Hvor starter man ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Hvor starter man ?

Indlæg af Moke »

Ok.

Gammel ferskvands mand, der nu har fået hus og lidt friværdi :lol:

Har i første omgang tænkt på et hjørne akvarie på 4-500 l. og så bore huller igennem gulvet så jeg kan have teknik stående i kælderen.

MEN...Hvor skal man starte...?

Er det nødvendigt at jeg sætter mig ind i hvilke fisk jeg skal have. Med ferskvand er der jo 100 ting omkring dette... hårdt vand/blødt vand, slåskampe mellem arterne, bundlag, planter/ingen planter. etc etc etc.

Må indrømme at jeg altid har set saltvand som "bare" værende saltvand.

Hvis jeg før indretning osv. skal afklare hvilke fisk og koraller der skal i, har i så en god hjemmeside hvor jeg kan læse mere om de forskellige arter ??

Hvis ikke... ja, så begynder jeg bare på mine 3 mill. andre spørgsmål med hensyn til indretning og teknik :oops: (ja, jeg har allerede læst brians tråd, + en masse andres :wink: )
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Køb den bog der hedder "Reef Secrets" - Den er god at starte ud med.

Men konkrete spørgsmål giver som regel konkrete svar ;)
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Mht arter. Så kan man dele dem groft op i 2 grupper. Reef safe og ikke reef safe. Med dette menes. Æder de dine koraller eller gør de ikke?
Som med alt andet er der regler og undtagelser. Så selvom en fisk er kategoriseret som reef safe er der ingen garantier.
Man ser i saltverdenen ikke samme typer for biotop akvarier som i ferskvands verdenen. De fleste har et reef akvarie. Dvs blandet med koraller og fisk. Med tiden får de fleste en interesse for koraller hvorfor der så kommer flere af dem end fisk i.
En lille ting. Måske du skulle prøve med et saltkar inden du knalder hul i gulvet til kælderen? Bare en tanke :D
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og så er det slet ikke nødvendigt at have et hul i gulvet. Med den rette teknik, støjer det ikke nævneværdigt mere end et ferskvands akvarie.
Derud over skal man også tænke på at pumpen der skal trykke vandet op bruger markant mere strøm en en der blot skal løfte det en meters penge.
Der er mange veje der fører til Rom siger man, der er også mange måder at drive et akvarie på. Men et godt råd herfra, brug hellere nogle tusinde mere på udstyr, og få noget ordenligt kram fra start af, frem for at købe billigt og så skifte ud fordi det alligevel ikke fungerede ordenligt.

Mange af ordene vi bruger her, kan lyde som sort snak, men meget falder på plads når man ser det i praksis. Find en i det område du bor i,
få en aftale i stand med vedkommende om et besøg, det kna afklare mange af de problemmer du ligger inde med.
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

wowser.. Tak for hurtige indlæg.

Ok. har fundet saltvandssiden.dk + liveaquaria.com og kigger på fisk/koraller.

Så starter jeg der. og tager teknikken bagefter.

Er der nogen tommel finger regler for hvor mange fisk man kan have pr l. salt vand... Og hvor mange kg levende sten skal der i.. så'n ca. (regner stadig med 4-500 l)
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

LS til 4-500L vand kunne være omkring 50kg. Men igen kommer det an på hvor porrøse de er. For du kan sagtens finde 2 lige store sten men der langt fra vejer det sammen. Jo mere porrøse de er jo bedre.
Enig med Carsten i at bruge lidt mere mønt på det rette udstyr også få noget ordentligt fra start af.
Mvh Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

De der tommelfinger regler duer ingen steder. Nogle fisk sviner meget mere end andre. Nogle kræver blot meget mere plads end andre osv..
Mener at man normalt siger ca 10% af akvariet størrelse i kilo. men husk igen her, er der meget stor forskel på stenene. Nogle sten fylder meget mere end andre, og vejer mindre. Generelt er sten fra Indonesien og stillehavet langt mere porøse end de såkaldte "havefliser" fra afrika.
Og med levende sten er porøsitet vigtigt, da det er hulrummene der skaber den samlede overflade hvor bakterierne kan sætte sig.

