Muldfred`s 160 liter med 5o liter sump
Opstarten: det hele startet i okt. måned 2005 da vi fandt på at vi ville indbygge et akv i vores badværlsesvæg, som var noget vi havde set i en film engang, og tænkte at det ville se meget fedt ud så en lørdag eftermiddag kørte vi en tur til Zoocity og købte et 160 liter`s juvelakv.og samme aften/nat fik vi skåret hul i vores væg og stablet det på plads og en uge senere havde vi lidt ferskvandsfisk i.
2 måneder senere sad jeg og søgte på nettet og faldt over Klovnsfiskens hjemmeside, og så jo så at de havde en afdeling med saltvandsfisk, dagen efter startet vi så bilen op og kørte ind og skulle se hvad det var for noget, og blev meget overrasket over de farver fiskende havde iforhold til vores egne ferskvandfisk, og blev hurtig enig om at vores akv, skulle laves om til et saltvandsakv.
Derefter gik jeg hjem og læste lidt på div. forum`s og faldt over en salgsannonce hvor DanTheMan herfra forummet skulle sælge sit akv + div udstyr, så 1. juledag kørte vi til Odense i snestorm og fik hentet det med hjem. Den 28 dec. var der så sten og saltvand og så var vi jo i gang.
Efter hånden som tiden gik, brugte jeg mere og mere tid her på forummet, og fik større og større interesse for denne herlige hobby, og nu bruger jeg faktisk rigtig meget tid på det, og har lært utrolig meget på det år`s tid, jeg har været med herinde takke være mange af jer.
Har haft meget forskelligt lys og udstyr som er købt og noget er solgt igen, men lige nu ser det sådan ud.
160 liter helglas akv. Med 2 stk 32mm 90 graders vinkler som overløb
50 liter hjemmelavet sump med bobelfælde og lidt caulerpa alger i
Lys: 2 x 150 w hqi 14.000 kelvin + 2 x 40 w t8 20.000 kelvin
Skummer: Deltec mc 500
Returpumpe: aquabee 2000
Cirkulation: aqaubee 2000/1 med en spraybar bag ved stenopsætningen.
Deltec 39 w t5 uvfilter køre 24/7
Ozon sander 50 som køre 24/7 men kun med 10-15 mg. i timen
Osmoseanlæg med silikatfilter.
Har også en udsugning på loftet som sørger for at hive den varme luft og evt. lugt genre ud.
Lidt andet info.
Jeg fodre for det meste hverdag , blandet med flagfoder, frostfoder og noritang.
Jeg fylder osmosevand på 2-3 dag, da jeg stadig ikke har fået lavet autovandpåfyldning
Tilføre magnesium når det trænger til det og ellers tilfører jeg Salifert Trace hard engang om ugen og Salifert Iodine engang hver 3 uge.
Bruger rowaphos i en nylonstrømpe ned på udgangen på min skummer.
Havde nogle cyanobakterier for et par måneder siden, men har slået det ned med Red slime remover, og har ikke set skyggen af dem siden.
Har 2 stk blæser kørende for at holde det nede i temperatur, men bliver nok nød til at anskaffe mig en køler på et tidspunkt
Indhold:
Fisk
1 Synchiropus splendidus (mandarinfisk)
1 Zebrasoma Verliferum
1 Zebrasoma flavescene (gul kirug)
1 A. ocellaris (klovnfisk)
1 A. percula (klovnfisk)
1 Bodianus bimaculatus
1 Pseudochromis paccagnellae
koraller:
Pachycerianthus sp.
Physogyra lichtensteini
Lilla/brun Montipora
Grøn Montipora
Rød Montipora
Div. Acropora sp.
Seritopora caliendrum
Pumping zenia
Div. skiveanemoner
Orange knappolypper
2 stk Euphyllia glabrescens
Euphyllia parancora
Clavularia sp.
Briareum sp.
2 stk Sarcophyton
Kenya tree
Anthelia
Sabelleastarte indica
Rød hystrix
Div:
1 stk sandsøsjerne
div eremitkrebs
turbosnegle
cerit snegle
1 lysmata amboinensis
Har aldrig såen haft problemer med at holde liv i mine koraller, de har vokset som græs, der er kun et par få der er døde for mig, og de har næsten været dødsdømte på forhånd, derimod har jeg snart haft mange forskellige fisk, som også er døde igen, og det tror jeg skyldes dels overbelastning og dels at jeg ikke har fået skiftet luftsten på min skummer, så den har kørte langtfra optimalt, men nu har jeg fået en ny skummer (Deltec MC 500) som virklig kan klare opgaven. Samtidig med at vi også har fået et 840 liters akv, så når man ser en ny fisk man godt kunne tænke sig med hjem, behøver man ikke at smide den i det lille akv. som nok er belastet hårdt nok i forvejen.
Hilsen Morten ”Muldfred”
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd