Hej Erik.
Du er i hvert fald på rette spor ved at købe brugt. Der er mange penge at spare
Du skriver ved #1 at en ulempe ved det, er at det er begrænset hvor meget du kan ændre på setuppet. På samme tid skriver du ved #2 at du nok ville købe de samme
fisk som der er i #1. Er det så overhovedet en ulempe ved det første, at du ikke kan ændre noget, hvis det stort set kun er skummeren du kommer til at skulle vælge selv?
Jeg ville nok vælge #2, mest fordi det ikke allerede kører, og man derfor ikke kan vide hvordan det har kørt indtil videre. For mig er det fedt at akvariet skal køres ind og at man kan følge det hele fra starten. Men det er helt klart en smags sag, og der er virkelig mange der ikke gider at vente. Så er #1 jo oplagt
Ved #2 syntes jeg at du skal være opmærksom på at lampen er en HQI-lampe med t5. Det er uden tvivl en super lampe. Men også en gammel generation. Der er nogle der stadig sværger til HQI, men man skal tage med i sit regnskab at der skal skiftes rør og pærer hvert halve til hele år, og varmen fra lampen kan give problemer om sommeren. Spørg dig selv om du alligevel vil ende med at skifte til LED. Er det tilfældet, så find ud af hvad en brugt lampe koster og læg det oven i dit regnestykke.
Den eksterne
sump mener jeg også taler meget for #1. Det er igen et spørgsmål om hvad man vil. Så find ud af det før du køber
Jeg er selv på SU og kender alt til at have saltvand på et stramt budget. Jeg mener at du skal gøre dig selv en tjeneste og regne sammen hvad du kan få dit setup for og se om du har råd til det. Gang så beløbet med 2 og regn med at det er det der bliver dine reelle udgifter til akvariet (fraregnet de faste driftsudgifter). Kan du undvære de ekstra ture i fredagsbaren? Hvis ja, så har du fundet et passende setup