Hjælp til søsætning af brugt Red Sea Max

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11
Postnummer: 4891 Toreby Lolland
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til søsætning af brugt Red Sea Max

Indlæg af Sunflowerbird »

Hej alle saltvandsfans
Jeg har købt et brugt Red Sea Max 250 l. som kommer hjem på søndag og er vildt spændt :f3: . Men jeg er totalt nybegynder og selv om jeg har læst som en gal, er jeg stadig i tvivl om hvordan jeg skal gå frem. Der følger to klovnfisk og en Hugofisk med og ca. 60-70 l. vand fra akvariet. Jeg kan så forstå, at jeg skal røre salt op i ferskvand og smide i akvariet (efter at have målt saltindholdet selvfølgelig) og derefter lade vand dryppe fra akvariet over i en spand til fiskene, som så kan sættes ud i akvariet). Er det den rigtige fremgangsmåde? Jeg har læst mig til at vandet bør være osmosevand, men sælger forsikrer mig om at jeg bare kan bruge ferskvand. Er I enige? Hvilket osmoseapparat bør jeg købe, i så tilfælde? Og så til mit næste spørgsmål (som måske hænger sammen ferskvandet): da jeg så på akvariet, var der flere rødbrune pletter, alger går jeg ud fra, på bagsiden, på sandet og på de levende sten. Er det ikke nogen, jeg skal forsøge at komme til livs? Hvis ja, hvordan? Næste spørgsmål: Jeg er bekymret for hvordan jeg skal holde temperaturen konstant, da vi opvarmer vores hus med brændefyr, har nogen af jer et bud?

Hvis nogen her bor i nærheden af Nykøbing F., så vil jeg meget gerne betale vedkommende for at komme og hjælpe mig igang med denne spændende sport.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hjælp til søsætning af brugt Red Sea Max

Indlæg af Bokelund »

Hej,

Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg har selv haft RSM og jeg kan nok godt svare på spørgsmålet om varme. RSM er et meget konpakt system og det bliver ihvertfald ikke noget problem at holde temp. oppe. tværdigmod. Jeg installerede en ekstra blæser og havde stort set altid låget åbent. :)
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 9670 Løgstør
Geografisk sted: Løgstør

Indlæg af rysken »

Hvis det var mig, ville jeg investere i en brugt køler.
Mht osmoseanlæg så er det klart at anbefale. Jeg har selv købt dette her

https://rent-postevand.dk/shop/index.ph ... uct_id=526" onclick="window.open(this.href);return false;

Køb et ekstra filterhus og harpiks så det blir til et 4 trins anlæg. Du kan med fordel se hans udmærkede videoer på hjemmesiden om osmoseanlæg
balder
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 3210 Vejby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af balder »

Altid osmose... Husk det nemt at tilfører skidt... Men man kan aldrig få det helt ud af systemet igen... Og husk at vandet helst ska stå 24 timer efter du har blandet det og så ska det selvf være tempereret .. Også prøv at lade være med at rode for meget rundt i dit bundlag og sten, så du ik frigør for meget møg ...knæk og bræk mester
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Tak for hjælpen, allesammen, det er ikke nemt at være ny pige i klassen og sku' lære alt fra bunden:-)
Men ang. mit spørgsmål om konstant varme, så mente jeg at stuetemperaturen her i huset har det med at variere noget og så vil det jo påvirke vandets temperatur. Kan jeg gøre noget ved det? Altså købe en dims der går ind og retter op på det, ikke bare køler, men som kan registrere fald eller stigning i temperaturen og så reagerer på det?
Tak for det med osmosen, jeg bestiller straks en.
Nu bliver der jo så rodet op i bundmaterialet osv., fordi jeg køber akvariet brugt med det hele, men det skal jo tømmes før transporten. Skal sten osv så bare skylles godt eller hva'? Sikkert et dumt spørgsmål...:-(
Og skal jeg bekymre mig om de rød-brune alger (eller finde noget andet at bekymre mig om)?
Tak for hjælpen, guys
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Skal jeg vælge 1/4 eller 1/2 l. filterhus? Og endnu et dumt spgl.: hvorfor er det, jeg vil have 4-trins og ikke 3-trins?? :?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

Det kan du vælge at fylde med harpiks, så tager det også det silikat der er i vandet. Ellers vil du få silikat med i dit akvarie, og det giver lidt alger.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

Du skal bruge et 1/4 filterhus og husk at bestille harpiks
Mht køler så starter den kun når det er nødvendig
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Tak Rysken
Så er det altså ikke nødvendigvis et problem, hvis rumtemp. går op og ned (hvis fyret går ud f.eks.)? Køleren/varmelegemet kan godt følge med??
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Velkommen til...

Tror du ligger lidt for meget i temperaturen... Så længe du har cirka 1 watt varmelegeme pr liter vand, så har du ikke noget problem med at det bliver for koldt... medmindre der bliver 15 grader eller koldere selvfølgelig. Og angående at det kan blive for varmt, så bare sørg for at akvariet ikke står klods op af brændeovnen. Og at du ellers sørger for der ikke er 30 grader eller mere, i mere end et par timer af gangen. 250 liter vand tager altså lidt tid om at skifte temperatur. Men selvfølgelig skal du holde øje med det.... hvis vandet i akvariet kommer op på 29 grader eller mere, så begynder det at blive kritisk.

Og så er det ganske rigtigt det med du selv har skrevet, med at tilvende fiskene til det nye vand. Dryp langsomt over en time eller to. Og så sørg for at temperatur er den samme, i spand og akvarie, inden du hælder fiskene i. Et hurtigt skift af temperatur er de ikke så glade for.

Osmosevand? tjaa jeg ville ikke starte et akvarie uden. De 3 trins rent-postevand.dk sælger er vist ude mærket http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=526" onclick="window.open(this.href);return false; har selv et lignende 3 trins fra en anden producent. Du skal tilkøbe et harpiksfilter(og harpiks selvfølgelig) og nogle fittings som passer på der hvor du har tænkt til at koble det til. Sørg for at harpiksen er presset godt sammen i filteret og det står lodret så vandet tvinges op igennem så meget harpiks som muligt.

Derudover er en TDS måler en god investering til at se hvordan ens osmoseanlæg har det. rent-postevand sælger dem til 175kr og opefter... men du kan også bare købe et for cirka 35kr på ebay(søg på "tds meter"). Efter osmoseanlæget skulle det gerne være 5-15 tds... og efter harpiksfilteret skulle det gerne være 0 tds.

De rødbrune pletter? aner ikke præcist hvad det er da jeg ikke kan se det... men sørg for at købe nyt sand. Gammelt sand er en MEGET dårlig idé. Fiskelort synker.... og hvor synker det hen i et akvarie? ned på bunden og ned i sandet. Du aner ikke hvor god den sidste ejer har været til at holde sit akvarie, så de 200kr til nyt sand er godt givet ud.

Hvis du vil give din nye balje den bedste start, så er mit bedste råd at bruge osmosevand og nyt sand. Og så sørg for at bruge aragonit sand. IKKE det hvide fra den nærmeste ferskvands forhandler. Der er silikat i almindeligt sand. Brug saltvands sand... deepocean.dk sælger noget der hedder Tropic Eden. Det skulle være renset og fri for at vandet bliver tåget. Så det skulle være lige at hælde i og så bruge det med det samme, i stedet for at skulle vente til vandet bliver klart. Og det er jo netop hvad du har brug for.

Andre gode råd? giv dit akvarie tid... de 3 fisk du siger der følger med, skal du lade være i akvariet i et par måneder inden du evt. putter mere i. Og når du så putter mere levende i, så gør det langsomt. Lad være med at købe 5 nye fisk på en gang. Køb en eller to af gangen og vent en måned eller to inden den næste kommer i. Og så er hurtige problemløsninger næsten altid en dårlig idé. Løs problemer ved at se på grunden til hvorfor de overhovedet opstår og løs dem på den måde. Og så ALDRIG miks salt i vand hvor der er fisk.

