Ny dansk saltvandsside

Forum hvor du kan se og dele links og andet www relateret, med andre.
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Ny dansk saltvandsside

Indlæg af korallen »

Efter at vi har fået beskrevet mere end 4.000 ferskvandsfisk på akvariesiden.dk og cichlids.dk og at flere af os efterhånden mere eller mindre er gået helt over til saltvand, så har vi sat os et nyt mål.

Vi har lavet http://www.saltvandssiden.dk hvor vi vil beskrive alle saltvandsfisk, koraller og invertebrater. Ja det kommer til at tage nogle år, men der kommer mange nye beskrivelser hver uge :-)

Jeg håber at I vil læse dem, og hvis der er en der vil hjælpe med at bidrage til projektet kan man læse mere på "Om siden".

Jeg håber I vil tage godt siden, og benytte jer af de mange artsbeskrivelser der vil komme. Vi satser på at kunne omvende flere af ferskvandssidernes akvarister til saltvand, således at vores kære saltvandshobby vokser yderligere. Det første skridt mener vi må være en masse artikler og artsbeskrivelser, og det er vi så begyndt på nu.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Super initiv.
Vil det udelukkende være et arts leksikon eller vil i også køre et forum som dette?
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Der er også et forum, men konceptet er primært at få beskrevet alle arter. Men der er også mulighed for at diskutere fiskene mv. i et forum. Det gør altid en side lidt mere dynamisk, og det er lidt sjovere at lave når der kan være en vis diskussion og feedback på projektet.
Husk at besøge butikken
Korallen, Håndværkervej 2, 4720 Præstø
Tlf. 55985585 (Giver gerne rådgivning på tlf og e-mail)
Kontakt@korallen.dk
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

super artsbeskrivelser
:GO
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Nu håber jeg ikke det lyder for negativt men jeg må indrømme at jeg håber på et stort dansk saltvandsforum i stedet for flere små, da jeg gider ikke til at skulle logge ind på en masse forskellige forums :wink:

/Magnus
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

Syndtes også det ser super ud!
Nu håber jeg ikke det lyder for negativt men jeg må indrømme at jeg håber på et stort dansk saltvandsforum i stedet for flere små, da jeg gider ikke til at skulle logge ind på en masse forskellige forums.
Forstår dig egendtlig godt, meen, syndtes ikke rigtig at saltvandssiden og fx. saltvandsforum er det samme... syndtes mere at saltvandssiden er ideelt som opslagsværk og saltvandsforum som forum :-) (nordicreefforum bruger jeg ikke rigtigt...)
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Tommlen op herfra :)
Claus H

250 l 80 l sump afp 600 skummer tunze 6000 tunze nano 150w hqi 2 24w blå osmolator 3000 L retur

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Super side og med Cichlids teamet bag skal det nok blive super !

Ser frem til et godt dansk leksikon ;)

Men hold da op for en række tomme "lad os snakke i alle fora" tråde der er oprettet i det forum d 21 :D :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Brian skrev:Men hold da op for en række tomme "lad os snakke i alle fora" tråde der er oprettet i det forum d 21 :D :D
Hehe...troede kun det var mig der syntes det :lol:
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Brizz skrev:Hehe...troede kun det var mig der syntes det :lol:
Så er vi da 2 ;)

Men en eller anden skal jo starte debatten i et nyt fora :D
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Ser frem til at læse endnu flere artsbeskrivelser :)
Mery X-mas
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg håber, at artsbeskrivelserne bliver seriøse og basseret ud fra grundig research og indgående kendskab til dyrene ud fra egne og bekendtes erfaringer. Og så håber jeg også, at populærnavne kun angives, såfremt de reelt findes på dansk. De tyske og engelske populærnavne kan alligevel findes så mange andre steder, bl.a. på fishbase.org ;-)
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ja håber heller ikke at det bare bliver noget baseret på google
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Jeg håber, at artsbeskrivelserne bliver seriøse og basseret ud fra grundig research og indgående kendskab til dyrene ud fra egne og bekendtes erfaringer. Og så håber jeg også, at populærnavne kun angives, såfremt de reelt findes på dansk. De tyske og engelske populærnavne kan alligevel findes så mange andre steder, bl.a. på fishbase.org
Så skriv det inde på siden :wink:

Venlig Hilsen
Frederik
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Jeg vil da godt knytte en kommentar til det med artsbeskrivelser, for det er noget vi har diskuteret meget.

