Spørgsmål til saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Spørgsmål til saltvand

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

1 :?:
Kan man have alger i selve akvariet? itedet for i sumpen, der er jo noget med at de er giftige.

2 :?:
Min luftpumpe kører kun om natten og slukkes når lyset tændes, fordi den LARMER! nogen der kan anbefale en lydløs? gerne med link. følger der egentlig pumpe med en skummer?

3 :?:
hvor køber man en sqidt, sådan en der ændre retning på vandet, og hvordan virker den egentlig. grublede lidt over at lave en før jeg fandt ud af den fandtes.

4 :?:
Kan alurammen på akvariet beskyttes med noget, så den ikke bliver ødelagt af saltet.

5 :?:
har været på biblo men de har kun The modern coral reef aquarium Fosså Svein A. på tysk :( hvor kan man købe den på engelsk helt dansk.
fandt denne istedet:
Reef secrets : starting right, selecting fishes & invertebrates, advanced biotope techniques
Nilsen, Alf Jacob

6 :?:
Læste at glasset i HQI fjerner de skadelige UVB og UVC. Hvilket lys kommer der fra f.eks. grolux? Kan man købe UVA lystofrør?

Håber i kender svarene til mine spørgsmål.

Mvh.
Danny
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

1. Ja du kan godt have algerne(caulerpa fx.) i dit akvarie. Giftige er de kun når de dør. Der er der så ingen forskel på om de er i sumpen eller i akvariet. Det er jo det samme vand.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

1. Ja

2. Du skal ikke bruge en luftpumpe til saltvand med mindre du vælger en luftstens baseret skummer - Der findes mange andre muligheder.

3. Det plejede at være ved http://www.e-akvariet.dk - men de er lukket nu1

4. Giv det lidt ekstra silikone og husk at tørre af på toppen.

5. "Reef Secrets" er en glimrende bog at starte med.

6. UV lyset er der ikke så meget brug for, GroLux giver et glimrende synligt lys med kelvintal omkring 6500.

/e
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Re: Spørgsmål til saltvand

Indlæg af Kirurgfisk »

Den Opfindsomme Fisker skrev:1 :?:
Kan man have alger i selve akvariet? itedet for i sumpen, der er jo noget med at de er giftige.

2 :?:
Min luftpumpe kører kun om natten og slukkes når lyset tændes, fordi den LARMER! nogen der kan anbefale en lydløs? gerne med link. følger der egentlig pumpe med en skummer?

3 :?:
hvor køber man en sqidt, sådan en der ændre retning på vandet, og hvordan virker den egentlig. grublede lidt over at lave en før jeg fandt ud af den fandtes.

4 :?:
Kan alurammen på akvariet beskyttes med noget, så den ikke bliver ødelagt af saltet.

5 :?:
har været på biblo men de har kun The modern coral reef aquarium Fosså Svein A. på tysk :( hvor kan man købe den på engelsk helt dansk.
fandt denne istedet:
Reef secrets : starting right, selecting fishes & invertebrates, advanced biotope techniques
Nilsen, Alf Jacob

6 :?:
Læste at glasset i HQI fjerner de skadelige UVB og UVC. Hvilket lys kommer der fra f.eks. grolux? Kan man købe UVA lystofrør?

Håber i kender svarene til mine spørgsmål.

Mvh.
Danny
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

:K - ups dét der var jeg vist ikke lige så god til - men jeg ville svare dig på spørgsmål nr. 3 - jeg købte på et tidspunkt en squid hos akvarieudstyr/ amager / laplandsgade eller på nettet - du monterer den på returrøret fra pumpen i sumpen !
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Teksten er slettet, da indholdet ikke var passende.

Slettet af Ronny

(Tilføjet af per a. se her; http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=9476 )
Senest rettet af Per A man 30. apr 2007 06:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

1
Ja du kan godt have dem i akvariet, men det er nok lidt af en smagssag. Jeg syntes personligt at de høre til i sumpen og ikke i akvariet.

2
Vi startede også med en skummer med luftsten... vi byggede den selv og den kørte fint nok MEN vi kunne altså ikke holde larmen ud og købte en venturi skummer istedet.

