det blå lys

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

det blå lys

Indlæg af Struck »

Hvor ofte skifter i jeres blå rør ud? Og hvor meget blå lys her i over jeres baljer?

David
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

2x36w Det anbefales rørene skiftes hvert år, det får jeg dog ikke lige gjort. :oops:

Mængten af det blå lys er vel smag og behag efter hvilken fave lys man synts om.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg skiftede min hvert 5. år eller noget i den stil. Jeg anvendte dem også blot et visuelt supplement til HQI'erne. Det var HQI'ernes farvesammensætning, itensistet og belysningstid, der var "drivkraften".
Ubbe
Reactions:

Indlæg af Ubbe »

Apropos blå lys, så har jeg lige et lille spørgsmål - hvor vigtigt er det med blåt lys i realiteten?

altså nogle koraller skal vel bruge en eller anden form for måne-simulation? og det at belyse dem med et større farvespektrum gør vel også korallerne mere hårdføre og farvede? men er det nødvendigt med blå belysning?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ubbe skrev:Apropos blå lys, så har jeg lige et lille spørgsmål - hvor vigtigt er det med blåt lys i realiteten?

altså nogle koraller skal vel bruge en eller anden form for måne-simulation? og det at belyse dem med et større farvespektrum gør vel også korallerne mere hårdføre og farvede? men er det nødvendigt med blå belysning?

Det er kun af hensyn til deres formerings cyclus at de skal bruge månelys.
Det med at et større farvespectrum skulle gøre dem mere hårdføre, er der vist ingen dokumentation for.
Farvemæssigt har det en betydning, da de får nogle mere floureserende farver, men dem har de også selvom de aldrig har stået i blåt lys, og så pludseligt kommer under det.
Det som er væsenligst for korallernes farve er lysmængden og vandet kvalitet. Med kvalitet menes der mængden af næring i vandet.
Ubbe
Reactions:

Indlæg af Ubbe »

Så blåt lys er faktisk mere eller mindre kun for beskuerens velbefindende?

Jeg må indrømme jeg troede faktisk det havde en større betydning.

Men mange tak for svaret.
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Altså har det ikke også noget at gøre med at korallerne har til til at lukke sig sammen til natten, og åbne sig til dagen (solnedgang og opgang" så det ikke bare er fra dagslys til total mørke på 1 sek.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ubbe skrev:Så blåt lys er faktisk mere eller mindre kun for beskuerens velbefindende?

Jeg må indrømme jeg troede faktisk det havde en større betydning.

Men mange tak for svaret.
Det vil jeg mene.

I amerika er der opdrættere af koraller som har dem under 6500 kelvin lamper, og det giver et meget gult lys, i forhold til hvad vi er vant til.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

DennisS skrev:Altså har det ikke også noget at gøre med at korallerne har til til at lukke sig sammen til natten, og åbne sig til dagen (solnedgang og opgang" så det ikke bare er fra dagslys til total mørke på 1 sek.
Korallerne er såment ligeglad med det, men mange bruger det til at fiskene kan finde deres sove steder inden det bliver helt mørkt.
Jeg har ikke noget blåt lys over, og mine fisk har alle fundet deres sovepladser inden den første lampe slukker. Så det virker som om de har et meget veludviklet ur indbygget.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det blå lys har jo flere funktioner...
For det første kommer de flouriscerende farver mere frem, når der er godt med blåt lys - jeg så en stor ændring i farverne, da jeg smed endnu et actinic-rør over baljen. De grønne og blå farver skinner mere igennem og giver koralerne bedre farver.
For det andet, så benytter mange det til overgangs-lys mellem HQI og mørke for at simulere en solopgang/-nedgang.

Månelys er noget helt andet - mange bruger lysdioder eller svage rør. Det er kun et svagt blåt eller blegt hvidt lys, der siges at kunne anspore til en parrings-cyklus for koraler og invertebrater i akvariet. Dette har intet med de blå rør over baljen at gøre.

/Kim
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

hvad er begrundelsen for ikke at bruge blå lys
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

At det kun er vores øjne der har behov for det. Korallerne er ligeglade
Besvar