Vær også opmærksom på at meget af det der står på de forskellige sider på nettet ikke er den endegyldige sandhed, men blot er forfatterens opfattelse af tingene.
Det er måske ikke pænt at sige, men en del af det der står på saltvandsiden er noget vrøvl.
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

Jo mere porøse jo bedre... Noteret.

Monetos til rigitgt udstyr... Erfaring lagret for lang tid siden med ferskvand ;)

nogle ca. mængder af fisk ??... samlet antal cm. til 4-500 l eller sån.??

Er det kun fisk/krebs der afgiver affaldsstoffer til vandet eller gælder det også for anemoner og lign. ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Moke skrev:Jo mere porøse jo bedre... Noteret.

Monetos til rigitgt udstyr... Erfaring lagret for lang tid siden med ferskvand ;)

nogle ca. mængder af fisk ??... samlet antal cm. til 4-500 l eller sån.??

Er det kun fisk/krebs der afgiver affaldsstoffer til vandet eller gælder det også for anemoner og lign. ?
Lige som med alle andre levende organismer, skal anemoner af med affaldstofferne efter en fodring. anemoner sviner MEGET.
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

Carsten skrev:De der tommelfinger regler duer ingen steder. Nogle fisk sviner meget mere end andre. Nogle kræver blot meget mere plads end andre osv..
Mener at man normalt siger ca 10% af akvariet størrelse i kilo. men husk igen her, er der meget stor forskel på stenene. Nogle sten fylder meget mere end andre, og vejer mindre. Generelt er sten fra Indonesien og stillehavet langt mere porøse end de såkaldte "havefliser" fra afrika.
Og med levende sten er porøsitet vigtigt, da det er hulrummene der skaber den samlede overflade hvor bakterierne kan sætte sig.

Vær også opmærksom på at meget af det der står på de forskellige sider på nettet ikke er den endegyldige sandhed, men blot er forfatterens opfattelse af tingene.
Det er måske ikke pænt at sige, men en del af det der står på saltvandsiden er noget vrøvl.
arrgh du var hurtigere end mig..

ok.. Bruger min sunde fornuft, og laver et oplæg, og vil så lige køre den forbi herinde til kommentering. 8)
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

Smid endelig dine foreslag og ideer herind forbi. Det er altid en god ide med flere øjne på projekterne. Tit er der ting man ikke ser eller tager højde for.
Pøj pøj med tingene.
Mvh Brian

Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

så er der kigget og tænkt færdigt (begyndte egentlig i går aftes)

Hvad siger i til det her ?

4-500 l koralrev, ca. 50 kg levende sten fra det indiske (mest porøse)
Sump 200 l.

Amphiprion ocellaris : 2,2.
anemone til ovenstående :Heteractis magnifica : 2 stk
Gramma loreto : 1,3
Sphaeramia nematoptera : flok : 7
Chaetodon auriga : 1,1
Chromis cyaneus : flok : 7
Eremitkrebs : Calcinus elegans : 10 stk
Danebrogsreje : Lysmata amboinensis : 5 stk
Turbosnegl : Turbo heisei : 10 stk

har slet ikke kigget på koraller endnu. Har fokuseret på at finde fisk der kan gå sammen, og div. "oprydningspatruljer"

for mange fisk??.... eller kunne der være mange flere ?? (har brugt mine erfaringer fra ferskvand mht. størrelse og antal, dog uden at tage hensyn til at stenene fylder noget )
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af BS »

