Bekymring om verdens underudvikling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lene Lestat
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
6
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Bekymring om verdens underudvikling

Indlæg af Lene Lestat »

Hvor bekymret skal man være for krig og nedlukning af strøm i 3 dage… ja hvorfor lige 3 dage ved jeg ikke.
Har I købt en generator eller?
Og hvis ja hvilke model er mon god?
Jeg har 9 ferskvands akvarier og 2 saltvands akvarier og vil blive meget ked at miste alle mine fisk og koraller osv… 🤔
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Bekymring om verdens underudvikling

Indlæg af Seniorreefer »

Lene Lestat skrev: ons 28. aug 2024 17:42 Hvor bekymret skal man være for krig og nedlukning af strøm i 3 dage… ja hvorfor lige 3 dage ved jeg ikke.
Har I købt en generator eller?
Og hvis ja hvilke model er mon god?
Jeg har 9 ferskvands akvarier og 2 saltvands akvarier og vil blive meget ked at miste alle mine fisk og koraller osv… 🤔
Svært at sige. Jeg har dog købt en generator, mere for sikkerhed. Nu er jeg så også blevet med en elbil , så skal have lavet en 12/220v udgang på bilen. Så skulle det være muligt for strøm i laaaang tid
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Bekymret om verdensudviklingen ??? De mister hjem og liv, og måske et akvarie! Det er dejligt at bo i Danmark ikk?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Der findes luftpumper på batteri, som automatisk starter, når strømmen slukker. Det er umiddelbart en nem måde at holde et akvarie kørende i en kortere periode. Jeg har en lille kineserluftpumpe med USB-stik, så den kan tilsluttes en powerbank. Vil tro den har kostet 20kr.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Stefan skrev: tors 29. aug 2024 08:32 Der findes luftpumper på batteri, som automatisk starter, når strømmen slukker. Det er umiddelbart en nem måde at holde et akvarie kørende i en kortere periode. Jeg har en lille kineserluftpumpe med USB-stik, så den kan tilsluttes en powerbank. Vil tro den har kostet 20kr.
Vi havde faktisk en tråd omkring det i acroporalover gruppen.. Der er rigtigt mange forslag og løsninger på problematiken. Det er uden at skulle blande politik, holdninger, syn på verden osv ind i det her, men løsninger netop omkring, hvis man fik et strømsvigt i længere periode. Tag eksempelvis ham i gruppen som sælger ud, netop pga af strømsvigt i 3 dage

Jeg forstår skam godt hendes bekymring på verdens situationen. Se bare hvordan man slår hinanden ihjel over hele verden efterhånden. Den ene konflikt afløser en anden, miljøet, klima ændringer osv osv.
Har den selv, dog ikke som sådan focus på akvariet, men under alle omstændigheder, er det bestemt en god ide at have et backup system til at kunne klare et strømsvigt
Lene Lestat
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
6
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af Lene Lestat »

Tykki skrev: tors 29. aug 2024 05:36 Bekymret om verdensudviklingen ??? De mister hjem og liv, og måske et akvarie! Det er dejligt at bo i Danmark ikk?
Ja. Det ER frygteligt at der stadig føres krige og at uskyldige mennesker er fanget i det.
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg

Indlæg af madsjeppe01 »

Svært at sige. Jeg har dog købt en generator, mere for sikkerhed. Nu er jeg så også blevet med en elbil , så skal have lavet en 12/220v udgang på bilen. Så skulle det være muligt for strøm i laaaang tid
[/quote] @Seniorreefer

blot til info ryger garantien på batteriet, jo mindre du har en MG eller anden mærke der er godkendt til v2l
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: tors 29. aug 2024 14:03 Svært at sige. Jeg har dog købt en generator, mere for sikkerhed. Nu er jeg så også blevet med en elbil , så skal have lavet en 12/220v udgang på bilen. Så skulle det være muligt for strøm i laaaang tid
@Seniorreefer

blot til info ryger garantien på batteriet, jo mindre du har en MG eller anden mærke der er godkendt til v2l
[/quote]

Hold da fast. Anede jeg ikke, har en ID3 style
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6

Indlæg af madsjeppe01 »

Seniorreefer skrev: tors 29. aug 2024 15:06
madsjeppe01 skrev: tors 29. aug 2024 14:03 Svært at sige. Jeg har dog købt en generator, mere for sikkerhed. Nu er jeg så også blevet med en elbil , så skal have lavet en 12/220v udgang på bilen. Så skulle det være muligt for strøm i laaaang tid
@Seniorreefer

