Alger? på koral

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Alger? på koral

Indlæg af The Baptizer »

Udklip.JPG
Købte ovenstående stenkoral for et stykke tid siden, men den har hele tiden haft noget der ligner brunalger voksende i tre af den spidser. Der ser ikke ud til at korallen selv kan bekæmpe det og jeg har prøvet et par gange at børste det væk med en tandbørste, men det kommer blot igen.

Er der noget der ved hvad det er og evt hvad jeg kan gøre ved det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alger? på koral

Indlæg af Carsten »

Knæk de berørte spidser af. Dem kommer der aligevel ikke liv i igen. Korallen skyder bare nye spidser der fra hvor du har knækket dem af.
Men pas på, for korallen knækker meget let
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

The Baptizer skrev:
Er der noget der ved hvad det er og evt hvad jeg kan gøre ved det?
prøv lige at finde ud af hvad en alge er først også hvad det betyder at have mange alger i et koralrev akvarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Og hvad siger dine værdier? Jeg gætter på der er godt med næring i vandet siden den har den brune farve....
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Carsten skrev:Knæk de berørte spidser af. Dem kommer der aligevel ikke liv i igen. Korallen skyder bare nye spidser der fra hvor du har knækket dem af.
Men pas på, for korallen knækker meget let
Vil der ikke komme liv i de døde spidser igen, hvis jeg på en eller anden måde kommer algen til livs? Eller vil den vokse hen over det døde område og lave en lille klump der?

Det virker en smule overdrevet at brække dele væk, blot fordi der er alger i.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Nej der kommer aldrig liv i igen.. Hvis du kunne komme algen til livs så ville der nok over lang tid vokse nyt væv henover, men hvis du brækker det yderste stykke af går det meget hurtigere.. Såfremt vækstbetingelserne ellers er i orden..
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

hellfish skrev:Nej der kommer aldrig liv i igen.. Hvis du kunne komme algen til livs så ville der nok over lang tid vokse nyt væv henover, men hvis du brækker det yderste stykke af går det meget hurtigere.. Såfremt vækstbetingelserne ellers er i orden..
ok, men så må jeg jo hjem og knække lidt.

Jeg ville ellers have troet at korallens væv ville have kunne vokse ind i det porøse skellet og på den måde sætte liv i det igen.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Korallen kan godt få væv igen der hvor den er død. Men som der skrives vil det være lettere at knække det døde af, da det er en montipora digitata som er hurtig voksende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne der måske nok,hvis der ikke havde været alger i de små huller.
I praksis er det langt lettere og mere naturligt for korallen at vokse videre fra et rent brud end at skulle overvokse sit eget gamle væv
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
Er meget enig med dig her Jesper :y jeg bruger i hvert fald samme metodik.

Synes iøvrigt personligt at korallen ender med at blive smukkere, når man ikke knækker den.
Er skelettet dødt, og den ikke vokser videre, så bliver det dækket af kalkalger, og SPS korallen laver en "ny etage" :y

Men der er jo plads, og skal være det til mange meninger herom.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af The Baptizer »

Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig haft ret god held med at knække dødt af en koral, hvis den har STN eller RTN. Jeg vil mene det giver den et fatalt sår når nu korallen kæmper for at holde på zooxanthellaerne. I min verden er det kun korallen der bestemmer om den vil dø eller ikke dø, hvis den først har bestemt sig for at smide zooxanthellae så er der ingen vej tilbage. Ang alger på korallen så er det bestemt ikke en hindring for at korallen kan overtage det døde skelet.
Så du mener jeg skal lade være med at knække den og selv lade korallen tage kampen op med algen?

Hvad kan jeg i så fald gøre for at tippe oddsene i korallen favør? (ud over naturligvis at finde ud hvorfor jeg har algerne i første omgang)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

The Baptizer skrev:
Så du mener jeg skal lade være med at knække den og selv lade korallen tage kampen op med algen?

Hvad kan jeg i så fald gøre for at tippe oddsene i korallen favør? (ud over naturligvis at finde ud hvorfor jeg har algerne i første omgang)
Jeg kan se du ikke har haft korallen så længe, da den ikke er encrustet på stenen. Koraller tager nogen tid før de er tilvendt akvariet de kommer til, pga svingningerne i vandværdierne. Jeg ville lade den stå og se om der ikke kommer gang i den. Det eneste du kan gøre er at holde vandværdierne som de skal.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"