Så er det snart tid til at få vand i baljen, bygger bord på onsdag og så er jeg klar
mit spørgsmål lyder så: Hvilket vand skal jeg bruge. Jeg har et osmoseanlæg til at lave vand, og jeg har en regnvandstønde med alm.hanevand, salt, levende sten og en masse cirkulation.
Skal jeg lave helt nyt osmosevand, eller kan jeg bruge det vand der har stået en måned i en regnvandstønde med levende sten og cirkulation
Prøv at tage en vandprøve af vandet i tønden. Dvs. nitrit, nitrat og evt. fosfat. Hvis disse målinger er i orden, ville jeg klart benytte vandet, som stenene har stået i.
jesper/aarhus skrev:
Problemet er jo alle de luddovne sjællændere ..... de gider jo ikke arbejde som postbude, men vil derimod hellere gå og fede den på dagpenge....
Med en arbejdsløshed på under 2% er det ikke ret mange der går og feder den. Men det kunne jo være at P&T skulle kigge lidt på lønne og arbejdsforholdene.
Måske lidt for mange stregkoder der hele tiden skal scannes.
Prøv at tage en vandprøve af vandet i tønden. Dvs. nitrit, nitrat
så er vandet blevet testet. Gad ikke vente på posten og korallen.dk mere, så købte nogen strips til at måle vandet med (ved godt de måske ikke er de mest præcise, men de kan vel give et fingerpeg, selvom de lidt svære at aflæse)
no3 = 0-10
no2=0
GH = over 21
PH= 8
mangler dog fosfat, men håber at få saliferttest til det hele i morgen.
hvordan ser vandet umiddelbart ud? vil det kunne bruges til opstarten af mit akvarie?
jeg venter også på en pakke fra Korallen, skrev til dem for at høre hvor den var henne efter alt det julehysteri og den blev sendt i dag, så mon ikk vi begge har dem i morgen
umidelbart sys jeg det ser ok ud, hvad med KH?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
jeg har også skrevet en masse gange og den bliver hele tiden sendt i morgen , men mon ikke den snart er på trapperne. mangler nemlig de testere for at måle det sidste såsom kh mv. skriver lige når det er modtaget
Ahh- venter også en pakke fra dem.
Er dog lige i tvivl om de overhovedet sender den, før de har modtaget betaling?
Tænker her på deres bankoverførsels betaling.
GH er knap så interessant at måle i saltvand. Mål hellere KH og vægtfylde.
Jeg kan se, at du kommer fra Galten. Har du evt. snakket med Martin (Malawifisk) om han har erfaringer med ikke at anvende osmosevand? Det kunne også være interessant at få en analyse fra det lokale vandværk. Der kan være ting og sager i vandet, som man måske gerne vil fjerne, f.eks. pesticidrester. Mange stoffer kan fjernes vha. aktivt kul alene, men det bør gøres inden, der hældes salt i. Nitrat og fosfat fra ledningsvandet fjernes nok billigst og mest effektivt med et osmoseanlæg, hvis det bliver aktuelt.
Ahh- venter også en pakke fra dem.
Er dog lige i tvivl om de overhovedet sender den, før de har modtaget betaling?
Tænker her på deres bankoverførsels betaling.
Ved ikke om det er afgørende, de modtog min betaling d.19 og har ikke modtaget noget endnu, men mon ikke de gerne vil se pengene først
jeg har lige modtaget en mail om at det er afsendt, men de må ha haft lidt problemer med grossiter for der mangler 3 af de bestilte ting, men heldigvis ingen af testsætene så det gør ikk så meget
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Har også lige fået mail. jeg får også kun testsættene så nu har jeg annulleret resten. 10 dages ventetid og så får man at vide at de ikke har det hele. det gider jeg sgu ikke . bestilte lidt i Tyskland onsdag formiddag og modtog det i morges