har ikke forudsætning for at kommentere din sammensætning af fisk og antal men bare husk på de IKKE skal i på samme tid. Så vælter dit akvarie.
dine rejer og snegle kan du sætte i under opstarten...derefter så tilføj et par enkelte fisk ad gangen og lad systemet (biologisk) tilpasse sig og stabilisere sig. Derefter kan du tilføre flere fisk.
Hvis jeg læser dit antal ret mht klovnfiskene at du vil have 2 hunner og 2 hanner så vil jeg mene det er spild af penge. Du skal op i en pæn stor størrelse akvarie for at de overlever. Normalt er det kun et par af klovnfisk. Den største bliver hun. Den anden en han. Resten bliver slået ihjel.
Mvh Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Så vil jeg lige komme med et par komentarer til fiskesammen sætningen.
Ud over hvad Brian har skrevet.
Det er de færreste fisk der har et så blidt temperament at de kan acceptere andre af samme art end sig selv i akvariet.
Så kun en Gamma loreto. Tvivler meget på at Chatedon aurigia kan holdes i "par". Der er ingen ydre kønsforskel så det vil være et sats. den har iøvrigt en forkærlighed for koralpolypper.
Eremitter er sjove at se på, men har det som en buldozer, vælter alt der ikke er limet fast.
Anemone kan du kun have en af, da de har en tendens til at blive herre store når de pumper sig op.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

i mit 490L akvarie/100l sump har jeg 130-135kg sten.. 113kg er ls resten er døde ls (keramik sten) som med tiden bliver til levende sten...

jo flere sten du kommer i jo mere belastning kan akvariet også tage, så det gælder vel om at få nok i, men samtidig have nok fri plads til fiskene, og så ellers bare gøre hvad man syntes passer til ens akvarie med sten...

ellers gør som Carsten siger.. find en i nærheden der har noget kørende og ta der ud.. tekniken er meget svær at forklare over nettet og alt er meget letter at forstå når man lige ser det køre :)
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

En ting der nok er god at at være opmærksom på er elforbruget. Specielt hvis der skal koraller til skal der være spark på lyset. Men det kan de folk der allerede har skrevet i tråden nok snakke med om, de har nogen pænt store akvarier, specielt carstens er vist pænt stort.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

ok, hermed taget til efterretning.

Amphiprion ocellaris : 2 stk, den ene bliver automatisk en Hun
anemone til ovenstående :Heteractis magnifica : 1 stk (havde kun taget 2 så der var 1 til hvert par.
Chaetodon auriga : 1 (vil dog overveje at anskaffe 5-6 ungfisk for at lade et par skille sig ud, og så skille sig af med resten)
Chromis cyaneus : flok : 10
Eremitkrebs : Calcinus elegans : x stk, tages stilling til når jeg ved hvordan jeg vil opbygge tanken.
Danebrogsreje : Lysmata amboinensis : 5 stk
Turbosnegl : Turbo heisei : 10 stk
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg synes det er lidt svært at forholde sig til fiskesammensætninger. Det er ikke altid at forhandleren har de fisk man har sat sig for at man vil købe, det er umuligt at se deres adfærd på billeder og har man valgt en ikke reefsafe fisk, så sætter det begrænsninger til korallerne.
Tag det lidt hen af vejen, gør dig nogle tanker når du kommer så langt, der bliver masser af tid til at tænke på de første fisk, når du skal igennem algefasen på et tidspunkt ;)

En af grundene til at det kan være svært at sige noget om hvor mange fisk man kan have i akvariet er at det lidt er en vurderingsag, hvor du vurdere om akvariet kan klare flere fisk med henhold til belastningen, f.eks. at dine vandværdier bevæger sig i en negativ retning, eller du får uønsket algevækst.

Erimitkrebs, Dannebrogsrejer og Snegle regner vi normalt ikke med til fiskebestanden, da det er minimalt hvad de produksere af affaldstoffer, i de fleste tilfælde produksere de færre affaldstoffer end de "indtager".

Kirurgfisk er generelt populære og nyttige algespiser mm. og er for de fleste et must at have, hvis akvariet kan huse dem, hvilket dit akvarie uden problemer vil kunne ;)
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

Jeg siger mange tak til alle de gode råd.