Vi har anmodet flere ichtologer og forfattere om hjælp til materiale og billeder. For det første ved jo at fisk opfører sig meget forskelligt fra akvarium til akvarium. Det er der ingen af os amatører der kan eksperimenterer seriøst med. Det som de seriøse forfattere kan, som oftets også er marine biologer, er at de i en proces har interviewet flere førende akvarister og dykkere. Dels har de selv et meget stort kendskab til slægten fordi de lever af at dykke og klassificere fisk. Det gør at de er langt bedre end fx mig selv, til at komme med en generel beskrivelse. Dels kan de sammenholde forskellige fakta fra naturen med hobbyen. De har opserveret naturlig adfærd, og dermed kan de fortælle hvordan vi bedst muligt efterlever det i vores akvarier.

Eksempel:

Jeg kan ikke komme med et bud på hvordan en given kirurg holdes bedst, fordi jeg har holdt en i live i 1 år i et 250L, og jeg ville slet ikke kunne komme med en seriøs adfærdsbeskrivelse, og et forslag til opdræt er lige som udelukket.

Dermed sagt, at artsbeskrivelser er en generel introduktion til en given saltvandsfisk. Hvordan og hvorledes det hele kommer til at forløbe i akvaristens eget akvarium, er meget svært at konkluderer på herfra. Det skyldes at der er en masse faktorer vi ikke kender. Hvilke andre fisk er der i akvariet, hvilke vandværdier er der til stede og hvor stort er akvariet.

Det bedste vi kan gøre for den akvarist der ønsker sig den pågældende fisk er at sammenholde generelle fakta, der er baseret på videnskabelig research.

Her i julen kommer der en ny funktion hvor brugerne kan bidrage med deres egne erfaringer til en given art. Sammenholdt med den generelle beskrivelse, så må det være det bedste vi kan gøre.

Hvis vi udelukkende skulle trække vores egne erfaringer ind i en artsbeskrivelse, så ville det være en beskrivelse af hvordan fisken holdes i mit akvarium, og ikke et bud på hvordan den skal holdes i dit, og ikke mindst hvordan den holdes optimalt. Desuden ville jeg sætte spørgsmålstegn ved om der er ret mange herhjemme der ville kunne skrive noget særlig komplet hvis man ikke indhentede videnskabelige fakta.

Artsbeskrivelser er en løbende proces. Derfor har hver slægt en administrator der opdaterer sine artsbeksrivelser efterhånden som der kommer nye informationer. Det kan fx være fisk der ikke tidligere er opdrættet, men som nu er blevet opdrættet. Sådanne informationer tages med løbende. Det skal dog siges at de administratorer der beskriver arterne har selv valgt deres område fordi det er netop det der interesserer dem pt.

God jul til jer alle sammen. Jeg glæder mig til det nye år hvor jeg vil give den en skalle med at bidrage med information til akvaristerne på dansk. Det håber jeg mange vil have glæde af, men det er jo helt frivilligt om man vil læse med :-)
Husk at besøge butikken
Kontakt@korallen.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor overhovedet tage noget med om opdræt??
Det er så få fisk der er opdrættet i fangenskab, ud over klovnfisk.

De artsbeskrivelser I laver bliver de godkendte af biologer og andre fagfolk, eller hvem godkender beskrivelsen inden den sendes ud??
For et er en interesse, noget andet er viden som du selv har været inde på.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

- og hvorfor tror du så det? :wink:

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

frederik skrev:
- og hvorfor tror du så det? :wink:
Nu er snakken om saltvandsfisk, og der ved jeg at det stort set kun er klovnfisk der opdrættes i større stil.
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Jeg er overbevist om at mange arter kan opdættes. Jeg har også selv fundet 9 mm store gobi unger i mit akvarium da jeg skulle flytte det. Jeg mener det er en selvfølgelighed at en masse saltvandsfisk kan opdrættes. Der dukker også flere og flere opdrætsbeskrivelser op. Både fra fx Centropyge og Grammidae.
Det er klart at der hvor man ikke ved noget om opdrættet ved en given fisk, der skriver vi ikke noget :-)
Husk at besøge butikken
Kontakt@korallen.dk
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Jeg glemte lige at besvare et spm. kan jeg se. Vi godkender naturligvis selv artsbeskrivelserne, og min tidligere argumentering var ikke fordi jeg mener vi er ved at lave et videnskabeligt opslagsværk. Det var et argument imod at man håbede det kun var egne erfaringer man beskrev. Her er svaret at det er det ikke kun, for det mener vi ville være en forringelse af artsbeskrivelsen :-)
Husk at besøge butikken
Kontakt@korallen.dk
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Super godt initiativ :TH
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