Held og lykke med projektet :)
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Tusind tak, Kodyl, hvor er det godt at læse det med temperaturen, jeg kan jo godt se, det må tage tid at varme 250 l. op osv.
Nu sidder jeg faktisk lige og er ved at bestille en osmose og så skal have fat i harpiksfilter også!

Jeg blev netop rådet her på tråden til at lave en firetrinsosmose... Skal jeg så også have en pumpe på, selvom det er den lille tretrins der er udvidet?
Og så vil jeg straks bestille sand, jeg kan godt se din pointe.

Ja, fiskene må så vente.... :f2: megaspændende. Er der ikke en klub eller sådan noget hvor man kan mødes med andre saltvandsfisk(-einteresserede)?

Tak - og tusind tak for hjælpen:-)
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Okay, nu er der så adskillige Tropic Eden sandtyper at vælge mellem, er der noget specielt jeg skal gå efter? Det finere sand, det med lidt større partikler eller hvad?
rysken
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af rysken »

Sunflowerbird skrev:Okay, nu er der så adskillige Tropic Eden sandtyper at vælge mellem, er der noget specielt jeg skal gå efter? Det finere sand, det med lidt større partikler eller hvad?
Du skal ikke vælge det helt fine sand og ej heller det groveste. En mellemting vil være udmærket :y
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Kan se der står Toreby Lolland ved din profil.... da jeg aldrig har hørt om den by, så tillader jeg mig at tro at det er en lille flække og du ikke bor i højhus. Så nej... du har højst sandsynligt ikke brug for en booster pumpe til dit osmoseanlæg... det vil nok ikke skade, men det går nok uden :)

Jeg havde nok valgt det der "Tropic Eden™ Rubly Reef". De forskellige kornstørelser gør at det nok ikke vil blæse rundt i hele baljen. Men ellers er der "Tropic Eden Tonga Miniflakes" eller "Tropic Eden Tonga Reefflakes".... miniflakes er 1mm og reefflakes er 2mm korn størrelse.... det er vel op til dig hvad du vil ha. Jo større det er, jo mindre chance er der for at det blæser rundt. Dog har det det med at sætte sig efter 14 dages tid og bliver liggende.
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Du er for fed, jeg vælger den første du nævner.

Ha-ha, jo da, Toreby er en flække ved Nykøbing F., intet højhus her, men vandledningen er 400 m. lang for så langt ligger vi altså inde på marken:-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har en lidt anden indfaldvinkel på et par af tingene.

Et osmoseanlæg uden en boosterpumpe er lidt som en bil uden motor.
Du kan godt lave vand uden, men det bliver en langsom død. Ofrer de kroner ekstra og køb det med fra start af. Husk fittings til den også.
Om du vælger et 1/4 -½ -1-20 liters harpiks filter(også kaldet resin) er underordnet, det er kun spørgsmålet hvor ofte du skal skifte indholdet.

Der er ingen grund til at købe nyt sand. Hæld det gamle op i spand og skyl det godt. Hellere mange gange lidt sand end 1 gang meget sand.
Skyl indtil der ikke er mere slam der løber af, men pas på ikke at tomme spanden helt for sand, da det fine har det med at ryge ud også.
Er sandet ikke helt rent, så kom en god slat klorin i spanden og rør rundt.
Lad det stå natten over og skyl så grundigt for at få klorinen ud. Er der en svag duft tilbage skader det ikke noget.

De levende sten du får med, bør du også skylle men denne gang i noget saltvand. Køb nogle gummihandsker og en ny opvaskebørste.
Børst de levende sten i saltvandet , og skyl dem så godt du kan. Der kan sidde meget slam inden i dem, og det skal væk så meget som muligt.

