det blå lys
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Amager
det blå lys
Hvor ofte skifter i jeres blå rør ud? Og hvor meget blå lys her i over jeres baljer?
David
David
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
2x36w Det anbefales rørene skiftes hvert år, det får jeg dog ikke lige gjort.
Mængten af det blå lys er vel smag og behag efter hvilken fave lys man synts om.

Mængten af det blå lys er vel smag og behag efter hvilken fave lys man synts om.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Apropos blå lys, så har jeg lige et lille spørgsmål - hvor vigtigt er det med blåt lys i realiteten?
altså nogle koraller skal vel bruge en eller anden form for måne-simulation? og det at belyse dem med et større farvespektrum gør vel også korallerne mere hårdføre og farvede? men er det nødvendigt med blå belysning?
altså nogle koraller skal vel bruge en eller anden form for måne-simulation? og det at belyse dem med et større farvespektrum gør vel også korallerne mere hårdføre og farvede? men er det nødvendigt med blå belysning?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ubbe skrev:Apropos blå lys, så har jeg lige et lille spørgsmål - hvor vigtigt er det med blåt lys i realiteten?
Det er kun af hensyn til deres formerings cyclus at de skal bruge månelys.
Det med at et større farvespectrum skulle gøre dem mere hårdføre, er der vist ingen dokumentation for.
Farvemæssigt har det en betydning, da de får nogle mere floureserende farver, men dem har de også selvom de aldrig har stået i blåt lys, og så pludseligt kommer under det.
Det som er væsenligst for korallernes farve er lysmængden og vandet kvalitet. Med kvalitet menes der mængden af næring i vandet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det vil jeg mene.Ubbe skrev:Så blåt lys er faktisk mere eller mindre kun for beskuerens velbefindende?
Jeg må indrømme jeg troede faktisk det havde en større betydning.
Men mange tak for svaret.
I amerika er der opdrættere af koraller som har dem under 6500 kelvin lamper, og det giver et meget gult lys, i forhold til hvad vi er vant til.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Korallerne er såment ligeglad med det, men mange bruger det til at fiskene kan finde deres sove steder inden det bliver helt mørkt.DennisS skrev:Altså har det ikke også noget at gøre med at korallerne har til til at lukke sig sammen til natten, og åbne sig til dagen (solnedgang og opgang" så det ikke bare er fra dagslys til total mørke på 1 sek.
Jeg har ikke noget blåt lys over, og mine fisk har alle fundet deres sovepladser inden den første lampe slukker. Så det virker som om de har et meget veludviklet ur indbygget.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det blå lys har jo flere funktioner...
For det første kommer de flouriscerende farver mere frem, når der er godt med blåt lys - jeg så en stor ændring i farverne, da jeg smed endnu et actinic-rør over baljen. De grønne og blå farver skinner mere igennem og giver koralerne bedre farver.
For det andet, så benytter mange det til overgangs-lys mellem HQI og mørke for at simulere en solopgang/-nedgang.
Månelys er noget helt andet - mange bruger lysdioder eller svage rør. Det er kun et svagt blåt eller blegt hvidt lys, der siges at kunne anspore til en parrings-cyklus for koraler og invertebrater i akvariet. Dette har intet med de blå rør over baljen at gøre.
/Kim
For det første kommer de flouriscerende farver mere frem, når der er godt med blåt lys - jeg så en stor ændring i farverne, da jeg smed endnu et actinic-rør over baljen. De grønne og blå farver skinner mere igennem og giver koralerne bedre farver.
For det andet, så benytter mange det til overgangs-lys mellem HQI og mørke for at simulere en solopgang/-nedgang.
Månelys er noget helt andet - mange bruger lysdioder eller svage rør. Det er kun et svagt blåt eller blegt hvidt lys, der siges at kunne anspore til en parrings-cyklus for koraler og invertebrater i akvariet. Dette har intet med de blå rør over baljen at gøre.
/Kim
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
hvad er begrundelsen for ikke at bruge blå lys
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten