En måned efter algeboom og stadig masser af alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

En måned efter algeboom og stadig masser af alger

Indlæg af Nolan »

Nu er det snart en måned siden jeg oplevede et algeboom grundet nitrat, i min balje - eksternt problem, jeg hældte konstant nyt nitrat i med osmosevandet - er for længst løst.

Jeg har, siden d. 28/11 målt 0 (nul) næringsstoffer i baljen; NO2=0, NO3=0, PO4=0, Si=0......

MEN GRØN-ALGERNE FORSVINDER BARE IKKE !!!

Både min Hugo og mine to kirurger æder som svin - specielt Scopas'en Preben ligner snart en kuglefisk :wink:
Hvor f..... kommer alt den næring fra ?
Kan det virkeligt passe, at der er ophobet så mange næringsstoffer i stenene, at algerne kan blive ved med at finde noget at leve af ?

Jeg mangler virkeligt noget at gribe efter - det driver mig til vanvid, at det slet ikke går fremad.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Giv tid!!!
Som Brian engang skrev, kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Dette indlæg kan ikke bruges til en skid ud over medlidenhed...
Men for dælen hvor jeg dog kan følge dig Kim. Det må da være frustrerende ikke at se fremskridt når alt ellers ser fint ud mht værdier osv.
Good luck med det.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:Giv tid!!!
Som Brian engang skrev, kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie.
Ja, og det ved jeg også godt. Det er bare pi... frustrerende, at denne cycling faktisk er lige ved at vare længere end den oprindelige indkøringsfase.....

Mit mål med dette indlæg var nok mere, at få sympati, medfølelse og en følelse af, at det nok skal gå... :wink:
Brizz skrev: Dette indlæg kan ikke bruges til en skid ud over medlidenhed...
Men for dælen hvor jeg dog kan følge dig Kim. Det må da være frustrerende ikke at se fremskridt når alt ellers ser fint ud mht værdier osv.
Good luck med det.
Tak - og ja, det mest frustrerende er jo, at jeg HAR været igennem opstartsfasen for snart et halvt år siden... Og så skal man til det IGEN !!

Men jeg må jo se tiden an......

EDIT:
Kom lige til at se min ticker..... Det er faktisk mere end et halvt år siden.... :sad:

/Kim
Senest rettet af Nolan tirs 19. dec 2006 22:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Ja kender det alt for godt
mit er 6 månnder nu og der er osse grønalger,
men er så småt begynt at få kalkalger , ville så lige høre har du fået dine kalkalger
Claus H

250 l 80 l sump afp 600 skummer tunze 6000 tunze nano 150w hqi 2 24w blå osmolator 3000 L retur

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Claus H skrev:Ja kender det alt for godt
mit er 6 månnder nu og der er osse grønalger,
men er så småt begynt at få kalkalger , ville så lige høre har du fået dine kalkalger
Hold da k.... - en opstart på 6mdr. Dét må være træls... Føler med dig.

Kalkalger: Jeps - og masser af dem. Jeg renser dog ruderne af for dem, da jeg syntes det ser rodet ud....

/Kim
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Nolan- Hvis dine alger ser ud som mine, (og når du siger de ligner opstartsfasen) så har du også fuldt ud min forståelse Billede
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Kirurgfisk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Kirurgfisk »

Jeg kender det nu også kun alt for godt - jeg startede mit op 1 februar ( i år) - og det er først nu det begynder at lykkes !

Så selvom det er svært og man mange gange har en næsten uforklarlig stor lyst til at droppe saltvands-eventyret - så hav tålmodighed :)
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Gosh- Takker den mand der engang opfinder "Tålmodighed" og smider det på markedet:)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Hej Nolan
Hvordan er de øvrige værdier Ph, Kh, Ca og salinitet?
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

hej Kim

Fik du den C. klarii der tager glasroser ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Min balje så engang sådan ud efter en 3 ugers rejse :

Billede

Billede

Billede

Noget med en seafood salat ?

