"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken musling

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Hvilken musling

Indlæg af kbrodersen »

Hej

Jeg vil rigtig gerne have en musling. Mit 260 l er knap 3 mdr gammelt.

Hvilken skal jeg vælge som en god begyndermusling? Jeg har kig på Tridacna maxima - er det den rigtige?

Er der noget jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af KasperT »

Hvis du har god vandkvalitet, godt med lys og et akvarie fri for skadedyr, så burde du fint kunne holde en musling.
/Kasper

Website: Reef App
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilken musling

Indlæg af kbrodersen »

Bøvler lidt med po4 og ingen no3 men ellers er vandkvaliteten fin. Skadedyr har jeg ikke - med mindre blåbenet eremit er et skadedyr?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af Mic4700 »

Tridacna Derasa , er en god starter musling , Jeg ville ikke tilføje en Maxima før du har helt stabile værdier og akvariet er godt modnet efter 12 mdr. :wink:
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af KasperT »

Personligt ville jeg helst nå der hen hvor der er lidt NO3 i vandet og meget lidt PO4.
Så synes jeg der er en god balance, synes nemt der kommer ubalance med 0 ppm NO3 og målbar PO4.

Men har selv en T. Derasa, og den har overlevet lidt af hvert :-)
/Kasper

Website: Reef App
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af Mic4700 »

KasperT skrev:Personligt ville jeg helst nå der hen hvor der er lidt NO3 i vandet og meget lidt PO4.
Så synes jeg der er en god balance, synes nemt der kommer ubalance med 0 ppm NO3 og målbar PO4.

Men har selv en T. Derasa, og den har overlevet lidt af hvert :-)
Har også selv ret gode erfaringer med T.derasa , så længe de får godt med lys , så går det fint , de tåler en hel del ja.
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilken musling

Indlæg af kbrodersen »

Ok det lyder som om det er en derasa jeg skal have fat i.

Hvis jeg tager en af de minde skal den så fodres? Eller hvad str skal jeg have fat i? De bliver jo pænt pebrede jo større de bliver
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken musling

Indlæg af Bingocaller »

Mine erfaringer med Maxima er at dem på 5-6 cm er næsten umulige at holde - de skal være lidt større - ville mene det samme gælder Deresa
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvilken musling

Indlæg af charlie saltvand »

Mic4700 skrev:Tridacna Derasa , er en god starter musling , Jeg ville ikke tilføje en Maxima før du har helt stabile værdier og akvariet er godt modnet efter 12 mdr. :wink:

For pokker Mic..... Så skulle jeg jo ikke have købt din den lille Maxima :dizzy: min balje var ca 3 md. Da jeg hentede den. Godt du ikke sagde det samme til mig dengang :P Den har det heldigvis stadig godt
image.jpeg

:GO Er de virkelig så svære? Mange af de udenlandske forhandlere klassificere dem som "Easy" .... Måske det mest er for at øge omsætningen?

Går det forøvrigt godt m din nye balje? Glæder mig til at se den :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af KasperT »

Den er jo også nem hvis man vælge en god størrelse og har fornuftig vandkvalitet og lys :-)
/Kasper

Website: Reef App
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken musling

Indlæg af Mic4700 »

charlie saltvand skrev:
Mic4700 skrev:Tridacna Derasa , er en god starter musling , Jeg ville ikke tilføje en Maxima før du har helt stabile værdier og akvariet er godt modnet efter 12 mdr. :wink:

For pokker Mic..... Så skulle jeg jo ikke have købt din den lille Maxima :dizzy: min balje var ca 3 md. Da jeg hentede den. Godt du ikke sagde det samme til mig dengang :P Den har det heldigvis stadig godt
image.jpeg

:GO Er de virkelig så svære? Mange af de udenlandske forhandlere klassificere dem som "Easy" .... Måske det mest er for at øge omsætningen?

Går det forøvrigt godt m din nye balje? Glæder mig til at se den :beer:
He he , charlie , ville ikke begynde og belære dig om T. maxima ,da du jo ikke er en nybegynder , men en erfaren herre indenfor saltvand , så regnede med du vidste besked , Men nu var det jo heller ikke en helt lille musling på 5 cm. du købte , og jeg havde jo haft den 1,5år , så godt indkørt var den jo.
:y
Ellers kører det bare super godt med min nye Reefer 250 balje , korallerne står allerede meget flottere end i min store balje , også sps , vild polypudfoldelse for tiden , så det super lækkert. :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"