Olsen skrev:Carsten skrev:
Vær også opmærksom på at meget af det der står på de forskellige sider på nettet ikke er den endegyldige sandhed, men blot er forfatterens opfattelse af tingene.
Det er måske ikke pænt at sige, men en del af det der står på saltvandsiden er noget vrøvl.
Kunne du specificere det med Saltvandssiden lidt nærmere i form af nogle eksempler? For jeg gerne undgå at tro på noget der ikke helt passer så det ikke går ud over mit akvarie.
nu tog jeg blot lige Acropora.
"Belysning: De fleste typer tåler meget lys. Men når at du får en ny Acropora, så start med at stille den i den nedeste zone og flyt den efter noget tid højere op i akvariet, for at se om den kommer til at trives bedre ved dette. "
Hvis man gør det på den måde, så er sikker på at få en flot brun koral.
den skal have maximalt lys og det straks.
"Øvrige oplysninger
Det er den mest hurtig voksende stenkoral. Man skal derfor også passe på at man ikke tuner sit akvarium med for meget calcium, da korallens arme, så ville blive lange, tynde og svage. "
Det er der ganske stor enighed om at det ikke er. En Acropora vokser langsommere end ganske mange andre arter.
"Det er vigtigt at man tilfører Calcium og sporelementer til akvariet. "
Calcium er meget vigtigt, men sporeelementer er der ingen som påstår er nødvendige, andet end producenterne
"De arter som har tynde tentakler er lettere at holde end dem med de tykke tentakler. Og de allersværeste at holde er dem der er søjleformede."
Noget af en påstand! Og så vidt jeg ved jeg vrøvl. Og så er ordvalget nok forkert. Det som Esben kalder tentakler, er nok det vi andre kalder grene/arme. For det som vi andre kalder tentalker er armene på polypperne.
Og Acropora har stort set alle polypper der er lige store.
Nu var det kun en slægt jeg her kiggede på.
Mon ikke det er tilsvarende med de andre.