secondtry skrev:den sump forskrækker mig lidt og det er faktisk den der har holdt mig fra at starte for lang tid siden
Hvorfor dog det?
secondtry skrev:som jeg skrev jeg er helt blank så det er rigtig godt med forslag til andre muligheder .. den sump forskrækker mig lidt og det er faktisk den der har holdt mig fra at starte for lang tid siden

jeg vil prøve at kigge på de link du har sendt .. det er lidt mærkeligt .. min faste fiskehandler sagde første gang jeg nævnte at jeg gerne ville have saltvand, at det var fint med skummer istedetfor sump .. næste gang vi talte om det var det nærmest umuligt uden sump .. hvad er jeres erfaringer .. kan det køre fornuftigt uden sump ??
Hvis det er styr på dyr, så pas på med at lytte til dem, for de har ikke styr på det. Du kan godt få et fint akvarie uden sump. Det største problem at der ikke er nogle ordenlige skummere til den størrelse akvarie du har, der fungere uden sump. Selv om man har sump, vil man stadig have en skummer der i. Men med en sump har du et bedre udvalg at lydsvage skummere, som du kan gemme væk, og derved have mindre teknik i akvariet der larmer. Samtidig sørger sumpen for at det er overflade vandet, som bliver afskummet.
secondtry skrev:jeg har tænkt mig at alt skal gøres efter bogen så det kan sagtens være det bliver tørre sten men er det bedre at starte med levende sten ? ?
Jeg vil starte med tørresten, og så få en enkelt levende sten, til at podde med. På den måde får du mindre skidt ind i akvariet (skade dyr og andet) men det er jo et holdnings spørgsmål.
secondtry skrev:j vi starter ikke op før september 2017 det skal nemlig være min fødselsdagsgave og han er begyndt at sætte til side til det så jeg kan få alt hvad der skal til så det bliver så godt som muligt

derfor er jeg også ude i god tid med spørgsmålene .. jeg vil gerne være klar så alt kommer rigtigt fra start
et 450 litters, som dit projekt, vil jeg skyde på hurtig løber op i 10000-15000 hvis det skal gøres ordenligt.
secondtry skrev:
Hvad er erfaringen med led lys .. jeg så et sted man kan få et lys der simulerer sol op og nedgang ? er det en idé man kan bruge til noget ?
så skal du have t5 med eller led. Hvis det skal være indbygnings led, så er eneste mulighed næsten kun
https://www.aquariumcomputer.com/produc ... ightbar-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
skal det være frit hængende og uden i får det indbygget, så er der mulighed for en del forskelige mærker, ghl mitras, pacific sun, max spect osv. de findes i mange pris klasser.
Min ærlig mening er, aflevære akvariet tilbage til butikken, og køb et red sea sæt og få et ordenligt udgangs punkt fra starten, i kommer til at lave mange kompromis med det juwel akvarie. Men Juwel akvariet kan da laves om, men det bliver nok ikke det lydsvage akvarie i ønsker. Og husk der er 3 ting i denne verden man ikke må gå på kompromis med, skummer kvalitet, cirkulation og lys. Få noget ordenligt af disse 3 basale ting, så er succes meget lettere.. Det betyder ikke det skal være det dyreste udstyr på marked, det betyder man skal undersøge marked før man køber, og med meget få undtagelser så er det noget skrammel nogle butikker forsøger at sælge kunder...
det største problem med det juwel akvarie, er at få en ordenlig skummer, og få afskummet overflade vandet. Så kan man bygge et indvendigt overløb, og placere en skummer der i. Men igen, du har larmen i stuen, og udvaldet af skummere er stærkt begrænset. Skal det være juwel akvariet, vil jeg kigge på tunzes skummere
https://www.tunze.com/en/catalogue/kata ... oxunter003" onclick="window.open(this.href);return false; modellen : 9012