"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
secondtry
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 3. sep 2016 14:10
7
Postnummer: 9870 Sindal
Saltvand siden?: 2017

vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af secondtry »

Hej :)

Nogle vil nok mene jeg er tidligt ude og at der er tendens til dumme spørgsmål MEN som skrevet vil vi gerne gøre tingene rigtigt og til det har jeg brug for klare retningslinier og lister til indkøb :) sagen er den at jeg iflere år har haft ferskvandsakvarie. Som det ofter sker, ihvertfald for mig gennem årene, så forelsker man sig hovedkulds i nye akvarier. Jeg er så heldig at have en samlever der også kan se det smukke i et akvarie og denne gang var det ham der forelskede sig ... i et Juwel Vision 450 liter .. resten er op til mig ...gik og grundede lidt over det og tænkte først Discus ... men blev enig med mig selv om at nu vil jeg være modig og prøve kræfter med saltvand ... elsker de smukke akavrier men har været nervøs for at give mig i kast med det ... nu skal det være ...

så lang historie kort ... Vi køber et juwel vision 45o l ... og det er hvad der ligger fastmed mindre det er helt umuligt med saltvand .. fik at vide det var fint til saltvand og at vi bare skal købe en juwel skummer 3.0 så er det fint ..

Jeg ved der skal levende sten til, men hvor mange kilo ?

Er blank så hvis en af jer ville hjælpe mig/os på listeform, i forhold til hvad der skal i sådan et akvarie, når det eneste jeg har er akvariet, med det lys der er indbygget.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af StarF »

Hvad er målet med akvarier?
-Fisk?
-Fisk og lette koraller?
-Fisk og lidt sværer koraller?

Har i standard møblet? det er lidt svært at få lavet sump under, akvarier i den størrelse er svære at få ordenlig skummere til, der kan sidde inde i akvariet. Så hvis det var mig der skulle starte fra bunden af, vil jeg købe mig et akvarie der er lavet direkte til saltvand. Enten custom made, eller kigge på serien fra red sea, hvor der er flot møbel og sump med: http://www.redseafish.com/aquarium-syst ... m-systems/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ordenlig skummere, her vil jeg ikke mene en Juvel skummer høre under, så skal der være noget cirkulation, her er lidt forskeligt at vælge imellem, tunze er meget populært, samt jaboe.

Skal man have mere end bare fisk, stiller det også større krav til lyset, snakker vi lette koraller som blød koraller så går det nok med det indbyggede lys, men snakker vi LPS og SPS koraller, så skal der mere til, og det skal være af den rigtige type. Ferskvands rør, dur ikke.. Her får du problemer med det indbyggede lys. Populære valg til akvarie lys er enten t5 lys, eller led.

Generalt er min holdning at det er forkert at starte med et juvel akvarie, det kan godt lade sig gøre at lave det om til et saltvands akvarie, men det vil være langt lettere at købe et, der er lavet til det i starten. Skal resultatet være godt, er man også nød til at starte med en god base.

Levende Sten, der snaker man typisk 10% af vand volumen, men det er ikke en fast regel, nogle har flere, andre mindre. De fleste starter efterhånden med tørre stene, og bruger så noget tid på at gøre dem levende.

Her er et link til en ældre tråd hvor en havde samme projekt
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=49742" onclick="window.open(this.href);return false;

husk når skummeren står i akvariet og ikke er gemt i en sump i et skab, så er larmen i det rum akvariet står i...
secondtry
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 3. sep 2016 14:10
7
Postnummer: 9870 Sindal
Saltvand siden?: 2017

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af secondtry »

som jeg skrev jeg er helt blank så det er rigtig godt med forslag til andre muligheder .. den sump forskrækker mig lidt og det er faktisk den der har holdt mig fra at starte for lang tid siden :) jeg vil prøve at kigge på de link du har sendt .. det er lidt mærkeligt .. min faste fiskehandler sagde første gang jeg nævnte at jeg gerne ville have saltvand, at det var fint med skummer istedetfor sump .. næste gang vi talte om det var det nærmest umuligt uden sump .. hvad er jeres erfaringer .. kan det køre fornuftigt uden sump ?

fisk og koraller skal der være og det bliver nok i den billige ende til at starte med ... jeg har tænkt mig at alt skal gøres efter bogen så det kan sagtens være det bliver tørre sten men er det bedre at starte med levende sten ?
hvis jeg har 450 liter kan jeg som tommelfingerregel gå efter 45 kilo sten .. godt at vide .. jeg skriver huskeseddel og den er ongoing ... vi starter ikke op før september 2017 det skal nemlig være min fødselsdagsgave og han er begyndt at sætte til side til det så jeg kan få alt hvad der skal til så det bliver så godt som muligt :) derfor er jeg også ude i god tid med spørgsmålene .. jeg vil gerne være klar så alt kommer rigtigt fra start :)