korallen skrev:Jeg er overbevist om at mange arter kan opdættes. Jeg har også selv fundet 9 mm store gobi unger i mit akvarium da jeg skulle flytte det. Jeg mener det er en selvfølgelighed at en masse saltvandsfisk kan opdrættes. Der dukker også flere og flere opdrætsbeskrivelser op. Både fra fx Centropyge og Grammidae.
Det er klart at der hvor man ikke ved noget om opdrættet ved en given fisk, der skriver vi ikke noget :-)
Klart at der kommer flere og flere opdrætbeskrivelser, men når jeg læser jeres artsbeskrivelser, så får jeg tanken, at opdræt er noget man lige laver på "køkkenbordet". Og det er vist kun ganske få fisk ud over klovnfisk, som kan opdrættes i akvarier.
At du har fundet små gobi unger, er ikke noget særsyn, men lige frem at kalde det et opdræt, synes jeg ikke man kan sige. Du blev selv lige så overrasket over at finde ungerne som alle andre.
Der er da også en del ande fisk som er blevet opdrættet i fangenskab, blandt andet mirakelbarsen og mandarinfisk, men igen ikke noget der er blevet gentaget i nævneværdig grad.
Det er også derfor at jeg mener at det er overflødigt at nævne opdræt.

Nu har det hele været focuseret på fisk, men f.eks rejer vil de fleste som har mere end 2 af samme art, jævnligt få en vrimmel af unger. Men at kalde det opdræt, er vel formeget. For igen, er det forsvindende få der har muligheden for at få larverne til at overleve
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Ja jeg er helt med på at det ikke kan betegnes som et målrettet opdræt. Men det kan det måske blive hvis man indsamler erfaringer. Så kan nogle forsøge sig med målrettede opdræt. Det er fx min egen plan efter nytår i et lille opdrætssetup jeg har handlet ind til.

At læse at andre har fået opdræt af en fisk, og gerne hvordan de gjorde, vil være en hjælp til selv at opdrætte synes jeg. Mit umiddelbare indtryk er at opdræt af saltvandsfisk fungere lidt på samme måde som opdræt af de sværre ferskvandsfisk. Det kræver i mange tilfælde et artsakvarium og specielfoder. Det tror jeg også flere og flere får mod på, især hvis der begynder at komme lidt information om det. Nogle holder sig til et selskabsakvarium, og andre er fascineret af opdræt. Der er mange måder at holde saltvandsakvarier på, og planen er at der med tiden skal være noget for alle. Dels for dem der blot ønsker at finde fisk der passer til deres selskabsakvarium uden fiskene slås eller æder andre fisk og koraller - og så også til dem der vil kaste sig ud i opdrætsforsøg. Sidstnævnte har altid været det der har fascineret mig mest. Få knækket en kode og få lavet målrettede opdræt.

Når fx gobierne, rejerne eller andre ses yngle i et selskabsakvarium, så burde det være muligt at lave et mere målrettet opdræt :)
Husk at besøge butikken
Kontakt@korallen.dk
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Jeg er (sjovt nok, når jeg selv er med til at lave siden :lol: ), enig i, at opdræt vil være interessant; hvis arten har ynglet bare en eller et par gange, må det næsten kunne danne basis for videre, mere målrettede opdrætsforsøg. Det er ikke noget, man bliver rig af, men hvis det kan øge vores samlede mængde af viden om en given art, synes jeg det er værdifuldt i sig selv.
Jeg er uenig i at det er overflødigt at nævne opdræt; vi skal da kunne lave mange flere af vores saltvandsfisk selv. Sådan som det ser ud inden for saltvandshobbyen i dag, sådan så dele af ferskvandshobbyen ud for mange år siden. At opdrætte de "svære" fisk, var noget der efterhånden lykkedes for nogle entusiaster, og efterfølgende er det blevet sat i system. Det skal vi da også have!
Opdrætsfisk vil, tror jeg, være nemmere at holde; de er fra starten af vænnet til livet i fangenskab, og har ikke en (lige så) lang strabadserende rejse bag sig, når de svømmer i butikken. Endelig er der også et etisk aspekt her; jo mindre, fangsten af fisk/koraller ødelægger i naturen, desto bedre - her tænker jeg på brug af cyanid, indsamling af truede arter osv. Kunne disse sværtfangede og/eller truede arter opdrættes, kunne saltvandsakvarister virkelig være stolte. Ja, det ligger mange år ude i fremtiden, men vi kan lige så godt så småt gå i gang.
MVH Janne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Vi er som sådan slet ikke uenige i at det vil være bedst med opdrættede fisk, og for den sags skyld alt det andet også. desværre er det de færreste fisk som lader sig opdrætte under så små forhold som vi giver dem. For vi kan jo ikke komme uden om at selv det største akvarie ikke kan koncurrere med havet. Mange af de mere spetakulære fisk, kejsere, kirurger og sommerfugle fisk, kræver langt mere plads for at få dem til at formere sig end vi har mulighed for. og det er dem der er størt efterspørgsel efter i butikkerne.
Jeg ville da også synes at det var sjovt, at have en lille reol, hvor jeg kunne gå og fedte med et par eller 2 af en art og få dem til at yngle.