Jeg bytter nok Chaetodon auriga til en eller anden kirurg og bruger Mikkel E's råd om endeligt fiskevalg efterhånden.

Jeg går videre med teknik.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev: Vær også opmærksom på at meget af det der står på de forskellige sider på nettet ikke er den endegyldige sandhed, men blot er forfatterens opfattelse af tingene.
Kunne du specificere det med Saltvandssiden lidt nærmere i form af nogle eksempler? For jeg gerne undgå at tro på noget der ikke helt passer så det ikke går ud over mit akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:
Carsten skrev: Vær også opmærksom på at meget af det der står på de forskellige sider på nettet ikke er den endegyldige sandhed, men blot er forfatterens opfattelse af tingene.
Kunne du specificere det med Saltvandssiden lidt nærmere i form af nogle eksempler? For jeg gerne undgå at tro på noget der ikke helt passer så det ikke går ud over mit akvarie.
nu tog jeg blot lige Acropora.
"Belysning: De fleste typer tåler meget lys. Men når at du får en ny Acropora, så start med at stille den i den nedeste zone og flyt den efter noget tid højere op i akvariet, for at se om den kommer til at trives bedre ved dette. "

Hvis man gør det på den måde, så er sikker på at få en flot brun koral.
den skal have maximalt lys og det straks.

"Øvrige oplysninger
Det er den mest hurtig voksende stenkoral. Man skal derfor også passe på at man ikke tuner sit akvarium med for meget calcium, da korallens arme, så ville blive lange, tynde og svage. "

Det er der ganske stor enighed om at det ikke er. En Acropora vokser langsommere end ganske mange andre arter.

"Det er vigtigt at man tilfører Calcium og sporelementer til akvariet. "

Calcium er meget vigtigt, men sporeelementer er der ingen som påstår er nødvendige, andet end producenterne

"De arter som har tynde tentakler er lettere at holde end dem med de tykke tentakler. Og de allersværeste at holde er dem der er søjleformede."

Noget af en påstand! Og så vidt jeg ved jeg vrøvl. Og så er ordvalget nok forkert. Det som Esben kalder tentakler, er nok det vi andre kalder grene/arme. For det som vi andre kalder tentalker er armene på polypperne.
Og Acropora har stort set alle polypper der er lige store.

Nu var det kun en slægt jeg her kiggede på.
Mon ikke det er tilsvarende med de andre.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Eller der hvor der står at lyserød montipora trives ved svag lys ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg kunne simpelthen ikke finde noget om montiporaer, derinde.
Brugeravatar
Moke
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af Moke »

Nå jah...

Havde glemt den her tråd.

En lille update .

Bestiller inden for 1-2 uger et hjørne akvarie hos Klovnfiske 107x107x60, Buet forude med Weissglass etc.

I ventetiden indretter jeg så teknikrum i kælderen, hvor jeg bygger et gammelt 250L om til sump, og et gammelt 54 l om til Refugie.

Forløbig teknik liste.

Sump 250 L
Refugie 54 l
2x250W HQI + 2 T5 xxW armatur (køber gerne brugt hvis nogle har et der ikke er længere end 1 m.)
Skummer Deltec 1060S Brugt (hvis ikke HLC har solgt den når jeg har nogle penge)
Returpumpe Laguna 11.000
Cirkulation : Tunze 6000 + controller
Osmolator Brugt (hvis ikke den er solgt når jeg har penge)
Levende sten 50-60 kg, helst indonesiske eller lign. porøse (Hvis der er nogen der kan forudse at de har nogle om 1-2 måneder må de meget gerne sige til)

Der er jeg nu... Jeg venter bare på at der triller lidt monetos ind på kontoen fra vores huskøb :D
Brugeravatar
Hartman
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 8800 Viborg
Geografisk sted: viborg

Indlæg af Hartman »

Du bliver glad for at det kommer i kælder, det er der flere herinde der vil gi mig ret i..Speciel vis den er kølig om sommer..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"