Billede

Ene og alene grundet overfodring.

Det jeg gjorde var at skumme helt vildt - altså justere skummeren så der blev skummet meget vådt. Plukke med fingerne, vende de sten rundt som kunne således algerne ikke fik lys, nedskar belysnings tiden til minimalt og fodrede nærmest ikke.

Dette gjorde at jeg inden for en 3 ugers tid var helt ovre alle alger. Så det kan lade sig gøre men det er arbejde og tålmodighed som der skal til !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Paletkirurgen
Reactions:

Indlæg af Paletkirurgen »

kan man ikke bruge uv lys til at bekæmpe algerne.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det ser jo godt nok lige voldsomt ud, men min mening er dog at det er da også flot med disse meget grønne totter alger, jeg har da også en del alger, men dem er jeg da glad for, for de saltvands akv. som overhovedet ikke har disse alge totter, syndtes jeg er lidt kedelige at se på.

Jeg ved godt at jeg fodre lidt for voldsomt, men jeg vil være sikker på at bla. min pincet fisk få det den skal ha' og så må det ''koste'' lidt arbejde i vandskift, fysisk agle fjenelse mm.

Der er jo også en del fisk og små dyr som godt kan li' disse agle totter, så hvorfor gøre det til t problem at bekæmpe algerne og så til sæt ''salat''

Det var bare min mening, og jeg får nok nogle meget klare holdninger imod mine ide'er.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Hold fast

så tror jeg sgu jeg havde givet op

men det slog mig han skriver han har 2 gange 150w og et 250L er det ikke alt for voldsomt

det vil vel gi flere alger :!:
Claus H

250 l 80 l sump afp 600 skummer tunze 6000 tunze nano 150w hqi 2 24w blå osmolator 3000 L retur

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Claus H skrev:Hold fast

så tror jeg sgu jeg havde givet op

men det slog mig han skriver han har 2 gange 150w og et 250L er det ikke alt for voldsomt

Lad dog være med at referere til mig i 3. person..... :lol:

Lyset betyder intet mht. alger, når der intet næring er til dem.
De 2x150W syntes jeg nu heller ikke er voldsomt - prøv evt. at kigge lidt på Mads-fisk's balje. Han kører 2x250W over 250L :shock:

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lars S skrev:Det ser jo godt nok lige voldsomt ud, men min mening er dog at det er da også flot med disse meget grønne totter alger, jeg har da også en del alger, men dem er jeg da glad for, for de saltvands akv. som overhovedet ikke har disse alge totter, syndtes jeg er lidt kedelige at se på.

Er det ikke noget med at rønnebærene er sure???
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev: Er det ikke noget med at rønnebærene er sure???
Selvfølgelig er de da det, Carsten.....

Hvis alle havde råd til en Audi, ville ingen da for fanden kører rundt i en Kia (det tror jeg faktisk slet ikke der er nogen der egentligt har lyst til). Dér er argumenterne bare nogle andre; "Jamen, den kører langt på literen", "Vi har ikke brug for en stor bil" eller "Den er nem at parkere".....

:lol:

/Kim
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jo de er vist sure jeg har aldrig smagt dem, men jeg kan faktisk godt li' de alger, og det mener jeg.
Men hvis I godt vil dem til livs så er det jo bare en anden måde og mening end min og det er da meget fint, det er jo også det som gør det at have akvarie lidt sjovt og spændende, man vil ikke det samme ... heldigvis.

Men jo en Audi ville jeg da også gerne køre i, men jeg kan også nøjes med mindre ( Pris ) men fysisk er en Audi for lille til mig og mit behov.