3
Det ved jeg desværre ikke, men har set dem rundt omkring på nettet, kig evt i forhandlerlisten og se om der ikke skulle være en web-shop der har en liggende

4
Vi gjorde ikke noget særligt udover at sørge for at topfugen var i orden og så ellers tørre af ved den mindste dråbe - i dag har vi dog helglas akvarie

5
har været på biblo men de har kun The modern coral reef aquarium Fosså Svein A. på tysk hvor kan man købe den på engelsk helt dansk.
fandt denne istedet:
Nilsen, Alf Jacob

Åhh personligt har jeg ikke læst nogle bøger om saltvand (og er ellers meget glad for bøger ;) )
Vi har gjort det at vi har været hjemme og kigge hos nogle der har haft saltvand og nogle der gider at hjælpe os igang. Det er nummer et, hvis du kunne finde en "mentor".
Derudover har jeg selvfølig læst den tråd herinde som Biran (admin) har lavet, det er god basisviden.

6
Grolux er ikke anvendeligt i saltvand, det trænger slet ikke ned igennem vandet (i min mening)

Slutligt kan jeg sige at lyset bryder på en helt anden måde i saltvand og vandet bevæger sig også anderledens end ferskvand. B.la derfor er der så stor forskel på lys og vandbevægelse på ferskvand og saltvand.
Saltvand kræver bare mere bevægelse og lys end ferskvand.

Og velkommen til hobbyen, du har nogle småtossede ideer ;) men mon ikke vi alle har tænkt lidt ud i krogene da vi startede, jeg håber du finder en og læne dig op ad som kan guide dig videre hvis du er seriøs med denne dejlige hobby.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

.
Senest rettet af Mikkel E søn 29. apr 2007 21:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Celia skrev:
Grolux er ikke anvendeligt i saltvand, det trænger slet ikke ned igennem vandet (i min mening)
Het enig. Grolux er drivhusrør og burde forbydes at sælge som akvarie rør efter min mening. Det giver ikke andet end alger, da det giver et dårligt lys til planter. Men det kan da godt være at caulerpa alger kan bruge det dårlige lys inder vand til noget.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Brizz:
nå okey, så de skal bare op hvis de bliver hvide, right?
Nu hvor det er alger der bare ligner planter, hvordan deler man dem så hvis man vil have flere. skal man bare klippe dem over og forankre dem? :?:

Hougaard:
2. hvad mener du, bruger man kun luft til skummeren i saltvand? er det pga. den øget fordampning? :?:
Ville tænde for luften 2-3 timer efter daglyset og grolyset bliver slukket så overskydene CO2 kan byttes ud med O2, både af hensyn til fisk og Algerne.
Tror ikke jeg vil lade boblerne køre hele natten da det kan give mangel på CO2, boblerne fra proteinskimmenen skal jo nok holde iltnivue'et oppe, den kommer ihvertfald til at køre hele tiden i starten, indtil jeg får noget jeg kan måle ilt med.

Kirurgfisk:
Har allerede et krakprint med deres adr. så må jeg huske at spørge når jeg tager derind. :) hvor mange liter kan de egentlig klare?

Celia:
1. starter uden sump og koraller, og så grimme er de da heller ikke. :wink:
2. Det er da lige sådan en jeg skal have. :D hvilken en har i?
4. Er resten ætset væk :lol: kunne ikke lade være, den lagde sådan op til det. :)
5. Har set den blive nævnt tusinde gange herinde, og er blevet anbefalet at læse den, Personlig hjælp er altid at foretrække, når man mangler svar. men vil man lære om f.eks. hvad der adskiller forskellige lyskilder, eller vide noget specielt om en bestemt art, er bøgerne at foretrække, men man får ofta bare en masse nye spørgsmål. :wink:
Har læst Brians tråd, fik den googlet og fandt derved siden. :)
6.hvis jeg ikke skal bruge grolux til mine alger hva' så? :?:
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Algerne gror af det nitrat der måtte være i vandet.
Gør lige dig selv den tjeneste og glem ALT om dit ferskvand når du snakker om saltvand. Du blandet mange ting sammen.
Mvh Brian

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

GroLux er fremragende til Caulerpa - Og i virkeligheden måske også til koraller, men det er desværre grimt !

