Alger? på koral
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Alger? på koral
Er der noget der ved hvad det er og evt hvad jeg kan gøre ved det?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Alger? på koral
Knæk de berørte spidser af. Dem kommer der aligevel ikke liv i igen. Korallen skyder bare nye spidser der fra hvor du har knækket dem af.
Men pas på, for korallen knækker meget let
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
prøv lige at finde ud af hvad en alge er først også hvad det betyder at have mange alger i et koralrev akvariumThe Baptizer skrev:
Er der noget der ved hvad det er og evt hvad jeg kan gøre ved det?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Og hvad siger dine værdier? Jeg gætter på der er godt med næring i vandet siden den har den brune farve....
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Vil der ikke komme liv i de døde spidser igen, hvis jeg på en eller anden måde kommer algen til livs? Eller vil den vokse hen over det døde område og lave en lille klump der?Carsten skrev:Knæk de berørte spidser af. Dem kommer der aligevel ikke liv i igen. Korallen skyder bare nye spidser der fra hvor du har knækket dem af.
Det virker en smule overdrevet at brække dele væk, blot fordi der er alger i.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Nej der kommer aldrig liv i igen.. Hvis du kunne komme algen til livs så ville der nok over lang tid vokse nyt væv henover, men hvis du brækker det yderste stykke af går det meget hurtigere.. Såfremt vækstbetingelserne ellers er i orden..
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
ok, men så må jeg jo hjem og knække lidt.hellfish skrev:Nej der kommer aldrig liv i igen.. Hvis du kunne komme algen til livs så ville der nok over lang tid vokse nyt væv henover, men hvis du brækker det yderste stykke af går det meget hurtigere.. Såfremt vækstbetingelserne ellers er i orden..
Jeg ville ellers have troet at korallens væv ville have kunne vokse ind i det porøse skellet og på den måde sætte liv i det igen.
Korallen kan godt få væv igen der hvor den er død. Men som der skrives vil det være lettere at knække det døde af, da det er en montipora digitata som er hurtig voksende.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kunne der måske nok,hvis der ikke havde været alger i de små huller.
I praksis er det langt lettere og mere naturligt for korallen at vokse videre fra et rent brud end at skulle overvokse sit eget gamle væv
I praksis er det langt lettere og mere naturligt for korallen at vokse videre fra et rent brud end at skulle overvokse sit eget gamle væv
Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Er meget enig med dig her JesperJesper ØH skrev:Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.

Synes iøvrigt personligt at korallen ender med at blive smukkere, når man ikke knækker den.
Er skelettet dødt, og den ikke vokser videre, så bliver det dækket af kalkalger, og SPS korallen laver en "ny etage"

Men der er jo plads, og skal være det til mange meninger herom.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Så du mener jeg skal lade være med at knække den og selv lade korallen tage kampen op med algen?Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
Hvad kan jeg i så fald gøre for at tippe oddsene i korallen favør? (ud over naturligvis at finde ud hvorfor jeg har algerne i første omgang)
Jeg kan se du ikke har haft korallen så længe, da den ikke er encrustet på stenen. Koraller tager nogen tid før de er tilvendt akvariet de kommer til, pga svingningerne i vandværdierne. Jeg ville lade den stå og se om der ikke kommer gang i den. Det eneste du kan gøre er at holde vandværdierne som de skal.The Baptizer skrev:Så du mener jeg skal lade være med at knække den og selv lade korallen tage kampen op med algen?Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
Hvad kan jeg i så fald gøre for at tippe oddsene i korallen favør? (ud over naturligvis at finde ud hvorfor jeg har algerne i første omgang)