Janne, når du nævner cyanid i forbindele med vores hobby, er det nok skudt lidt over målet. De mængder der bruges er små, selvom det allerede der er formeget. Men i forhold til de ødelæggelser der kommer fra kommercielt fiskeri er det fuldstændigt uden betydning.
den fanger som fisker efter akvariefisk, er interesseret i at skravlet overlever, derfor er mængden minimal, hvorimod en almidelig fisker blot skal have hevet fangsten ombord, hellere død end levende.
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7190 Billund
Geografisk sted: Danmark, Billund

Indlæg af Billund »

Carsten, selv lidt gift kan ødelægge fangsten, som Janne skriver uden at blade fiskerne ind i det. Ingen af os ved hvor mange der bruger gift, men desværre tror jeg det forekommer ofte. Selv tror jeg mange af os netop ser stor dødelighed i akvariet efter 3-5 uger og uden at vide det, tror jeg det kan have noget med giften at gøre.
Mvh. Jan

1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Ja, selv om det kun er små mængder i forhold til hvad der bruges for at samle spisefisk, er det stadig for meget. Vi kan umiddelbart ikke gøre så meget ved det med spisefiskene, men vi kan presse på for at få fisk til vore akvarier, der er fanget uden brug af cyanid. Fisk, som er blevet fanget på den måde, har også en høj overdødelighed; desværre dør en god del af dem oftest først hos akvariebutikken eller kunden. Min pointe er, at vi skal gøre vores indflydelse gældende, der hvor vi har mulighed for det - også selv om det kun er en dråbe i havet (havet, haha).

Jeg tror også det vil være de små fisk, der de kommende år bliver opdrættet. Gobier, slimfisk, små barser osv. De store er det kun de færreste, der har mulighed for at prøve at opdrætte. Dem, der lægger æg frit i vandet, hvor æg og nyklækkede unger driver rundt med planktonnet, er svære...

Kunne det ikke være fedt, hvis der blev lavet mange flere små, hårdføre "begynderfisk", så folk ikke lagde ud med at købe f eks en cyanid-fanget Sommerfuglefisk, der ikke kan æde andet end koralpolypper. Altså, der skulle såmænd nok for at være nogen, der gjorde det alligevel :G , men et bedre udvalg af opdrættede fisk, tror jeg ville gøre opstartsfasen lettere. Så kan man altid købe de svære og/eller VF fisk senere, når man har fået styr på det grundlæggende.
MVH Janne
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Et af de store problemer er fiskene selv! Det kan ofte være svært at få selv små fisk til at acceptere hinanden, også selvom det er han og hun.

Det med indflydelse på fangsmetoderne, lyder meget som Imac tror jeg de kaldte sig. En organisation som man ikke hører så meget til mere.
korallen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
18

Indlæg af korallen »

Problemet med at fiskene ikke kan acceptere hinanden sloges man også med i ferskvand når man fx ville opdrætte visse crenicichla der skulle have kæmpe akvarier for ikke at tæske hinanden. En dag var der så en der satte dem sammen i en mindre akvarium med et net i mellem. Han iagtog dem, og en dag vurderede han at han skulle prøve at fjerne nettet fordi deres tilnærmelser pludselig så meget parringslegs-agtige ud. Det gjorde han, og de ynglede. Kort efter adskilte han dem igen.

Sådanne erfaringer skal man have indsamlet, for der kommer nye opdræt på saltvandsfisk hele tiden. Det er den del af hobbyen jeg selv er mest fascineret af, og derfor synes jeg personligt at opdrætsbeskrivelser er meget spændende og meget relevante :-)
Husk at besøge butikken
Kontakt@korallen.dk
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

her er lidt af de fisk, hvor man kan sige at det er lykkedes at opdrætte,: