Bingocaller skrev:Som jeg husker hans tråd - korrekt me if i am Wrong - så handler der om tilførsels af nye koraller som synderen - og så eskalerede det med alle de fikses der blev prøvet
Faktisk sjældent noget vi tænker over at koraller måske også skal i karantæne
Nu ved jeg ikke hvad han bruger til at sætte koraller fast med - men jeg havde en dejlig stor dybvands Acro - næste dag skulle jeg sætte et par frags fast med 2 komponent epoxy som man ælter - næste dag havde den smidt alt vævet - alt andet stod snor lige
Epoxy bliver varmt når det hærder, måske det er synderen?
Enig, karantæne er altid godt! Men så alligevel, det er også stressende for den nye koral at skulle igennem en ekstra omgang ændrede lys og vandværdier. Ydermere er det jo heller ingen garanti for at evt skadelige bakterier eller vira forsvinder?
Nu fik jeg læst artiklen ordentligt igennem og det er som altid en indviklet affære, var det ombygningen, de nye koraller, det ændrede flow, eller noget helt tredje?
Kan RTN smitte fra koral til koral, er det virkelig en reel sygdom og ikke bare en tilstand forårsaget af udefrakommende ændringer? Det tyder det måske lidt på? I hvert fald synes jeg det er en spændende tankegang Mydlarz/Palmer har med at de hurtigt voksende arter som Acropora bruger mere energi på at vokse og knap så meget på immunforsvaret!