Må slettes

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Må slettes

Indlæg af Erik1103 »

Hej
Jeg har overvejet at købe en af disse to:
#1 http://www.dba.dk/akvarium-250-liter-b- ... 018435033/" onclick="window.open(this.href);return false; eller
#2 http://www.dba.dk/saltvandsakvarie-280- ... 014851044/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvilke af disse to vil jeg få mest ud af pengene af at købe?

#1 har jo det hele og alt hvad der skal bruges :) (y), men der er det begrænset hvilket præg jeg selv kan sætte på akvariet og også lidt den sjove del i, at opbygge mit eget personlige akvarie.

#2 er næsten klar til at gå i gang med men mangler kun en skummer.
Jeg ville købe ca 30 kg LS og massere af koraler, LPS, levende sang osv. (Nogenlunde det samme setup som #1)
Samt de samme fisk som er i #1.

Hvilket af de 2 muligheder vil være at foretrække? Da jeg er på SU er det også vigtigt for mig at vide hvor jeg vil spare mest mulig penge. Er det hvis jeg køber #1 med alt, og jeg ikke skal købe mere eller #2 hvor jeg skal købe alt indhold+skummer til det?
Senest rettet af Erik1103 ons 20. jan 2016 11:06, rettet i alt 1 gang.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mest for pengene akvarie

Indlæg af Marco R »

Hej Erik,

Jeg vil sige 2. Det ligner et Aqua Medic Percula 90, og der vil jeg sige, at du spare mest, da der ved den 1. er stor chance for, at du mister noget af det levende. Plus at du får flere liter = en større buffer ved nr. 2, og at du sagtens kan finde rigtig godt udstyr, levende sten m.m. for 5000 kr. (6500 - 1500) :y

Det er vigtigst at få købt noget kvalitetsudstyr, da det giver større stabilitet = større chance for succes, når du skal have fisk og koraller. Det må siges at være vigtigt, når du er på SU, og ønsker at spare penge :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg ville vælge nummer 1. Der syntes jeg at du får mest for pengene og du bliver glad for den eksterne sump. Jeg har selv haft et magen til nummer 2, og jeg fortrød ret hurtigt at jeg valgte lige netop den model. Den indbyggede sump sætter alt for mange begrænsninger i forhold til en ekstern en af slagsen. Der er masser af folk der har gode erfaringer med at flytte et akvarie inkl indhold. Det hele handler om planlægning. Og det med de 30 liter ekstra i nummer to er ikke noget jeg personligt tror du vil kunne mærke på nogen som helst måde ;-)

Nummer et og også inkl en ret lækker lampe som en del her på forummet bruger med succes.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Jeg ville også vælge det med en rigtig sump.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Erik.
Du er i hvert fald på rette spor ved at købe brugt. Der er mange penge at spare :)

Du skriver ved #1 at en ulempe ved det, er at det er begrænset hvor meget du kan ændre på setuppet. På samme tid skriver du ved #2 at du nok ville købe de samme fisk som der er i #1. Er det så overhovedet en ulempe ved det første, at du ikke kan ændre noget, hvis det stort set kun er skummeren du kommer til at skulle vælge selv?

Jeg ville nok vælge #2, mest fordi det ikke allerede kører, og man derfor ikke kan vide hvordan det har kørt indtil videre. For mig er det fedt at akvariet skal køres ind og at man kan følge det hele fra starten. Men det er helt klart en smags sag, og der er virkelig mange der ikke gider at vente. Så er #1 jo oplagt ;)

Ved #2 syntes jeg at du skal være opmærksom på at lampen er en HQI-lampe med t5. Det er uden tvivl en super lampe. Men også en gammel generation. Der er nogle der stadig sværger til HQI, men man skal tage med i sit regnskab at der skal skiftes rør og pærer hvert halve til hele år, og varmen fra lampen kan give problemer om sommeren. Spørg dig selv om du alligevel vil ende med at skifte til LED. Er det tilfældet, så find ud af hvad en brugt lampe koster og læg det oven i dit regnestykke.