Det var et sidespring, hvis jeg var dig Kim, så tror jeg nu nok at jeg vil slukke den ene 150w i et stykke tid og se om dette ikke kan have en vis effekt samme med det at fodre lidt mindre, du fortalte også mig at du måske er ved at have nået den grænse men antal af fisk, nu ved jeg ikke om du har fået de 2 dværgkejser og den C. Klarii også, for så det måske også lidt at dit prblem med for mange fisk for meget lys i forhold til det næring der selvfølgelig må være i vandet.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Lars S skrev:Jo de er vist sure jeg har aldrig smagt dem, men jeg kan faktisk godt li' de alger, og det mener jeg.
Men hvis I godt vil dem til livs så er det jo bare en anden måde og mening end min og det er da meget fint, det er jo også det som gør det at have akvarie lidt sjovt og spændende, man vil ikke det samme ... heldigvis.

Men jo en Audi ville jeg da også gerne køre i, men jeg kan også nøjes med mindre ( Pris ) men fysisk er en Audi for lille til mig og mit behov.

Det var et sidespring, hvis jeg var dig Kim, så tror jeg nu nok at jeg vil slukke den ene 150w i et stykke tid og se om dette ikke kan have en vis effekt samme med det at fodre lidt mindre, du fortalte også mig at du måske er ved at have nået den grænse men antal af fisk, nu ved jeg ikke om du har fået de 2 dværgkejser og den C. Klarii også, for så det måske også lidt at dit prblem med for mange fisk for meget lys i forhold til det næring der selvfølgelig må være i vandet.
Nu håber jeg ikke du føler jeg trådte på dig - det var faktisk ment i sjov... :wink:

Jeg har ikke fået de to små kejsere endnu og Kleinii'en er heller ikke ankommet (der har været lidt problemer med at få aftalt en overtagelse - det er snart jul og stort set al min tid er lagt ud til alt muligt andet end fisk).

Men mht. belastningen af baljen, så har jeg tilsyneladende slet ikke ramt loftet endnu. Ihvertfald har jeg ingen problemer med at styre mine næringsværdier. Inden den cycling jeg oplever nu, var alting helt ok og tingene gik hele tiden mod noget bedre.
Lige nu syntes jeg bare, der er stilstand.

Jeg ved sgu ikke, hvor glad jeg er for at slukke for lyset.....
Men jeg kunne selvfølgelig sætte tiden ned med en time eller to.

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg mener også, at grønne trådalger ikke har så meget at gøre i et koralrevsakvarie. En ting er smag og behag, noge andet er, at algerne kan være svære at styre og man må i værste fald vinke farvel til en del koraller, som bliver kvalt.

Jeg har selv oplevet at have akvariet fuld af trådalger. Løsningen var den gang en større skummer, hvorefter algerne begyndte at dø efter en måned eller to. Så der er håb forude, når du oven i købet ikke kan måle nærigsstoffer i dit vand. Ellers er Brians råd om at begynde at skumme vådt også værd at prøve. Der er mange diskussioner for og imod vådskumning, men i din situation ville jeg ikke betænke mig to gange.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nej nej Kim, du har da absolut ikke trådt på mig, der skal sgu meget mere til.

Jeg mener ike at du skal slukke for lyset, men måske bare den ene af dine lamper, og så stadigvæk fjerne dem der pt. er fysisk, prøv da i små 14 dage og se om det har en effekt, det skader jo ikke, med mindre at du har nogle særlige lyskrævende koraller, og hvis du kan se en forskel så er det jo fint ( og du spare lidt strøm i den tid ) ellers så koster det dig jo ikke noget.

Hvis trådalger ikke høre til i en eller ander grad, hvad skal alle de fisk som ''kræver'' grønt så leve af i naturen !!
Hvis man fjerne en del af de trådalger fysisk, så er man jo selv herre over om de skal ''gå'' ind i korallerne.

Men du har da ret nyberg, det er jo en smags sag om vil have alger eller ej, jeg vil gerne i en vis grad, du vil ikke, så er vi jo bare forskellige, fint nok, det kan jeg godt leve med :)
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Fik vi de vandværdier :HM
Mvh.