Hvad er erfaringen med led lys .. jeg så et sted man kan få et lys der simulerer sol op og nedgang ? er det en idé man kan bruge til noget ?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af StarF »

secondtry skrev:den sump forskrækker mig lidt og det er faktisk den der har holdt mig fra at starte for lang tid siden
Hvorfor dog det?
secondtry skrev:som jeg skrev jeg er helt blank så det er rigtig godt med forslag til andre muligheder .. den sump forskrækker mig lidt og det er faktisk den der har holdt mig fra at starte for lang tid siden :) jeg vil prøve at kigge på de link du har sendt .. det er lidt mærkeligt .. min faste fiskehandler sagde første gang jeg nævnte at jeg gerne ville have saltvand, at det var fint med skummer istedetfor sump .. næste gang vi talte om det var det nærmest umuligt uden sump .. hvad er jeres erfaringer .. kan det køre fornuftigt uden sump ??
Hvis det er styr på dyr, så pas på med at lytte til dem, for de har ikke styr på det. Du kan godt få et fint akvarie uden sump. Det største problem at der ikke er nogle ordenlige skummere til den størrelse akvarie du har, der fungere uden sump. Selv om man har sump, vil man stadig have en skummer der i. Men med en sump har du et bedre udvalg at lydsvage skummere, som du kan gemme væk, og derved have mindre teknik i akvariet der larmer. Samtidig sørger sumpen for at det er overflade vandet, som bliver afskummet.

secondtry skrev:jeg har tænkt mig at alt skal gøres efter bogen så det kan sagtens være det bliver tørre sten men er det bedre at starte med levende sten ? ?
Jeg vil starte med tørresten, og så få en enkelt levende sten, til at podde med. På den måde får du mindre skidt ind i akvariet (skade dyr og andet) men det er jo et holdnings spørgsmål.

secondtry skrev:j vi starter ikke op før september 2017 det skal nemlig være min fødselsdagsgave og han er begyndt at sætte til side til det så jeg kan få alt hvad der skal til så det bliver så godt som muligt :) derfor er jeg også ude i god tid med spørgsmålene .. jeg vil gerne være klar så alt kommer rigtigt fra start :)
et 450 litters, som dit projekt, vil jeg skyde på hurtig løber op i 10000-15000 hvis det skal gøres ordenligt.

secondtry skrev:
Hvad er erfaringen med led lys .. jeg så et sted man kan få et lys der simulerer sol op og nedgang ? er det en idé man kan bruge til noget ?
så skal du have t5 med eller led. Hvis det skal være indbygnings led, så er eneste mulighed næsten kun https://www.aquariumcomputer.com/produc ... ightbar-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

skal det være frit hængende og uden i får det indbygget, så er der mulighed for en del forskelige mærker, ghl mitras, pacific sun, max spect osv. de findes i mange pris klasser.


Min ærlig mening er, aflevære akvariet tilbage til butikken, og køb et red sea sæt og få et ordenligt udgangs punkt fra starten, i kommer til at lave mange kompromis med det juwel akvarie. Men Juwel akvariet kan da laves om, men det bliver nok ikke det lydsvage akvarie i ønsker. Og husk der er 3 ting i denne verden man ikke må gå på kompromis med, skummer kvalitet, cirkulation og lys. Få noget ordenligt af disse 3 basale ting, så er succes meget lettere.. Det betyder ikke det skal være det dyreste udstyr på marked, det betyder man skal undersøge marked før man køber, og med meget få undtagelser så er det noget skrammel nogle butikker forsøger at sælge kunder...

det største problem med det juwel akvarie, er at få en ordenlig skummer, og få afskummet overflade vandet. Så kan man bygge et indvendigt overløb, og placere en skummer der i. Men igen, du har larmen i stuen, og udvaldet af skummere er stærkt begrænset. Skal det være juwel akvariet, vil jeg kigge på tunzes skummere https://www.tunze.com/en/catalogue/kata ... oxunter003" onclick="window.open(this.href);return false; modellen : 9012
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af nbd »

Læs Joachims ebog, den giver en fornuftig indføring: http://www.lulu.com/shop/joachim-morten ... 29666.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(hvorfor ligger den ikke på SF?)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af crazy seahorse »

Desværre er det rigtigt som Starf skriver, at forretningerne ikke altid er de bedste til at rådgive om saltvand.
De vil jo anbefale det de har, hvilket ikke er unaturligt. At de har det er ikke ensbetydende med, at det er det rigtige.
At mange af dem så ikke selv har erfaring med saltvand, gør det ikke nemmere for dem at rådgive ordentligt. De er i det tilfælde tvunget til, at holde sig til producenternes oplysninger - og DE er i hvert fald ikke uvildige, deres produkt vil som udgangspunkt være "second to none".

