Nolan's 250L rev

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Nolan's 250L rev

Indlæg af Nolan »

Så er det vist ved at være ved tiden, at jeg skal fortælle historien om min balje.
Den er kommet til det nuværende stadie af flere omgange, da jeg i starten troede jeg vidste bedre - det gjorde jeg ikke :|

Jeg fandt et brugt 250L Akva(u)stabil med porsa-bord billigt på QXL. Da jeg fik det hjem og begyndte at fylde vand på, viste det sig ret hurtigt, at det så ikke lige var helt tæt :shock: (mildt underdrevet - der lå hurtigt 10L vand på gulvet og konen flimrede rundt med armene over hovedet og jamrede over trægulvet). Ud med vandet, skrabe fuger ud og fuge op igen. Første forhindring var dermed forceret.

Billede Billede

Jeg indkøbte 35kg indonesiske sten fra et nedlagt akvarie og så var jeg igang.

Forsøg 1:
Jeg ville have en indvendig sump/overløb, da jeg på det tidspunkt mente, at en sump under akvariet var alt for bøvlet. Der blev bøjet akryl til overløbet og dette blev "pakket" ind i PU-skum. Det blev en ordentlig s...., da der jo skulle være plads til skummer og diverse pumper. Det blev bare aldrig helt godt - jeg døjede med at få cirkulation nok i det forreste hjørne foran overløbet, da jeg insisterede på, at alle cirkulationspumper skulle gemmes væk bag stenene. Resultatet var, at baljen aldrig rigtigt kom til at køre ordentligt. Der var ofte en umiskendelig "duft" af "Mariager fjord en sommerdag" i stuen, hvor akvariet stod. Derfor tog jeg, efter knapt 4 måneder skridtet til.....

Forsøg 2:
Da jeg langt om længe blev enig med mig selv om, at jeg måtte gøre noget, blev det noget bedre.
Jeg fik et 63L akvarie af en kammerat og dette skulle så bruges til sump. En 2500L/t MoZoo fik jobbet som retur-pumpe. Nu manglede jeg bare at få vandet ned i sumpen - akvariet kørte jo allerede, så det var ikke en option at lave huller i bunden. En overløbskasse måtte erhverves..... Da jeg fandt ud af, hvor dyre sådan nogle fætre er, gik der lidt DIY i den:

Billede
Billede

Det indvendige overløb blev flået ud og hele stensætningen lavet om. Nu så det ud til, at det gik den rigtige vej. Allerede efter en uges tid - og et enkelt vandskifte - havde baljen det meget bedre. Algerne var stort set væk og alting var fryd og gammen, så der kom lidt flere beboere i baljen.

Så kom forhindring nr. 2.
Jeg fik et pludseligt alge-boom og jeg konstaterede hurtigt, at det var mit osmosevand, der var problemet. Det indeholdt en del nitrat. Nyt anlæg blev indkøbt men problemet var der stadig..... Hmm ?
Det viste sig, at vores hanevand - som kommer fra egen boring - var stærkt forurenet med nitrat. Jeg kunne måle et indhold på tæt ved 100mg/L. Osmoseanlægget kunne simpelthen ikke fjerne det hele, så jeg smed et silikatfilter efter det. Det duede - en uge efter (og et par vandskift) så det igen ud til at gå den rigtige vej:

Billede
Billedet er taget d. 13/05-2007

Lidt om teknikken:
Baljen: 250L + 63L sump
Skummer: AM Midiflotor (den skal nok skiftes ud med en bedre men den gør det ok med den bestand jeg har nu)
Cirkulation: 3000L/h gennem spraybar langs hele bagsiden af akvariet + 2xTunze 6100 bagved stenene.
Retur: 2400L/t MoZoo, der gennem en SWCD har udløb i begge sider af baljen.
Lys: 2x150W MH + 30W actinic

Akvariets beboere:
2x Amphiprion ocellaris (Nemo)
1x Zebrasoma Scopas (Brun kirurg)
1x Paracanthurus Hepatus (Palet kirurg)
1x Pseudocheilinus hexataenia (Seks-stribet gylte)
1x Hugo
2x Synchiropus picturatus (Grøn mandarin)
3x Pterapogon kauderni (Banggai kardinalfisk)
1x Archaster angulatus (Sandsøstjerne)
1x Linckia laevigata (Blå søstjerne)
1x Linckia spp. (MørkeRød søstjerne)
2x Lysmata aboinenesis (Dannebrogsrejer)
6x Eremitkrebs - 4 forskellige arter
6x Turbosnegl
+200x Cerith-snegle
3x Sabellstarte Sp. (Rørorm)
5x Dolabrifera dolabrifera (søhare)

Skiver, metalgrønne, røde.
Ricordea
Div blødkoraler
Div stenkoraler

Vandværdier d. 12/5-2007:
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
NH3: 0
SIO2: 0
pH: 8,3
KH: 9,3
Ca: 380
Mg: 1275

/Kim
Senest rettet af Nolan ons 15. apr 2009 07:47, rettet i alt 11 gange.
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Ser cool nok ud dude, bliver godt når algerne er helt væk og der kommer en røvfuld SPS/LPS i.

