Opsætning af sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Opsætning af sump

Indlæg af Kunji »

Ja - jeg har jo altid være fuldstændig forgabt i saltvandsakvarier, og nu er jeg blevet enig med mig selv om at nu vil jeg gå i gang med planlægningen til hvad der skal blive mit allerførste saltvandsakvarie om et ca. et år. Vi bor nemlig i øjeblikket hjemme hos mine forældre og med et ferskvandsakvarie, et papegøjebur, dobbeltseng og fjernsyn på 16m2, så må jeg nok hellere vente til vores hus står færdigt i efteråret 2007. Dette betyder dog ikke at jeg ikke allerede vil gå i gang med planlægning nu, for efter hvad jeg har læst så er der jo simpelthen så mange ting at gå i gang med hvis økonomien ellers tillader det :lol:

Jeg har indtil videre fundet hvad der skal være mit akvarie - 530 liter, 160 * 55 * 60, og min sump bliver så 100 * 50 * 50 og dermed 250 liter.

Jeg har en tegning over hvad der er første udkast til en sump, og som så mange andre vil jeg da gerne lige høre hvad eksperterne siger både til opsætning og til skummer og returpumpe.

På forhånd tak.
Vedhæftede filer
sump.JPG
sump.JPG (26.11 KiB) Vist 1443 gange
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Ser fornuftigt ud. Dog vil jeg ikke mene at det er nødvendigt at have en så stor pumpe som retur. Hvis du insisterer på det, ville jeg vælge en red dragon eller en deltec istedet for en aquabee.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Henrik_skb skrev:Ser fornuftigt ud. Dog vil jeg ikke mene at det er nødvendigt at have en så stor pumpe som retur. Hvis du insisterer på det, ville jeg vælge en red dragon eller en deltec istedet for en aquabee.
I såfald er det vigtig at dele røret op fra akvarie til sump, da jeg ikke tror på skummer vil kunne klare den større mængde vand der kommer ned til sumpen, hvis den da går direkte til skummer.

Men Kunji nu skriver du ikke hvor du er fra, men et godt råd er bestemt at besøge en person der har saltvand i området hvor du bor. Jeg er helt sikker på at det ikke vil være et problem at finde en i dit område som gerne viser det frem. Men skriv lige i din profil hvor du kommer fra, det gør mange ting nemmere :wink:

Hvis du er fra københavn eller omegn er du velkommen her. (PB)

P.S. Velkommen i denne vidunderlige verden :wink:
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18

Indlæg af Kunji »

Jeg er fra Hjørring.. Så der er et stykke til KBH, men ellers tak for tilbuddet.. :D

Som sagt så har jeg aldrig haft saltvandsakvarier tæt på.. Jeg tror faktisk at jeg er den eneste i hele familien der har nogen som helst interesse for fisk, og efter at have haft selskabsfisk, derefter cichlider, så er turen kommet til drømmen om saltvandsfisk :D

Derfor er jeg begyndt at læse stort set samtlige tråde på forummet igennem for tips og noterer ned :new: , for jeg har lidt den indstilling at når man skal gøre det, så skal setup'et skis'me være i orden.. :wink:

Skummeren kan klare 2000 liter / t -> skal returpumpen så sende 2000 liter / t, eller .. ?
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9430 Vadum
Geografisk sted: Nørhalne

Indlæg af puffer »

Kunji:
Du skal være velkommen i Nørhalne.
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Da jeg ikke kender til HS-skummere ved jeg ikke helt præcis hvordan denne fungere (der må jer med HS-skummere på banen), men hvis den skal køre med 2000 l/t og den fødes med vand fra overløbet bliver du nok nød til at dele røret op med et Y-stykke på det rør der ikke går i skummeren kan du så sætte en kuglehane på så du derved kan regulere for vandet og gennemstrømningen i din skummer.
Alternativ er at den fødes med en seperat 2000 liters pumpe (det ville jeg IKKE gøre).

En 2000 l/t returpumpe er for lille, men hvis du vælger den RD-pumpe som henrik skriver kan du faktisk få dem ned i 4500 l/t (hvis jeg huske rigtig) og denne pumpe er rigtig god.

Det bedste råd jeg kan give dig er "TÅLMODIGHED" og det er bestemt en god idé at læse diverse tråde fra dette eller andre forummer for at få så meget viden som muligt. Men prøv at søge efter en person i dit område, jeg er sikker på at der er en der gerne vil vise sit akvarie frem.
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

jeg kører med H&S skummer
fungere fint
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden!!
Der er både H&S skummere, og HS skummere!!!!!
De første er gode skummere, de andre ikke hvis de overhovedet virker.
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

når ja det havde jeg ikke lige set
tak carsten
Mvh Hendrix
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Du skal osse være velkommen her i vadum. min sump er osse 100x50 og lavet som din tegning der sidder en skimmerbeast 1200 og en up 3000 som retur
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

En 2000 l/t returpumpe er for lille
Hvorfor er den for lille ??? Hvis der løber meget mere vand ned i sumpen, så skal det jo løbe udenom skummeren, og så har det jo ingen nytte... eller er det mig der er helt gal på den ???
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Som jeg skriver, er det også derfor nødvendig med en kuglehane som kan regulere tilgangen af vand til skummeren. Min egen skummer køre selv på samme måde. Dette finder jeg klart bedre end en fødepumpe direkte til skummeren. (derved spares også en pumpe)

Det er altså ikke nødvendig at alt vandet som er på vej i sumpen skal i gennem skummeren. Det vil nok virke med en 2000 liter pumpe, dog vil den miste en del bare ved løft til akvariet. En anden ting er jo også at hvis skummeren køre med 2000 l/t så køre den jo alligevel akvariet igennem 3-4 gange i timen.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Den opsætning som Lord Mike taler om kan fx gøres som på nedenstående tegning. Har selv mit setup sådan og det kører rigtig godt. Giver gode justerings muligheder for vandstand i skummer og overløb.
Vedhæftede filer
skummer til kobling.jpg
skummer til kobling.jpg (53.66 KiB) Vist 1337 gange
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Kunji
Copepod
Copepod
Reactions:
18

Indlæg af Kunji »

Såeh.. Så har jeg lige taget alle diverse råd til mig og tegnet en ny tegning.. Grunden til at det ser lidt mærkværdigt ud omkring skummeren er at jeg har tegnet skummeren og PVC rør oven i hinanden, da jeg ikke lige gad til at tegne tredimensionelt eller lave flere tegninger..
Vedhæftede filer
sump.JPG
sump.JPG (38.45 KiB) Vist 1315 gange
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"