Jeg har købt et brugt Red Sea Max 250 l. som kommer hjem på søndag og er vildt spændt

Hvis nogen her bor i nærheden af Nykøbing F., så vil jeg meget gerne betale vedkommende for at komme og hjælpe mig igang med denne spændende sport.
Du skal ikke vælge det helt fine sand og ej heller det groveste. En mellemting vil være udmærketSunflowerbird skrev:Okay, nu er der så adskillige Tropic Eden sandtyper at vælge mellem, er der noget specielt jeg skal gå efter? Det finere sand, det med lidt større partikler eller hvad?
Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.Carsten skrev:Et osmoseanlæg uden en boosterpumpe er lidt som en bil uden motor.
Du kan godt lave vand uden, men det bliver en langsom død. Ofrer de kroner ekstra og køb det med fra start af. Husk fittings til den også.
Om du vælger et 1/4 -½ -1-20 liters harpiks filter(også kaldet resin) er underordnet, det er kun spørgsmålet hvor ofte du skal skifte indholdet.
Nu synes jeg du fordrejer det jeg skrev en del.kodyl skrev: Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.
Og så havde jeg nu stadig bare købt nyt sand... at bruge tid på at skylle små mængder sand ad gangen og evt desinficere det med klorin natten over(som godt nok dræber alt, men det fjerner jo ikke døde bakterier, ildorme og andet der lever i sandet). Det lyder til for megen hovedpine i forhold til at spare 200-250kr. Men det må man jo heldigvis selv om hvad man har lyst til
Jeg syntes ikke jeg fordrejer noget. Og jo jeg syntes du er helt skævt på den i det her tilfælde. Hvis du vil snakke bil sammenligninger og osmoseanlæg, så kan vi sige en ny bil med 200 heste og god brændstof økonomi. Mod en 5 år gammel brugt bil, med en lidt for svag motor til bilens størrelse og en ikke helt optimal brændstof økonomi. Begge biler kan fint få en fra A til B. Og den med den lidt gamle svage motor skal ikke skubbes noget sted hen.. det er måske bare ikke helt så sjovt og så hurtigt som i den nye, men til gengæld er den noget billigere i indkøb.Carsten skrev:Nu synes jeg du fordrejer det jeg skrev en del.kodyl skrev: Naaah... en bil uden motor kan slet ikke køre. Et osmoseanlæg uden boosterpumpe kan nu sagtens køre... og finder man ud af at det kører dårligt, med ens vandtryk. Så er det jo muligt at putte en boosterpumpe på senere.
Og så havde jeg nu stadig bare købt nyt sand... at bruge tid på at skylle små mængder sand ad gangen og evt desinficere det med klorin natten over(som godt nok dræber alt, men det fjerner jo ikke døde bakterier, ildorme og andet der lever i sandet). Det lyder til for megen hovedpine i forhold til at spare 200-250kr. Men det må man jo heldigvis selv om hvad man har lyst til
At jeg sammenlignede et osmoseanlæg uden boosterpumpe med en bil uden motor, er ikke helt skæv. Du kan sagens skubbe en bil uden motor, men er ikke langt du kommer. Et osmoseanlæg der bliver monteret på en hane som ligger langt fra vandværket kan du nok hvis du er heldig få lidt vand ud af men ikke meget og kvaliteten er nok heller ikke for god. Og nej det er ikke bare teori, oplevede det selv da jeg boede i KBH.
Grunden til at jeg skrev at hun kunne skylle sandet og hvis det ikke var helt rent så giv det en skvat klorin. skrev jeg ud fra der er igne grund til at gå over åen efter vand. Hun har sandet, og nyt koster penge plus porto. Godt nok skyller hun en masse ud af sandet, men da stenene er levende kommer bakterier og orme lynhurtigt. Klorinen var kun tænkt hvis sandet har en smule farve.
Om hun skyller det brugte sand, eller det nye kan da være helt ligegyldigt. Det du nævner, siger du er renset, måske men hvor godt??