Først vil jeg lige slå fast. Canon eller Ni(cum) er ren religion. Nogen er til datteren andre moderen. Jeg nupper datteren:TH
Tager du 2 ligeværdige modeller fra Ni(cum) og Canon og tester dem ud i marginalerne. Så er det småting der gør at Canon er bedre end Ni(cum)
Hvordan vælger jeg så spørger du nu dig selv... Elementært Dr. Watson!
Smut ned i en butik der har begge mærker Fx Canon 400D og D50 fra Nikon(mener det er dem der er mest lige i den prisklasse) Prøv dig frem. Hvordan er de at holde på. Her skal du specielt lægge mærke til hvordan det føles at holde på huset og samtidig have fingeren på udløser knappen. Er det fingerspidserne der holder krampagtigt på huset eller ligger det godt i hånden. Når du så har prøvet begge 2. Så for sjov skyld nup lige et Canon 30D og hold på det. Så har du hurtigt lige brugt 4k mere for så vil du KUN have det
Hvordan er menuerne. Er de nemme at finde rundt i? Min erfaring er at der er stor forskel på Nikon og Canon. Hvilke der er bedst faldt mit valg på Canon. Synes det passede bedst til mig.
Korrekt. Spejl refleks(DSLR) er dobbelt op af et Ixus 65. Er det så dobbelt så godt? Tja...Du kan stort set tage lige så gode "point n' shoot" billeder. Men lige så snart du begynder at sætte lidt krav til billedet. Gerne vil have lidt mere kontrol over billedet selv osv. Ja så kommer du ikke uden om et DSLR.
Jeg har både et Canon 30D og Ixus 55. Er rigtig glade for begge 2. Ixus'en er genial til at smide i lommen til en fest eller bare skal have mulighed for et par snapshots. 30D'eren er genialt til alt andet!
Men som der også bliver nævnt længere oppe. Så er huset altså den mindste udgift. Og lad os så lige én gang for alle slå fast. Linser køber du hos bageren. Objektiver sidder på kamera huset!
Det er HER du virkelig har mulighed for at købe dig fattig! Hos Canon har du fx en L serie. Den proff serie. De koster kassen men du får også et kvalitet derefter og et objektiv "for lifetime"
Ikke dermed sagt at de billigere er dårligere. Men prøver du begge finder man ud af hvorfor. Men et godt makro bliver du nødt til hvis du skal lave gode akvarie billeder.
Nu vil jeg ikke trætte dig mere. For du har rigeligt af information du skal tygge på lige nu.

og skriv endelig hvis noget skal uddybes.