Er sådan en dragefisk nem nok og have? - troede den åd alt den kunne gabe om. :)
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Ja, når algerne forsvinder (igen - de var sgu væk inden vores nitrat-situation eskalerede...) bliver det godt.

Dragen æder ganske rigtigt alt den kan gabe over - jeg har ikke haft det store held med at få den til at spise andet end guppy'er og andre småfisk. Det er dog lykkedes at få den til at tage lidt frost ind imellem. Det skal nok komme - jeg håndfodrer den for at vænne den til, at det er mine grabber der resulterer i mad. Det indbefatter så også lige, at man skal være opmærksom på rygfinnen, når man laver det trick :wink:
Den har ikke taget noget i baljen endnu men jeg begynder lidt at frygte for min gyltes liv.

Jeg har forresten et ret sjovt billede, hvor den får renset tænder af den ene af rejerne:
Billede

Den har lige spist, så man kan tydeligt se den runde mave.
Rejerne er ret store, så dem frygter jeg ikke for endnu.

/Kim
Senest rettet af Nolan ons 15. apr 2009 07:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20

Indlæg af Sir-DeltA »

Ok, cool.

Sådan en fætter må jeg have mig engang.

Pas nu på dine fingre. :beer:
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

ja rygfinnnen har gift i sig right? og hvor stærk er den gift?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det siges at den ikke er stærkere end et bistik, men jeg har ikke prøvet. :)
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20

Indlæg af Sir-DeltA »

Det Weblance skev engang gjorde mig seriøst bange for dragefisk:

Jeg kan en om en bekendt:

Han var ved at rense sit akvarie da han kom for tæt på sin dragefisk - det kostede ham 3 dage på sygehuset. Han fortalte at smerten var så slem at han troede (og på et tidspunkt håbede) at han skulle dø...

:wc:

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har efterhånden læst en del beretninger på nettet om folk, der er blevet stukket af dragefisk; Der er stort set ingen fællestræk udover, at der er en form for smerte involveret.
Det spænder fra "Av!" til u-udholdelig smerte og at folk er besvimet og endda endt på hospitalet med hjerteflimmer og åndedrætsbesvær o.l.

Min teori er, at det er med dragefiske-gift, som det er med bi-gift; Der er mange forskellige reaktioner på det.
Nogle hæver knapt af at blive stukket af en bi - denne kategori går jeg selv ind under - andre kan få anaphylaktisk shock og dø af det - den kategori går min kone ind under.

Det heldige ved dragen er, at den ikke er agressiv - den bruger hovedsageligt piggene til selvforsvar. Det foregår ved, at den fortrækker ind i en sprække og lader piggene pege mod angriberen. Når jeg har hænderne i min balje, trækker den sig hurtigt til det hjørne der er længst væk. Den kommer så frem igen, når "faren" er drevet over. Ingen dramatik dér.

Man skal selvfølgelig lade være med direkte at stikke pølserne i hovedet af den men sådan er det jo med en del af de dyr vi har med at gøre.

Som med stort set alt andet indenfor denne hobby, så er det et spørgsmål om at lære så meget som muligt og behandle tingene med respekt.

/Kim
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Han fortalte at smerten var så slem at han troede (og på et tidspunkt håbede) at han skulle dø...
Såen har jeg det da hvergang når jeg har tømmermænd;-)
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Hej Nolan.

Den type dragefisk du holder, vil den ikke med tiden blive for stor til et 250L?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

lol muldfred- :beer: = :pat: -> Av i håret
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Ser sq godt ud. Det ser meget større ud end 250L. Specielt når jeg tænker på mit eget 200L.
Ser frem til at følge med i udviklingen af det.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

jimmi skrev:Hej Nolan.

Den type dragefisk du holder, vil den ikke med tiden blive for stor til et 250L?
JO !!!
Det vil den - bare på de få måneder vi har haft den, er den vokset adskillige cm. Det går rigtigt stærkt :lol:
Men den æder jo også som et svin.

Vi har planer om en styg stor balje i fremtiden - ETA var marts næste år men andre projekter i huset har forsinket processen en del, så spørgsmålet er om vi når det inden dragen vokser ud af den lille balje.

EDIT:
Konen siger; "Det gør vi !" (det involverer nyt køkken, kontor og stue) :lol:

/Kim
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Hehe. Så må du op på mærkerne...

Hvor stor vil du egentligt mene en fisk i et 250L må blive? Jeg har nemlig planer om sådan en dragefisk en gang, men i dværgudgaven. (Bliver vist ca. 10cm)
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

jimmi skrev:Hehe. Så må du op på mærkerne...

Hvor stor vil du egentligt mene en fisk i et 250L må blive? Jeg har nemlig planer om sådan en dragefisk en gang, men i dværgudgaven. (Bliver vist ca. 10cm)
:lol:
Ja, når konen melder sådan ud, så er det bare at komme igang.
Hvad er det for en dværg-drage du tænker på ?
Svjv, så bliver de alle ret store.