Fisker: Det er kun ganske få der tænker over ilt-niveauet, skummeren sørger alt i den afdeling - Ingen grund til at boble.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Celia:
1. starter uden sump og koraller, og så grimme er de da heller ikke.
Fair ok

2. Det er da lige sådan en jeg skal have. hvilken en har i?
Det var en Tunze
http://www.tropefisk.dk/shop/tunze-clas ... 3272p.html
Men nu har vi et større akvarie og en Deltec

4. Er resten ætset væk kunne ikke lade være, den lagde sådan op til det.
hehe nej, men vi fik som sagt et større akvarie

5. Har set den blive nævnt tusinde gange herinde, og er blevet anbefalet at læse den, Personlig hjælp er altid at foretrække, når man mangler svar. men vil man lære om f.eks. hvad der adskiller forskellige lyskilder, eller vide noget specielt om en bestemt art, er bøgerne at foretrække, men man får ofta bare en masse nye spørgsmål.
Har læst Brians tråd, fik den googlet og fandt derved siden.
ok

6.hvis jeg ikke skal bruge grolux til mine alger hva' så?
Hvis det er i dit akvarie (da du jo starter uden en sump) så brug nogle af de forskellige marine rør som findes. Der er så mange muligheder, personligt foretrækker jeg et klart "hvidt" lys.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Den Opfindsomme Fisker skrev: 6.hvis jeg ikke skal bruge grolux til mine alger hva' så? :?:
En sparepære er ganske udmærket.

Lige for at udrede en misforståelse med, at saltvandsakvaie kræver mere lys end ferksvand: Ja, et koralrevakvarie med autotrofe koraller kræver meget lys. Fiskene og de fleste andre dyr er trods alt ligeglade ;-)
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Undskyld de korte svar, min søn slukkede computeren og jeg gider ikke skrive det hele igen. :wink:

Brizz:
Mener du at alger ikke bruger CO2?
regner med det andet var rigtigt, siden du ikke har rettet mig

Hougaard:
Grunden til at boble var mere for syn skyld, "ombytningen" af CO2 med O2 var kun en bonus.
O2 måleren skulle kun bruges hvis jeg på et tidspunkt ville sætte min skummer på deltid.

Celia:
2. prøver at lave en lydtæt kasse først, ellers må jeg jeg igang med at finde en der passer til min balge.

nyberg:
jeps, så mister man jo heller ikke alt for mange penge, hvis det går galt til at starte med, er desuden også mest interaseret i fiskene, men er da begyndt at få øjnene op for koraller, efter jeg har set de farver og former jeres har.
Det var nu mest for at finde de mest optimale betingelser for algerne, regner med at bruge et groluxrør og et dagslysrør, lige som jeg har nu.

nye spørgsmål.
1 :?: Kræver søheste andre temperature eller noget, syntes ikke man ser så mange have dem?

2 :?: hvad kræver det at have de farvestålende muslinger?

3 :?: hvor og hvilke levende sten skal jeg købe, gerne porrøse/lette, flade(ca. 5-10 cm) diameter ø20-25cm.

4 :?: hvad kan i anbefale som bundlag gerne ca. 5mm kalk/koral, da jeg vil lave et opgraderet bundfilter.

5 :?: hvordan deler man Caulerpa-alger hvis man vil have flere? kan man bare klippe dem over og forankre dem?

Mvh. Danny
Senest rettet af Den Opfindsomme Fisker ons 2. maj 2007 18:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Den Opfindsomme Fisker skrev: Brizz:
regner med det andet var rigtigt, siden du ikke har rettet mig
Det eneste du kan regne nogenlunde med er hvad jeg svarer på. Det andet har jeg undladt at svare på da jeg ikke kan svare dig godt nok.
Det samme kan du godt regne med andre gør. Dvs 0 svar er ikke= at det er rigtigt hvad du skriver men måske at man ikke kan/vil svare.

PS: Læs lige den sidste linie i mit sidste indlæg! Når du har læst den så læs den igen og igen og igen og. Bliv ved indtil du har forstået den!
Mvh Brian

Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

oki, det ligger åbent til besvarelse som nr 5. dont assume anything, it makes an ass out of u and me! eller hvad? :lol:

hvad er det jeg blander sammen? for jeg aner ikke hvad du mener. :?

Mvh Danny
Senest rettet af Den Opfindsomme Fisker man 7. maj 2007 16:19, rettet i alt 1 gang.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

"Brizz:
regner med det andet var rigtigt, siden du ikke har rettet mig" -

tillader mig at svare at algerne har godt af lidt CO2 men man skal på ingen måde regne det for en faktor der er værd at spilde tid på i saltvand medmindre man bruger nogle af de lidt mere avancerede dimser (ozon, kalkreaktor osv. ..)

