Overløbskammer
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Overløbskammer
Jeg har lagt mærke til at de fleste(hvis ikke alle) har et overløbskammer bygget rundt om de 2 overløbsrør i akvariet.
Men hvad er fordelen ved sådan et kammer lige, frem for blot at have overløbsrørene stående frit?
Kamret tager jo en smule ekstra plads i forhold til blot 2 små rør.
Men hvad er fordelen ved sådan et kammer lige, frem for blot at have overløbsrørene stående frit?
Kamret tager jo en smule ekstra plads i forhold til blot 2 små rør.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Re: Overløbskammer
Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Der er vel også risiko for at der kommer dyr ned i røret, hvis det står frit.
- Raavig
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Sjælland
Jeg levede en diy indvendig skummer, som med rør blot trak vand fra overfladen.
Det fungerede ganske fint.
Du skal bare huske at vandstanden skal være meget konstant, du har ikke et kammer at indstille på.
Det fungerede ganske fint.
Du skal bare huske at vandstanden skal være meget konstant, du har ikke et kammer at indstille på.
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
Den er jeg med på. Men man sætter jo også overløbsrøret ved overfladen, så må det vel være nogenlunde samme mængde den tager.Wiinberg skrev:Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
Hvis man sætter et "gitter" rundt om røret burde der heller ikke ryge dyr med ned. Men der er vel selvfølgelig stadig en risiko for at nogle kan blive suget fast.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Mit overløbsrør sidder mindst 10cm under overfladen, og sikkerhedsrøret samt en hane sørger for stabil vandstand.The Baptizer skrev:Den er jeg med på. Men man sætter jo også overløbsrøret ved overfladen, så må det vel være nogenlunde samme mængde den tager.Wiinberg skrev:Fordelen er at det er overfladevandet der løber ned i overløbet, og dermed ned til skummeren, i og med at det meste af skidtet i akvariet ligger i overfladen.
Hvis man sætter et "gitter" rundt om røret burde der heller ikke ryge dyr med ned. Men der er vel selvfølgelig stadig en risiko for at nogle kan blive suget fast.
Problemet er måske ikke så stort i små baljer, men jo større din balje er, jo mere skal der trækkes i overfladen. Og der er et lille rør ikke altid nok.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
En af de vigtigere ting med et overløb er at hvis der kommer et læg ved pakningen ved rørgennemføringen så er det minimalt hvor meget vand der ryger ud. Prøv at forestil dig uden overløb, hvad der vil ske hvis rørgennemføringen svigter :/