RTN - Det kan ske for den bedste - Sanjay Joshi

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

RTN - Det kan ske for den bedste - Sanjay Joshi

Indlæg af pederrevnørd »

Hej allesammen,

Måtte simpelthen dele denne triste men meget lærerige fortælling fra een af de allerdygtigste på vores felt.

http://www.reefs.com/magazine/160499-an ... st-us.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Han gør een ting, som jeg selv foretrækker. Del problemet man har - man kan således hjælpe hinanden

God og lærerig læsning :y

Mvh
Peder
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: RTN - Det kan ske for den bedste - Sanjay Joshi

Indlæg af IAmNotGr33n »

Av det var mange koraller, også stadigvæk usikker på løsningen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Meget spændende læsning!

RTN er imo nok den værste ting der kan ske for en da vi ved så lidt om det - ikke har en løsning på det - og man så bare sidder og ser sine koraller sygne hen!

Men god pointe med at man nogen gange gør mere skade ved at prøve at løse problemet end at sætte sig på sine hænder og lade ske ske
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Fragmentér fragmentér fragmentér!
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Bingocaller skrev:Meget spændende læsning!

RTN er imo nok den værste ting der kan ske for en da vi ved så lidt om det - ikke har en løsning på det - og man så bare sidder og ser sine koraller sygne hen!

Men god pointe med at man nogen gange gør mere skade ved at prøve at løse problemet end at sætte sig på sine hænder og lade ske ske
Ja - men tror godt nok det kan være svært bare at se til. Det er jo trods alt ofte en hel del penge der går til..
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

AndersGS skrev:Fragmentér fragmentér fragmentér!

Syntes at det er godt at en så vildt dygtig akvarist, står frem med de problemer, som åbenbart også kan ramme ham.
Det må være vildt svært, ikke at gå totalt i panik, når man ser at der går RTN steppe brand, i ens koraller.

@AndersGS, nu skriver du jo Fragmentér fragmentér fragmentér, men som Sanjay skriver, er det nok ikke så godt, fordi man derved stresser,
en allerede svag og syg koral.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det kan godt være at man på hans niveau kan redde en koral med RTN på det stadie. Jeg holder fast på fragmenteringen.

Hellere at der er noget der overlever end ingenting.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Tror ikke I er uenige. Det han skriver er jo blot, at hvis man fragmenterer, skal man i al fald ikke komme fragtmenterne tilbage i samme system (sååå .. ring til en ven :-) )
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Tror ikke I er uenige. Det han skriver er jo blot, at hvis man fragmenterer, skal man i al fald ikke komme fragtmenterne tilbage i samme system (sååå .. ring til en ven :-) )
Jeg har nu haft fin succes med det - og de gange jeg har gjort er de blevet i samme system og overlevet fint! Jeg har i hvert fald været glad for at jeg fik det gjort i de tilfælde!

Men hvad der virker for nogen, virker ikke for andre - det er ikke nemt! :beer:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

lad os prøve at lære lidt, istedet for at skyde med halgbøsser - og håbe at fuglen rammes :-)

Hvad mener i er årsagen til hans RTN ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Som jeg husker hans tråd - korrekt me if i am Wrong - så handler der om tilførsels af nye koraller som synderen - og så eskalerede det med alle de fikses der blev prøvet

Faktisk sjældent noget vi tænker over at koraller måske også skal i karantæne

Nu ved jeg ikke hvad han bruger til at sætte koraller fast med - men jeg havde en dejlig stor dybvands Acro - næste dag skulle jeg sætte et par frags fast med 2 komponent epoxy som man ælter - næste dag havde den smidt alt vævet - alt andet stod snor lige
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Tja, det ene bud er vel så godt som det andet. Lyder ikke til han selv er blevet ret meget klogere?

Lad det være og håb på det bedste? Lad akvariet ride stormen af?

Mit råd er i hvert fald at forsøge at redde hvad reddes kan!

Mht årsagen så kan det jo være alt muligt, et pH drop han ikke har lagt mærke til? Alt muligt kan være årsagen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Som jeg husker hans tråd - korrekt me if i am Wrong - så handler der om tilførsels af nye koraller som synderen - og så eskalerede det med alle de fikses der blev prøvet

Nu ved jeg ikke hvad han bruger til at sætte koraller fast med - men jeg havde en dejlig stor dybvands Acro - næste dag skulle jeg sætte et par frags fast med 2 komponent epoxy som man ælter - næste dag havde den smidt alt vævet - alt andet stod snor lige
Epoxy bliver varmt når det hærder, måske det er synderen?