"Hougaard:
Grunden til at boble var mere for syn skyld, "ombytningen" af CO2 med O2 var kun en bonus.
O2 måleren skulle kun bruges hvis jeg på et tidspunkt ville sætte min skummer på deltid." -

Tillader mig igen at svare, lad vær' med at boble kun i skummeren! ellers bliver vandet uklart, skummeren filtrere mange proteiner (affaldstoffer) fra i saltvand og skal derfor være tændt 24/7 medmindre man har bundfilter - jeg kører personligt med begge dele hele døgnet rundt.

1 - de kræver at der ikke er for meget strøm samt rent vand og en masse sivplanter går ikke særlig godt i alm. reefakvarier!
2 - MEGET lys, rent vand og mulighvis noget foder i form af sporestoffer.
3 - køb nogle fra asien IKKE afrika, ved dog ikke om du kan finde nogle flade. ...
4 - koralsand er det eneste rigtige, kig ved div. webshops for at se hvordan det ser ud.
5 - ja.

Og så tag lige og læs en bog eller en masse tråde :roll: - så får du svar på MANGE af dine spørgsmål!
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

hvad er det jeg blander sammen? for jeg aner ikke hvad du mener.
Hold af salt og ferskvands akvarier!
fx. med dit syn på CO2 som en vigtig faktor for at få alger til at gro! (hvilket det ikke er!)
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af BS »

Den Opfindsomme Fisker skrev:hvad er det jeg blander sammen? for jeg aner ikke hvad du mener. :?
Fx bliver du ved med at omtale Grolux rær. Har ALDRIG set det brugt over et saltkar. Du har fået det af vide flere gange i den anden tråd.
Så glem ALT hvad du har lært i ferskavand og læs og lyt til de råd du får.
Mvh Brian

Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

frederik:
skal også have bundren, men vil have flere rør, placeret rundt om i hele akvariet, overvejer at lave dem alle til proteinskimmere, det kræver jo kun en bobbelfælde og en slange i toppen, men med så kraftig beluftning er jeg bange for der ikke bliver nok kulsyre til algerne, så deres produktion af glucose bliver kraftigt hæmmet, hvilket samtidig vil hæmme deres forbrug af nitrat, og så kan det jo være lige fedt med alger. :(
må se tiden an, om nitraten bliver et problem.
Den gode nyhed er at jeg har en gratis sump der venter på mig, :D den dårlige er at den venter på fyn. :(

1. Har været inde og læse en del om søheste, og der skulle ikke være noget galt for at have dem i sumpen, så længe man tilpasser den til dem.
2. de må så vente.
3. det er også hvad jeg har læst herinde.
4. tja det skal vel også bare være så let så muligt.

Brizz:
Kig under lyset:
http://www.seahorses.dk/Seah.%20keeping.htm
eller i hougaards indlæg.
Gider virkelig ikke diskutere, det var derfor jeg startede en ny tråd.
Hvis du har mere end det ene gode råd må du meget gerne dele det, men ellers må du skrive i det andet indlæg.

Mvh. Danny
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Hvorfor vil du i det hele taget have saltvand? Der er også rigtig mange flotte fisk i ferskvand. Det er da korallerne der gør det største udslag og så plaprer du løs om alger?? Hvis du vil have alger i akvariet, hvorfor vil du så have søheste i sumpen?
Det giver ingen mening at have groluxrør over et akvarie med koraller. Heller ikke planter for den sags skyld. Det er ikke et akvarierør, men rigtig godt til grøntsager :roll:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Mikkel E skrev:Det giver ingen mening at have groluxrør over et akvarie med koraller. Heller ikke planter for den sags skyld. Det er ikke et akvarierør, men rigtig godt til grøntsager :roll:
Inden du nu ruller alt for meget med øjnene, så kik lige på nogle forskellige facts:

* Koraller kræver lys i samme bølgelængder som de fleste planter - Lys med en høj PAR (Andel af "fotosyntetisk venlig lys")
* Koraller lever bedst af sollys.
* Sollys har en kelvin betegnelse på ca. 6500
* Grolux rør er designet til at give lys med en høj PAR værdi
* Grolux rør har en kelvin betegnelse på ca. 6500

Derfor er min påstand at Grolux er glimrende lys til at give vækst til koraller, men desværre er det ikke særligt pænt. I "gamle dage" var de første HQI'er som blev brugt til saltvandsbrug faktisk på 6500 kelvin.

