Opdatering fra Birkerød

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Opdatering fra Birkerød

Indlæg af Jan Lauridsen »

Status på mit akvarium efter ni måneder

Jeg er nu cirka ni måneder inde i mit akvarieprojekt. De seneste måneder har jeg fokuseret på at kontrollere forekomsten af dinoflagellater, især arten *Ostreopsis*. Derudover har jeg justeret trace-elementerne i vandet baseret på resultaterne fra de månedlige ICP-tests.

Seneste tiltag

For nylig har jeg implementeret følgende ændringer:
  • Aktivt kul: Jeg har installeret aktivt kul i en mini-reaktor efter nøje overvejelser.
  • Salt: Jeg har skiftet til Tropic Marin salt.
  • Teknologi: Jeg har tilføjet en Trident-enhed for at overvåge vandparametre, og jeg ser frem til at sammenligne dens præstation med mine tidligere erfaringer med AlkaTronic og MasterTronic.
Trident_KK-Ca-Mg_results.jpg
Trident_KK-Ca-Mg_results.jpg (18.56 KiB) Vist 385 gange
Koraller og fotografering

Mit akvarium fortsætter med at udvikle sig, og der er løbende kommet flere frags til. Dette skaber både glæde og interesse for, hvordan korallerne vil vokse.

Jeg har også en interesse for fotografering og har oprettet en Instagram-profil dedikeret til billeder af mine koraller, primært nærbilleder. Dette har vist sig at være nyttigt til både at præsentere korallerne og holde styr på deres navne.
Erfaringer med APEX Trident
Læs i min tråd her på SF
Følg med på Instagram
Instagram_AcroReefer.dk.jpg
Senest rettet af Jan Lauridsen man 25. nov 2024 10:55, rettet i alt 1 gang.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Re: Opdatering fra Birkerød

Indlæg af SamuelChristensen »

Godt valg af salt :D

Hvad var dine overvejelser omkring aktivt kul? I min optik er der ingen ulemper, så jeg er nysgerrig på hvad, der kunne besværliggøre beslutningen for dig? :)
Tropic Marins danske repræsentant.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Og hvor har du skud denne video henne?
Vedhæftede filer
IMG_4591.png
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ttkthomsen skrev: lør 23. nov 2024 20:43 Og hvor har du skud denne video henne?
Det er en video Leonardosreef.com sendte til mig som "bait" i forbindelse med en handel som endnu ikke er lukket.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

SamuelChristensen skrev: lør 23. nov 2024 20:33 Godt valg af salt :D

Hvad var dine overvejelser omkring aktivt kul? I min optik er der ingen ulemper, så jeg er nysgerrig på hvad, der kunne besværliggøre beslutningen for dig? :)
Ja, jeg har en 120l blandingstønde med TM salt. Jeg udskifter ca. 2,3% vand dagligt via AWC, og effekten er allerede synlig. En ICP-test sendes afsted mandag, og jeg er spændt på at se resultaterne.
Angående aktivt kul er der både fordele og ulemper:
- Modern Reef (Akil) fraråder brug af kul sammen med deres RKS-tilsætning.
- Kul kan fjerne nogle gavnlige stoffer fra vandet.
Jeg har valgt at holde mit system enkelt, så hvert tilvalg er nøje overvejet. Min vurdering er, at kul vil fjerne toksiner og forbedre korallernes trivsel. De sporstoffer, der går tabt, kan tilføres baseret på ICP-anbefalingerne.
Pt har jeg AWC, rullefilter, skummer og aktivt kul på systemet.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Jan Lauridsen skrev: lør 23. nov 2024 22:33
SamuelChristensen skrev: lør 23. nov 2024 20:33 Godt valg af salt :D

Ja, jeg har en 120l blandingstønde med TM salt. Jeg udskifter ca. 2,3% vand dagligt via AWC, og effekten er allerede synlig. En ICP-test sendes afsted mandag, og jeg er spændt på at se resultaterne.
Angående aktivt kul er der både fordele og ulemper:
- Modern Reef (Akil) fraråder brug af kul sammen med deres RKS-tilsætning.
- Kul kan fjerne nogle gavnlige stoffer fra vandet.
Jeg har valgt at holde mit system enkelt, så hvert tilvalg er nøje overvejet. Min vurdering er, at kul vil fjerne toksiner og forbedre korallernes trivsel. De sporstoffer, der går tabt, kan tilføres baseret på ICP-anbefalingerne.
Pt har jeg AWC, rullefilter, skummer og aktivt kul på systemet.
Okay. :)
Hvad så med en skummer? Den fjerner jo også sporstoffer (noget af alle) - og nok også en væsentligt større mængde.
Nogle problemer er så små at man nok ikke burde bruge for meget tænketid på det synes jeg. Så det er da en mærkelig anbefaling han har ham Akil.
Tropic Marins danske repræsentant.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

SamuelChristensen skrev: lør 23. nov 2024 20:33 Okay. :)
Hvad så med en skummer? Den fjerner jo også sporstoffer (noget af alle) - og nok også en væsentligt større mængde.
Nogle problemer er så små at man nok ikke burde bruge for meget tænketid på det synes jeg. Så det er da en mærkelig anbefaling han har ham Akil.
Det er helt korrekt, Samuel! Problemet er uklart for mig, da jeg ikke har fundet nogen dokumentation. Mine overvejelser er derfor baseret på, hvad andre siger og erfarer. Jeg lytter til dem, jeg kender, samt til de koralfarmere, jeg har sympati for, og som vil dele deres erfaringer. Jeg antager, at de, der har koralfarme og selv udfører ICP-tests, bør kende svarene. Men de er selvfølgelig også i et financielt dilemma.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg fulgte lige op på spørgsmålet om brugen af aktivt kul ved Modern Reef Support. Her er kopi af spørgsmål og svar.
[Jan:] I am curious to know if you have access to empirical data that demonstrates the potential drawbacks of using activated carbon in the system, or if the concerns are primarily based on anecdotal evidence.
[Modern Reef Support:] Hi, the use or not of active carbon is only for our system as we know what it contain and in our researched, we saw what they do to some of our ingridients. Dose not mean that this applies for every tank, only for MR users. Your free to use or add anything if your not using MR. The data of our research is not for the public.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: søn 24. nov 2024 11:14
SamuelChristensen skrev: lør 23. nov 2024 20:33 Okay. :)
Det er helt korrekt, Samuel! Problemet er uklart for mig, da jeg ikke har fundet nogen dokumentation. Mine overvejelser er derfor baseret på, hvad andre siger og erfarer. Jeg lytter til dem, jeg kender, samt til de koralfarmere, jeg har sympati for, og som vil dele deres erfaringer. Jeg antager, at de, der har koralfarme og selv udfører ICP-tests, bør kende svarene. Men de er selvfølgelig også i et financielt dilemma.
Der er lavet data. Jeg har delt det et sted på forummet. Om det er i min første tråd, anden tråd ved jeg ikke.
Aktiv kul både giver og tager.

Moonshiner har lavet en test sammen med deres levenradør af icp. I min optik pynter Akil hvis lidt på data😜
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Efter knap tre tidskrævende dage med Trident endnu en opdatering ;)

Erfaringer med APEX Trident
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"