Enig, karantæne er altid godt! Men så alligevel, det er også stressende for den nye koral at skulle igennem en ekstra omgang ændrede lys og vandværdier. Ydermere er det jo heller ingen garanti for at evt skadelige bakterier eller vira forsvinder?

Nu fik jeg læst artiklen ordentligt igennem og det er som altid en indviklet affære, var det ombygningen, de nye koraller, det ændrede flow, eller noget helt tredje?

Kan RTN smitte fra koral til koral, er det virkelig en reel sygdom og ikke bare en tilstand forårsaget af udefrakommende ændringer? Det tyder det måske lidt på? I hvert fald synes jeg det er en spændende tankegang Mydlarz/Palmer har med at de hurtigt voksende arter som Acropora bruger mere energi på at vokse og knap så meget på immunforsvaret!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:Som jeg husker hans tråd - korrekt me if i am Wrong - så handler der om tilførsels af nye koraller som synderen - og så eskalerede det med alle de fikses der blev prøvet

Epoxy bliver varmt når det hærder, måske det er synderen?

Enig, karantæne er altid godt! Men så alligevel, det er også stressende for den nye koral at skulle igennem en ekstra omgang ændrede lys og vandværdier. Ydermere er det jo heller ingen garanti for at evt skadelige bakterier eller vira forsvinder?

Nu fik jeg læst artiklen ordentligt igennem og det er som altid en indviklet affære, var det ombygningen, de nye koraller, det ændrede flow, eller noget helt tredje?

Kan RTN smitte fra koral til koral, er det virkelig en reel sygdom og ikke bare en tilstand forårsaget af udefrakommende ændringer? Det tyder det måske lidt på? I hvert fald synes jeg det er en spændende tankegang Mydlarz/Palmer har med at de hurtigt voksende arter som Acropora bruger mere energi på at vokse og knap så meget på immunforsvaret!
Nemlig meget spændende med hvordan de bruger deres energi! De eneste jeg ved er at efter jeg var fedtet og købte 2 komponent epoxy istedet for at bruge ecotechs lim så stod den store af inden for no time. Men kan ikke forstille mig at det varmen - måske jeg ikke æltede det nok? Den er den der bliver lilla når man blander den. Syntes det var noget pis at arbejde med
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ja, det er jo gætværk, men det bliver faktisk ret varmt når det hærder. Især hvis der er for meget hærder i.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Mit bud på hans RTN er startet, er ved og rokke med hans lille øko system. Ved og hive store kolonier acropora ud til fordel for små nye må da rykke meget i hans Balance og evt give noget ballade, både jeg selv og en kammi her i byen oplevede vores akvarie ryge helt ud af kurs pga man tog rigtig stor koraller ud, jeg kan jo ikke forklare hva der rent faktisk sker inde i akvarie ved og hive nogle store koraller ud men jeg oplevede bare følelsen af akvariet var røget helt af sporet var til stede. Så tror de resteren koraller evt får et meget stort chok af en ubalance og ting der lige pludselig bliver rokket rundt , tænker på fald i kh og ca forbrug og evt et split i deres sammenhæng, aaarrggg det er svært og forklare håber i forstår hva jeg mener :-)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Thue skrev:Mit bud på hans RTN er startet, er ved og rokke med hans lille øko system. Ved og hive store kolonier acropora ud til fordel for små nye må da rykke meget i hans Balance og evt give noget ballade, både jeg selv og en kammi her i byen oplevede vores akvarie ryge helt ud af kurs pga man tog rigtig stor koraller ud, jeg kan jo ikke forklare hva der rent faktisk sker inde i akvarie ved og hive nogle store koraller ud men jeg oplevede bare følelsen af akvariet var røget helt af sporet var til stede. Så tror de resteren koraller evt får et meget stort chok af en ubalance og ting der lige pludselig bliver rokket rundt , tænker på fald i kh og ca forbrug og evt et split i deres sammenhæng, aaarrggg det er svært og forklare håber i forstår hva jeg mener :-)
Det giver 100% mening! Og jeg synes det er en rigtig god teori! Meget plausibel..
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Hooold nu op, hvor er den flot, den blå! :W
Besvar