Jeg vil foreslå dig, at komme ud og kigge hos en med et kørende akvarie i den størrelse du gerne vil have.
Der er sikkert nogle i din ende af landet. Folk plejer at være flinke til at vise frem.
Det er meget nemmere at forstå og få forståelse af det, når man ser det irl.
Skriv en forespørgsel her på forum, så skal der nok dukke nogle op.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af Carsten »

Hvis I vælger at levere akvariet tilbage. Så har I også en mulighed for at bestille et akvarie lavet på lige de mål som er optimale for jer. Og få den sump som lige passer til jeres behov. Samt lavet de huller og overløb som der passer.
Det er så heldigt at vi har en glarmester her på forum, som har lavet en del akvarier til andre medlemmer, med 100% tilfredshed. Og fordelen for jer er at han bor lige i jeres nærhed. Han kalder sig Bima, men hedder Henning
http://www.saltvandsforum.dk/memberlist ... ile&u=5086" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Svendsen74
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 11:52
11
Postnummer: 5462 Morud
Saltvand siden?: 2012

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af Svendsen74 »

3.0 skimmeren er den gamle model, den nye hedder seaskim https://www.juwel-aquarium.de/en/Produc ... m-INT.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ingen erfaring med den nye model, men det ser ud til den er forbedret på flere punkter.
Med venlig hilsen Lars Svendsen



Min hjørnebalje Juwel Trigon 350
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af Carsten »

Når man kigger på den der skummer fra Juvel, så kan man se at den ikke er specielt velegnet til saltvandsbrug. Halsen på skummeren er alt for snæver.
Det betyder at skummet ikke når at blive ordenligt stift, inden det render ud i koppen. Og koppen er meget lille i forhold til alle andre skummere. Det betyder så igen at den skal tømmes meget tit. Og er der et eller andet i vandet som kan få skummeren til at gå amok, så ender det med at løbe over, og ned i lampen samt på gulvet.
Lad den skummer stå hos forhandleren
Brugeravatar
Svendsen74
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 11:52
11
Postnummer: 5462 Morud
Saltvand siden?: 2012

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af Svendsen74 »

Jeg er glad for min Juwel 3.0, den har kørt i 4 år nu. Jeg renser og tømmer koppen en gang om ugen. Det eneste dårlige er at den larmer lidt så jeg har den slukket fra kl 15 til 23
Med venlig hilsen Lars Svendsen



Min hjørnebalje Juwel Trigon 350
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af Carsten »

Svendsen74 skrev:Jeg er glad for min Juwel 3.0, den har kørt i 4 år nu. Jeg renser og tømmer koppen en gang om ugen. Det eneste dårlige er at den larmer lidt så jeg har den slukket fra kl 15 til 23
Nu er det svært at vurdere noget på et tilfælde. Men sikkert er det, at den er så meget anderledes i udformning end andre skummere.
Der er nok en grund til at alle andre skummere har en langt tykkere hals og en markante større kop.
Den der juvel skummer ligner allermest noget som blot er lavet for at man også kan forsøge at sælge det som et saltvandsakvarie, med lukket top
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: vil gerne gøre tingene rigtigt, nyt akvarie i 2017

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
Svendsen74 skrev:Jeg er glad for min Juwel 3.0, den har kørt i 4 år nu. Jeg renser og tømmer koppen en gang om ugen. Det eneste dårlige er at den larmer lidt så jeg har den slukket fra kl 15 til 23
Nu er det svært at vurdere noget på et tilfælde. Men sikkert er det, at den er så meget anderledes i udformning end andre skummere.
Der er nok en grund til at alle andre skummere har en langt tykkere hals og en markante større kop.
Den der juvel skummer ligner allermest noget som blot er lavet for at man også kan forsøge at sælge det som et saltvandsakvarie, med lukket top
Enig og nu hedder tråden jo også "vil gerne gøre tingene rigtigt", så er det bestemt ikke den vej jeg vil gå. Juwel akvarie + Juwel skummer.

men det afhænger også af ambitions nivuet, og hvad man ønsker at opnå, og her syntes jeg vi mangler lidt info fra tråd starter.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"