/Erik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:
Mikkel E skrev: Derfor er min påstand at Grolux er glimrende lys til at give vækst til koraller, men desværre er det ikke særligt pænt. I "gamle dage" var de første HQI'er som blev brugt til saltvandsbrug faktisk på 6500 kelvin.

/Erik

Jeg havde i mit første saltvandsakvarie, et grolux og et floura rør over. De 2 tilsammen gav et efter tiden ret hvidt lys. Men det var jo år inden levende korlaler kom på markedet.

6500 kelvin pærer, har et kedeligt tisfarvet lys, det kan godt være at planter og koraller kan trives med det, men der er nok ikke mange andre der kan.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

@Mikkel E: Det er vel et spørmål om smag og behag om man vil foretrække diskos, malawiciklider, australske regnbuefisk eller tropiske saltvandsfisk. Jeg forstår nu godt, hvis det er fiskene, der tryllebinder akvarister og får dem til at konvertere til saltvand. Der er nu noget over saltvandsfisk, som ferskvandsfisk mangler, synes jeg ;-)

Fra dengang, at koraller ikke var noget, man beskæftigede sig med at holde liv i i saltvandsakvarier, var GroLux-rør eminente til at få akvariets dekorationer og ruder fedtet rigtig godt og grundigt ind i trådalger.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Men jeg synes bare ikke at de saltvandsfisk der er noget over, hører sammen med en skov af alger, så kan man ligeså godt have ferskvand, det var det jeg mente med det.

Helt enig, grolux giver et lys der minder meget om solens lys. Rigtig fint til planter over vand, men god grobund for en masse alger under vand.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Mikkel:
Det var heller ikke meningen, at jeg ville starte med sump, men når man nu kan få en gratis, kan man jo lige så godt bygge det sammen før man hælder vand i.
vis mig en flot ferskvandsfisk, og jeg skal vise dig ti flottere ferskvandsfisk. Jeg skal også have koraller, men ikke til at starte med. Algerne skal i akvariet som dekoration indtil akvariet er stabilt nok til at jeg vil sætte koraller i, og alt udstyret til at holde koraller er købt.
Der er ingen fast plan for min opbygning, da jeg stadig læser og lærer.

Carsten:
Min "Grolux" er lilla, og ganske pænt sammen med det andet.

nyberg:
Hørt! :)
hvis man ikke skifter sit rør, vil det blive til algerør, noget med at lyset ændre sig efterhånden som røret bliver "slidt", mon jeg nu skal holde op med at skifte rør, nu hvor jeg holder alger. ;)

Mikkel E:
Bliver fiskene grimme hvis de går sammen med alger. ;D

Mvh. Danny
Mvh. Danny
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Det her bli'r altså sjovere og sjovere!! :W
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nyberg, dengang (i "gamle" dage") du bruge grolux -kom algerne ikke blot fordi du nu satte fotosyntestisk-venligt lys over et akvarie der havde godt med næringstoffer ? Ville en 14000 kelvin HQI pære ikke give akkurat den samme mængde alger ?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Den Opfindsomme Fisker skrev:
Mikkel E:
Bliver fiskene grimme hvis de går sammen med alger. ;D

Mvh. Danny
Ja det synes jeg, for det er ikke deres naturlige miljø. Du skal også være opmærksom at hvis du vil have kirurger, så vil de nok spise algerne og kirurgerne hører bestemt med til de flotte fisk, efter min mening.
Hougaard skrev:Ville en 14000 kelvin HQI pære ikke give akkurat den samme mængde alger ?
Nej, der har været tråd om det tidligere og der var bred enighed om at solens lyssammensætning giver flere alger. Alle mine alger forsvandt da jeg skiftede grolux røret ud og jeg lavede ingen ændringer og de var det eneste rør jeg skiftede. Jeg har dog stadig lidt alger i akvariet, lige akurat der hvor solens lys står på, dvs. den anden halvdel af akvariet er algefrit. Hvordan ville du ellers forklare dette?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"