Den er kommet til det nuværende stadie af flere omgange, da jeg i starten troede jeg vidste bedre - det gjorde jeg ikke

Jeg fandt et brugt 250L Akva(u)stabil med porsa-bord billigt på QXL. Da jeg fik det hjem og begyndte at fylde vand på, viste det sig ret hurtigt, at det så ikke lige var helt tæt

Jeg indkøbte 35kg indonesiske sten fra et nedlagt akvarie og så var jeg igang.
Forsøg 1:
Jeg ville have en indvendig sump/overløb, da jeg på det tidspunkt mente, at en sump under akvariet var alt for bøvlet. Der blev bøjet akryl til overløbet og dette blev "pakket" ind i PU-skum. Det blev en ordentlig s...., da der jo skulle være plads til skummer og diverse pumper. Det blev bare aldrig helt godt - jeg døjede med at få cirkulation nok i det forreste hjørne foran overløbet, da jeg insisterede på, at alle cirkulationspumper skulle gemmes væk bag stenene. Resultatet var, at baljen aldrig rigtigt kom til at køre ordentligt. Der var ofte en umiskendelig "duft" af "Mariager fjord en sommerdag" i stuen, hvor akvariet stod. Derfor tog jeg, efter knapt 4 måneder skridtet til.....
Forsøg 2:
Da jeg langt om længe blev enig med mig selv om, at jeg måtte gøre noget, blev det noget bedre.
Jeg fik et 63L akvarie af en kammerat og dette skulle så bruges til sump. En 2500L/t MoZoo fik jobbet som retur-pumpe. Nu manglede jeg bare at få vandet ned i sumpen - akvariet kørte jo allerede, så det var ikke en option at lave huller i bunden. En overløbskasse måtte erhverves..... Da jeg fandt ud af, hvor dyre sådan nogle fætre er, gik der lidt DIY i den:

Det indvendige overløb blev flået ud og hele stensætningen lavet om. Nu så det ud til, at det gik den rigtige vej. Allerede efter en uges tid - og et enkelt vandskifte - havde baljen det meget bedre. Algerne var stort set væk og alting var fryd og gammen, så der kom lidt flere beboere i baljen.
Så kom forhindring nr. 2.
Jeg fik et pludseligt alge-boom og jeg konstaterede hurtigt, at det var mit osmosevand, der var problemet. Det indeholdt en del nitrat. Nyt anlæg blev indkøbt men problemet var der stadig..... Hmm ?
Det viste sig, at vores hanevand - som kommer fra egen boring - var stærkt forurenet med nitrat. Jeg kunne måle et indhold på tæt ved 100mg/L. Osmoseanlægget kunne simpelthen ikke fjerne det hele, så jeg smed et silikatfilter efter det. Det duede - en uge efter (og et par vandskift) så det igen ud til at gå den rigtige vej:

Billedet er taget d. 13/05-2007
Lidt om teknikken:
Baljen: 250L + 63L sump
Skummer: AM Midiflotor (den skal nok skiftes ud med en bedre men den gør det ok med den bestand jeg har nu)
Cirkulation: 3000L/h gennem spraybar langs hele bagsiden af akvariet + 2xTunze 6100 bagved stenene.
Retur: 2400L/t MoZoo, der gennem en SWCD har udløb i begge sider af baljen.
Lys: 2x150W MH + 30W actinic
Akvariets beboere:
2x Amphiprion ocellaris (Nemo)
1x Zebrasoma Scopas (Brun kirurg)
1x Paracanthurus Hepatus (Palet kirurg)
1x Pseudocheilinus hexataenia (Seks-stribet gylte)
1x Hugo
2x Synchiropus picturatus (Grøn mandarin)
3x Pterapogon kauderni (Banggai kardinalfisk)
1x Archaster angulatus (Sandsøstjerne)
1x Linckia laevigata (Blå søstjerne)
1x Linckia spp. (MørkeRød søstjerne)
2x Lysmata aboinenesis (Dannebrogsrejer)
6x Eremitkrebs - 4 forskellige arter
6x Turbosnegl
+200x Cerith-snegle
3x Sabellstarte Sp. (Rørorm)
5x Dolabrifera dolabrifera (søhare)
Skiver, metalgrønne, røde.
Ricordea
Div blødkoraler
Div stenkoraler
Vandværdier d. 12/5-2007:
NO2: 0
NO3: 0