Den eksterne sump mener jeg også taler meget for #1. Det er igen et spørgsmål om hvad man vil. Så find ud af det før du køber :)

Jeg er selv på SU og kender alt til at have saltvand på et stramt budget. Jeg mener at du skal gøre dig selv en tjeneste og regne sammen hvad du kan få dit setup for og se om du har råd til det. Gang så beløbet med 2 og regn med at det er det der bliver dine reelle udgifter til akvariet (fraregnet de faste driftsudgifter). Kan du undvære de ekstra ture i fredagsbaren? Hvis ja, så har du fundet et passende setup :beer:
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Kimkjaer »

jonas _sandager skrev:Hej Erik.
Du er i hvert fald på rette spor ved at købe brugt. Der er mange penge at spare :)

Du skriver ved #1 at en ulempe ved det, er at det er begrænset hvor meget du kan ændre på setuppet. På samme tid skriver du ved #2 at du nok ville købe de samme fisk som der er i #1. Er det så overhovedet en ulempe ved det første, at du ikke kan ændre noget, hvis det stort set kun er skummeren du kommer til at skulle vælge selv?

Jeg ville nok vælge #2, mest fordi det ikke allerede kører, og man derfor ikke kan vide hvordan det har kørt indtil videre. For mig er det fedt at akvariet skal køres ind og at man kan følge det hele fra starten. Men det er helt klart en smags sag, og der er virkelig mange der ikke gider at vente. Så er #1 jo oplagt ;)

Ved #2 syntes jeg at du skal være opmærksom på at lampen er en HQI-lampe med t5. Det er uden tvivl en super lampe. Men også en gammel generation. Der er nogle der stadig sværger til HQI, men man skal tage med i sit regnskab at der skal skiftes rør og pærer hvert halve til hele år, og varmen fra lampen kan give problemer om sommeren. Spørg dig selv om du alligevel vil ende med at skifte til LED. Er det tilfældet, så find ud af hvad en brugt lampe koster og læg det oven i dit regnestykke.

Den eksterne sump mener jeg også taler meget for #1. Det er igen et spørgsmål om hvad man vil. Så find ud af det før du køber :)

Jeg er selv på SU og kender alt til at have saltvand på et stramt budget. Jeg mener at du skal gøre dig selv en tjeneste og regne sammen hvad du kan få dit setup for og se om du har råd til det. Gang så beløbet med 2 og regn med at det er det der bliver dine reelle udgifter til akvariet (fraregnet de faste driftsudgifter). Kan du undvære de ekstra ture i fredagsbaren? Hvis ja, så har du fundet et passende setup :beer:

Enig +1 :GO

Alternativ køb mit LIDO :T :K
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

jonas _sandager skrev:Hej Erik.

+1 :GO

Angående det med sumpen, så er det meget nemt klaret, da den kan skæres ud med succes, som pasex gjorde ved hans: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=66289" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=58470" onclick="window.open(this.href);return false; :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

inden du gør nogetsomhelst så sæt dig ind i hvad dyene kræver også køb udstyret som du skal bruge.jeg ville allerede nu begynde at lede efter en god kilde for levende sten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville også vælge nr. 2.
Dels fordi du kan få ret meget for de 5000 kroner som er til forskel.
Og når der ikke er noget stress med tiden, er det ikke et større problem at lave en extern sump.
Ved at du selv starter det hele op, sker det i et langsommere og bedre tempo end at det hele flyttes på en dag.
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5854 Gislev

Indlæg af Malanica »

Jeg ville også vælge nr2.
Sump får du lavet for billige penge og så bor du tæt på bima.
Annonce 1 er ikke et mark ll som han skriver.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (22.61 KiB) Vist 1161 gange
image.jpeg
image.jpeg (28.02 KiB) Vist 1161 gange
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Så vidt jeg kan se er det et baolong. Har selv haft et i 325l udgaven.
Virkelig fedt akvarie, rimelig tungt men tykt glas men også godt lavet og holdbart.

Men ja opvej udstyr og vælg også ud fra hvad dit mål er. Ingen grund til at købe et fordi der er mest for pengene hvis du ikke skal bruge halvdelen eller alligevel har tænkt dig at skifte det ud.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:inden du gør nogetsomhelst så sæt dig ind i hvad dyene kræver også køb udstyret som du skal bruge.jeg ville allerede nu begynde at lede efter en god kilde for levende sten
Helt enig :GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"