Jeg vil da godt knytte en kommentar til det med artsbeskrivelser, for det er noget vi har diskuteret meget.
Vi har anmodet flere ichtologer og forfattere om hjælp til materiale og billeder. For det første ved jo at fisk opfører sig meget forskelligt fra akvarium til akvarium. Det er der ingen af os amatører der kan eksperimenterer seriøst med. Det som de seriøse forfattere kan, som oftets også er marine biologer, er at de i en proces har interviewet flere førende akvarister og dykkere. Dels har de selv et meget stort kendskab til slægten fordi de lever af at dykke og klassificere fisk. Det gør at de er langt bedre end fx mig selv, til at komme med en generel beskrivelse. Dels kan de sammenholde forskellige fakta fra naturen med hobbyen. De har opserveret naturlig adfærd, og dermed kan de fortælle hvordan vi bedst muligt efterlever det i vores akvarier.
Eksempel:
Jeg kan ikke komme med et bud på hvordan en given kirurg holdes bedst, fordi jeg har holdt en i live i 1 år i et 250L, og jeg ville slet ikke kunne komme med en seriøs adfærdsbeskrivelse, og et forslag til opdræt er lige som udelukket.
Dermed sagt, at artsbeskrivelser er en generel introduktion til en given saltvandsfisk. Hvordan og hvorledes det hele kommer til at forløbe i akvaristens eget akvarium, er meget svært at konkluderer på herfra. Det skyldes at der er en masse faktorer vi ikke kender. Hvilke andre fisk er der i akvariet, hvilke vandværdier er der til stede og hvor stort er akvariet.
Det bedste vi kan gøre for den akvarist der ønsker sig den pågældende fisk er at sammenholde generelle fakta, der er baseret på videnskabelig research.
Her i julen kommer der en ny funktion hvor brugerne kan bidrage med deres egne erfaringer til en given art. Sammenholdt med den generelle beskrivelse, så må det være det bedste vi kan gøre.
Hvis vi udelukkende skulle trække vores egne erfaringer ind i en artsbeskrivelse, så ville det være en beskrivelse af hvordan fisken holdes i mit akvarium, og ikke et bud på hvordan den skal holdes i dit, og ikke mindst hvordan den holdes optimalt. Desuden ville jeg sætte spørgsmålstegn ved om der er ret mange herhjemme der ville kunne skrive noget særlig komplet hvis man ikke indhentede videnskabelige fakta.
Artsbeskrivelser er en løbende proces. Derfor har hver slægt en administrator der opdaterer sine artsbeksrivelser efterhånden som der kommer nye informationer. Det kan fx være fisk der ikke tidligere er opdrættet, men som nu er blevet opdrættet. Sådanne informationer tages med løbende. Det skal dog siges at de administratorer der beskriver arterne har selv valgt deres område fordi det er netop det der interesserer dem pt.
God jul til jer alle sammen. Jeg glæder mig til det nye år hvor jeg vil give den en skalle med at bidrage med information til akvaristerne på dansk. Det håber jeg mange vil have glæde af, men det er jo helt frivilligt om man vil læse med