De rødbrune pletter der har været i akvariet er sandsynligvis Cyano bakterier. Det kommer lynhurtigt hvis der er en ubalance i akvariet.

Den "hugo" du får med, må du se om ikke kan udstationeres i nogle dage efter opstarten. Den kan være meget svær at få til at tage andet end de meget små fine alger på ruderne, og dem går der jo en uges tid eller lidt mere før end de er der.
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

UUh, og nu har jeg bestilt, jeg må skynde mig at få det sidste på bestillingen. Kan jeg så godt bruge en boosterpumpe til en tretrins osmose (som jo så har fået harpiksfilter på også?

Hvad mener du med "hellere mange gange lidt sand end 1 gang meget sand"??

Kan jeg gøre noget ved Cyano bakterierne, eller skal jeg vente og se om de ikke løser sig selv. Nu bliver vandet jo skiftet og sand og sten renset...

Jeg kender ingen jeg kan udstationere hugo'en til, så hvad gør jeg så? Holder den i en spand med det vand den kommer i måske? Men der er jo så ikke vandgennemstrømning:-( Og hvad med klovnfiskene, kan de være i akvariet lige fra starten?

Tusind tak for hjælpen, Carsten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er helt ligegyldigt om osmoseanlægget er 3-4-5-6 trins, boosterpumpen er der for at øge trykket så anlægget yder så meget som det kan.

Det jeg mener med hellere mange gange lidt sand end en gang meget, er at det er meget lettere at rense f.eks 2 liter sand end 10 liter, så hellere 5x2 liter end 1x10 liter.
Når du skyller sandet, skyller du også cyanobakterierne væk. Så i første omgang er det ikke noget du skal tænke på.

Mener at der bor en i Nørre Alslev som har saltvand, prøv at se om du ikke kan finde ham, og høre om det er muligt.....
Det med en spand, duer ikke. Hugo er mester springer, det er den måde de flytter fra den ene rockpool til den anden.
Problemet med Hugo er at den er meget svær at få til at spise andet end algefilm. Og spiser den andet nu, gør den det bestemt heller ikke i en spand.
Det er ikke optimalt, men det kan lade sig gøre at lade klovnfiskene gå i akvariet fra start af.
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Okay, tak for uddybningen, jeg må prøve at finde ham duden i Nørre Alslev til min Hugo!
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Carsten skrev:Et osmoseanlæg uden en boosterpumpe er lidt som en bil uden motor.
Du kan godt lave vand uden, men det bliver en langsom død. Ofrer de kroner ekstra og køb det med fra start af. Husk fittings til den også.
Om du vælger et 1/4 -½ -1-20 liters harpiks filter(også kaldet resin) er underordnet, det er kun spørgsmålet hvor ofte du skal skifte indholdet.
Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.

Og så havde jeg nu stadig bare købt nyt sand... at bruge tid på at skylle små mængder sand ad gangen og evt desinficere det med klorin natten over(som godt nok dræber alt, men det fjerner jo ikke døde bakterier, ildorme og andet der lever i sandet). Det lyder til for megen hovedpine i forhold til at spare 200-250kr. Men det må man jo heldigvis selv om hvad man har lyst til :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Vedr. Osmose og booster pumpe. Jeg bor i rækkehus i Roskilde, har et mindre anlæg 125 gpd. Med 1L harepiks på. Det leverer 0.0 tds vand og spildvands forholdet er ca 1.5 til 1. Så jeg behøver ikke boosterpumpe.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

kodyl skrev: Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.

