Overløbskammer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Overløbskammer

Indlæg af The Baptizer »

Jeg har lagt mærke til at de fleste(hvis ikke alle) har et overløbskammer bygget rundt om de 2 overløbsrør i akvariet.

Men hvad er fordelen ved sådan et kammer lige, frem for blot at have overløbsrørene stående frit?
Kamret tager jo en smule ekstra plads i forhold til blot 2 små rør.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Re: Overløbskammer

Indlæg af Wiinberg »

Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Der er vel også risiko for at der kommer dyr ned i røret, hvis det står frit.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Jeg levede en diy indvendig skummer, som med rør blot trak vand fra overfladen.
Det fungerede ganske fint.

Du skal bare huske at vandstanden skal være meget konstant, du har ikke et kammer at indstille på.
Mvh. Christian Raavig
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande

Indlæg af The Baptizer »

Wiinberg skrev:Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
Den er jeg med på. Men man sætter jo også overløbsrøret ved overfladen, så må det vel være nogenlunde samme mængde den tager.

Hvis man sætter et "gitter" rundt om røret burde der heller ikke ryge dyr med ned. Men der er vel selvfølgelig stadig en risiko for at nogle kan blive suget fast.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

The Baptizer skrev:
Wiinberg skrev:Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
Den er jeg med på. Men man sætter jo også overløbsrøret ved overfladen, så må det vel være nogenlunde samme mængde den tager.

Hvis man sætter et "gitter" rundt om røret burde der heller ikke ryge dyr med ned. Men der er vel selvfølgelig stadig en risiko for at nogle kan blive suget fast.
Mit overløbsrør sidder mindst 10cm under overfladen, og sikkerhedsrøret samt en hane sørger for stabil vandstand.

Problemet er måske ikke så stort i små baljer, men jo større din balje er, jo mere skal der trækkes i overfladen. Og der er et lille rør ikke altid nok.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

En af de vigtigere ting med et overløb er at hvis der kommer et læg ved pakningen ved rørgennemføringen så er det minimalt hvor meget vand der ryger ud. Prøv at forestil dig uden overløb, hvad der vil ske hvis rørgennemføringen svigter :/
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"