Lars Mogensen
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Lars S skrev:Hvis trådalger ikke høre til i en eller ander grad, hvad skal alle de fisk som ''kræver'' grønt så leve af i naturen !!
Hvis man fjerne en del af de trådalger fysisk, så er man jo selv herre over om de skal ''gå'' ind i korallerne.
Der har du selvfølgelig en pointe, men det er heller ikke sådan, at alger plejer at være helt fraværende i et akvarie. De bliver blot holdt nede af fisk, snegle og hvad man ellers har gående.

Da jeg selv i sin tid var plaget af trådalger, var det desværre en ulige kamp at forsøge at holde dem nede rent mekanisk. Algerne startede med at vokse i nogle små klaser og fik efterhånden bredt sig til alle de bare pletter, hvor der var mulighed for at vokse noget. Hverken fisk eller snegle var interesseret i de alger. Så man skal være obs på, at glæden over et par grønne områder med alger lynhurtigt kan udvikle sig til et mareridt, hvis man har sine koraller kære.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det er jo det som kan være sjovt, bare ikke i Kim tilfælde, der skal være lidt at sloges med ikk !

Samt hvad der måske virker hos mig er jo ikke sikkert at det virker et andet sted og modsat.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Lars M skrev:Fik vi de vandværdier :HM
Jeg måtte lige tilbage i tråden for at finde dit indlæg..... :wink:

Jeg målte værdier igår:
SG=1024
pH=8.2
KH=8
Ca=420

Jeg havde lidt problemer med at styre min KH og pH for 14 dage siden - det ser ud til, at de er blevet nogenlunde stabile igen. Der er så også røget en hel del bagt natron i baljen for at hæve dem :wink:

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lars S skrev:
Hvis trådalger ikke høre til i en eller ander grad, hvad skal alle de fisk som ''kræver'' grønt så leve af i naturen !!
Sagen er bare at ingen fisk spiser trådalger.
men der er masser af andre alger som "grønthøsterne" kan spise, og det behøver ikke at være grønt for at være en lækker alge. både røde og lilla farver indgår også i fødevalget - hvis de er der.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har forresten lige smidt en ordentlig tot Caulerpa i mit refugie idag.
Om ikke andet, så kan det vel lige suge eventuelle "spikes" i nitrat-indholdet....

Og så har jeg opdaget to nye alger....
En lyserød/orange, grenet fætter, der vokser vildt hurtigt og en brunlig stilk med blade. Jeg smider lige lidt billeder af dem, når jeg kommer hjem i morgen. Lyset er slukket for idag.

Mht. at skumme vådere, så skummer den så vådt det kan lade sig gøre nu. Jeg kan ikke hæve vandstanden mere (så løber sumpen over...) men der kommer også rigeligt lysebrunt snask i koppen.

/Kim
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Claus H skrev:men det slog mig han skriver han har 2 gange 150w og et 250L er det ikke alt for voldsomt

De billeder jeg viste fra et gammel udbrud er med 270 liter vand og 2x250 watt PLUS T5 belysning.

Dette har intet med sagen at gøre.

Er der næring - er der grobund for alger ! Ganske simpelt !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Tjaa den er godt nok svær. Men som Brian siger, så er der ikke noget der kommer ud af ingenting. Der må være en hulans masse næring et eller andet sted.
De sten du har var de brugte da du købte dem?

Har du prøvet Rowaphos?

Er der meget liv (koraller i baljen)? for ellers ku det måske være en ide, at hæve din Ph til 8,5- 8,6. Det kan gøres med kalkwaser/CaOH. Det kræver at du sænker din Ca til under 400, ellers får du kalkudfældninger.
Tilsvarende, under samme forudsætninger, ville jeg hæve min salinitet til 1026, for at se om det hjælper.

Er der steder, hvor der kan ophobe sig slam, døde dyr m.v.?

Hvor meget vand skifter du? Du siger, at du tilførte meget nitrat via dit ferskvand - hvor meget vand har du skiftet siden?

Hvad du end gør, så gør EN ting af gangen.

Hold os underrettet. :TH
Mvh.

Lars Mogensen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"