som om det var sådan at eksportørene gjorde?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er rigtigt. Iøvrigt er en stor del af artiklen genoptryk af en han skrev tidligere
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

lige en hel anden ting, er der nogen der har hørt eller ved om det er rigtigt, at de er ved at genåbne exporten fra rødehavet igen???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
marty
Reactions:

Indlæg af marty »

det er der ikke ...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"