Og så havde jeg nu stadig bare købt nyt sand... at bruge tid på at skylle små mængder sand ad gangen og evt desinficere det med klorin natten over(som godt nok dræber alt, men det fjerner jo ikke døde bakterier, ildorme og andet der lever i sandet). Det lyder til for megen hovedpine i forhold til at spare 200-250kr. Men det må man jo heldigvis selv om hvad man har lyst til :)
Nu synes jeg du fordrejer det jeg skrev en del.
At jeg sammenlignede et osmoseanlæg uden boosterpumpe med en bil uden motor, er ikke helt skæv. Du kan sagens skubbe en bil uden motor, men er ikke langt du kommer. Et osmoseanlæg der bliver monteret på en hane som ligger langt fra vandværket kan du nok hvis du er heldig få lidt vand ud af men ikke meget og kvaliteten er nok heller ikke for god. Og nej det er ikke bare teori, oplevede det selv da jeg boede i KBH.

Grunden til at jeg skrev at hun kunne skylle sandet og hvis det ikke var helt rent så giv det en skvat klorin. skrev jeg ud fra der er igne grund til at gå over åen efter vand. Hun har sandet, og nyt koster penge plus porto. Godt nok skyller hun en masse ud af sandet, men da stenene er levende kommer bakterier og orme lynhurtigt. Klorinen var kun tænkt hvis sandet har en smule farve.
Om hun skyller det brugte sand, eller det nye kan da være helt ligegyldigt. Det du nævner, siger du er renset, måske men hvor godt??
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Carsten skrev:
kodyl skrev: Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.

Nu synes jeg du fordrejer det jeg skrev en del.
At jeg sammenlignede et osmoseanlæg uden boosterpumpe med en bil uden motor, er ikke helt skæv. Du kan sagens skubbe en bil uden motor, men er ikke langt du kommer. Et osmoseanlæg der bliver monteret på en hane som ligger langt fra vandværket kan du nok hvis du er heldig få lidt vand ud af men ikke meget og kvaliteten er nok heller ikke for god. Og nej det er ikke bare teori, oplevede det selv da jeg boede i KBH.

Grunden til at jeg skrev at hun kunne skylle sandet og hvis det ikke var helt rent så giv det en skvat klorin. skrev jeg ud fra der er igne grund til at gå over åen efter vand. Hun har sandet, og nyt koster penge plus porto. Godt nok skyller hun en masse ud af sandet, men da stenene er levende kommer bakterier og orme lynhurtigt. Klorinen var kun tænkt hvis sandet har en smule farve.
Om hun skyller det brugte sand, eller det nye kan da være helt ligegyldigt. Det du nævner, siger du er renset, måske men hvor godt??
Jeg syntes ikke jeg fordrejer noget. Og jo jeg syntes du er helt skævt på den i det her tilfælde. Hvis du vil snakke bil sammenligninger og osmoseanlæg, så kan vi sige en ny bil med 200 heste og god brændstof økonomi. Mod en 5 år gammel brugt bil, med en lidt for svag motor til bilens størrelse og en ikke helt optimal brændstof økonomi. Begge biler kan fint få en fra A til B. Og den med den lidt gamle svage motor skal ikke skubbes noget sted hen.. det er måske bare ikke helt så sjovt og så hurtigt som i den nye, men til gengæld er den noget billigere i indkøb.
Der er ingen her der siger at et osmoseanlæg med boosterpumpe ikke er bedst.... men tænk da lige på hvem du anbefaler hvad til. Vi snakker om en der skal starte et 250 liters op, en der nok maksimalt skal bruge 50 liter saltvand om måneden til vandskift. Dertil er et 3 trins med harpiksfilter og uden boosterpumpe altså godt nok.

Og om det nye sand er renset godt nok? " onclick="window.open(this.href);return false; bedøm selv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Du har din holdning, og jeg har min. Meget nærmere kommer vi ikke.
Så må vi håbe hun finder ud af, hvem hun vil læne sig op af rent holdnings mæssigt
Sunflowerbird
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11

Hej igen alle jer der har været så søde at hjælpe mig

Jeg værdsætter alle jeres meninger og hører gerne forskellige holdninger og jeres begrundelser, det hjælper jo mig til at vælge, lige præcis hvad der er bedst i min situation. Så tusind tak. Jeg vender snart tilbage med billeder og garntrisset flere spgl.:-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"