Hold da fast. Anede jeg ikke, har en ID3 style
[/quote]

Det er ihvertfald noget du lige skal undersøge inden du giver dig i kast med det. Vi overvejer en MG Marvel R der understøtter v2l, dog kan de fleste kun aflade med hvad der svare til 2500 watt hvilket langt fra er nok til at drive et hus..
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

@madsjeppe

Jeg fandt svaret. VW satser på V2H via en DC ladeboks. Det er ikke en man kan købe endnu, så jeg er afhængig generator for nu
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg overvejer også en generator, men synes det er en jungle at finde rundt i...
Hvad skal man kigge efter udover watts (tænker at 3-4000 w må være rigeligt dækkende)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det er svært Bo.

Afhænger af om du vil bruge den til hele huset eller skal kører med alt på akvariet osv. eller kun life support, som lidt flow, ingen lys, varme i 3 dage.

Alt tændt på mit incl varmelegme, kan give et forbrug midt på dagen 1 kw. Normalt nat 150w/ dag 600w i 4 timer

Så støj, digital ( hvis du vil have elektronik på uden strømforsyning) , beregne efter fuldbelastning ( anbefaler Max 50% pga støj og bensin forbrug)

Jeg har købt en 2500w digital
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6

Indlæg af madsjeppe01 »

Men hvorfor overhovedet bruge tid på at gå og bekymre sig om alt det her? Hvis det hele ramler sammen alligevel, er der nok andre vigtigere ting at bekymre sig om end ens akvarie... Det er ikke andet end en skræmmekampagne, som tydeligvis virker helt efter bogen :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Mads, helt enig i at vi IKKE skal gå rundt og bekymre os. Men, sandsynligheden for “cyber war” er jo desværre steget helt SINDSYGT meget pga af de der MEGA idioter der er rundt omkring.
De går jo bla efter “infrastruktur” og her er vi i Dk meget ringe stillet ift sikkerhed.

Lige præcis Bo og seniorreefer (og andre) har koraller for 100.000 vis af kr. (tosser 😄) og en 3 dags event uden fx strøm er pga ovenstående desværre blevet mere realistisk.
3 dage uden strøm kan vi og samfundet sagtens håndtere, så det ville jeg ikke være nervøs for, men sps high end koraller vil med overvejende stor sikkerhed gå til. Så, ……… På den baggrund er det måske en billig investering at købe en form for generator, frem for at skovle for 100.000 kr kalk skeletter ud af vinduet 🤷🏼‍♂️.
Jeg har koraller for ca 10.000kr og fisk for 3-4000 kr. Jeg gider ikke købe en generator.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

charlie saltvand skrev: søn 1. sep 2024 12:58 Mads, helt enig i at vi IKKE skal gå rundt og bekymre os. Men, sandsynligheden for “cyber war” er jo desværre steget helt SINDSYGT meget pga af de der MEGA idioter der er rundt omkring.
De går jo bla efter “infrastruktur” og her er vi i Dk meget ringe stillet ift sikkerhed.

Lige præcis Bo og seniorreefer (og andre) har koraller for 100.000 vis af kr. (tosser 😄) og en 3 dags event uden fx strøm er pga ovenstående desværre blevet mere realistisk.
3 dage uden strøm kan vi og samfundet sagtens håndtere, så det ville jeg ikke være nervøs for, men sps high end koraller vil med overvejende stor sikkerhed gå til. Så, ……… På den baggrund er det måske en billig investering at købe en form for generator, frem for at skovle for 100.000 kr kalk skeletter ud af vinduet 🤷🏼‍♂️.
Jeg har koraller for ca 10.000kr og fisk for 3-4000 kr. Jeg gider ikke købe en generator.
Altså hvis mit akvarie en dag har for 100.000 kroners koraller, så kan du bande på at familien bliver sat til med en grydeske at lave cirkulære bevægelser og hente vand med en kande fra sump til display, mens der laves bål i haven for at varme vand lidt efter lidt.

Så må den ph probe og diverse fancy selvmålende apparater sgu lige holde en pause. Tænker også man kan leje den lokale netværkscafés medarbejdere, der ikke kan noget i de dage alligevel.

Synes ofte jeg læser folk gå i panik over 8-10 timer i USA på de internationale fora, men tænker lidt god gammeldags arbejde kan øge chancerne for overlevelse. Jeg ved ikke lige med 3 dage med high end sps, men det er da bedre end at gå i panik, hvis man ikke har en generator. ;)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"