Hvor stor en fisk jeg vil lade gå i mit akvarie..... ?
Det afhænger meget af, hvor aktiv og temperamentsfuld en fætter det drejer sig om. Dragen bevæger sig for det meste roligt rundt. Den er mest aktiv, når man sidder og kigger ind i baljen (det kunne jo være, der var mad...) og ellers forholder den sig bare roligt til livet. Jeg ville aldrig holde en 15cm kirurg i 250L men en drage på 15cm mener jeg ikke er et problem.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Opdatering:
Jeg har opdateret billedet i første post.
Fik lige ryddet lidt op i baljen idag, skrabet ruder og "støvsuget" lidt. Check lige paletten - den puster sig rigtigt op :lol:

Og så har jeg lige opdaget en ny beboer her i nat - jeg har åbenbart en eremit mere ?
Så løber det i 6 eremitter. Det er da fantastisk, at den har kunnet være i min balje i 7mdr uden at jeg har opdaget den? Den er MEGET større end de 5 andre jeg har, så der er ingen tvivl om, at den er "ny". Jeg sad og kiggede i den mørklagte balje med en lommelygte - det gør jeg ofte, da der kommer en del underlige dyr frem i ly af mørket - og pludselig dukker den her fætter op. Jeg har ikke fået nye sten i baljen rigtigt længe, så det kan ikke være en der er kommet ad den vej. Men det er da cool nok :wink:

/Kim
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Det skulle være en Dendrochirus brachypterus (dværgdragefisk). Men jeg ved ikke lige om den er særligt almindelig i handlen. Jeg har bare læst om den i en bog jeg har lånt.

Men de "%#&&# flotte....Især den du har der....
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg sad lige og rodede lidt rundt på meerwasser-lexikon.de i aftes/nat og jeg fandt godt nok de dværg-drager. Jeg anede ikke de fandtes :wink:
Men jeg har aldrig set nogen af dem i handlen - måske er der andre, der kan sige noget om dem ?

Men ja, de er flotte - jeg kan godt lide det lidt spøgelsesagtige, majestætiske udtryk. Du skulle se farvespillet, når den breder "vingerne" ud og HQI'en lyser igennem......

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Hep...
Så røg der en kalkreaktor på idag.
En lille Aqua Medic fætter. Om det er noget der dur, ved jeg ikke men den var billig.

Jeg er startet ud med et flow på 1-2 dråber i sekundet fra bypass'et og 1 bobbel i sekundet fra CO2'en.
Det bliver sgu spændende at se, hvordan den kører uden styring.

Lige et billede af teknikken - der er ved at være godt pakket derinde :lol:
Den 25L dunk til osmosevand fylder sgu en del - den står bag kassen med ure og det andet strøm-relaterede ude tíl højre.

Billede

/Kim
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Ser sku godt ud Kim :D

Der er da egentligt meget godt klaret af den midifloater :TH

Jeg går også med planer om kalk og CO2, fortæl endeligt om dine erfaringer i dit setup. (Hvad er billigt?)
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

:lol:
Takker for det, Per.

Ja det er sgu utroligt, at den lille skummer kan bære det - men jeg kan altså også ret let vælte balancen. Jeg skal fodre sparsomt, for at holde nitraten nede men der er sgu ikke nogen af fiskene, der mangler noget.

Kalkreaktoren kører ok - den er fra Korallen og kostede 749kr. CO2-beholderen er en SodaStream 500g fra Harald-Nyborg til 99kr og regulatoren er ligeledes fra HN til 300kr. CO2 bobletælleren er lavet af et plastik-rør jeg fik nogle 3mm HSS bor i. Der er limet en studs i den ene ende og en tilbageløbsventil i den anden.

Målinger over de sidste 4 dage:

1/3-2007:
KH: 6,1
Ca: 310

2/3-2007:
KH: 6,7
Ca: 330

3/3-2007:
KH: 7,8
Ca: 340

4/3-2007:
KH: 8,3
Ca: 350

Da KH-målet er ved at være nået, korrigerer jeg manuelt til Ca=400 med CaCl. Reaktoren tilsætter en balanceret dosis af begge, så den kan ikke korrigere "skæve" værdier.

Den kører med 1 bobbel CO2 hvert 2 sek og 1-2 bobler gennemløb nu. Jeg skal have justeret den ned til 1 bobbel CO2 hvert 3-4 sek, for lige nu stiger værdierne stadig. Det er ret vanskeligt at køre manuelt, så det kan godt være jeg skal have en pH-styring på med tiden. Eller også kommer der en magnetventil på, så jeg kan "styre" CO2 med en timer.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har forresten undret mig meget over min Hugo...
Den er fortsat tyk og fed, selvom der ingen alger er tilbage til den at spise (jeg har en del Bryopsis men det er der jo ingen, der gider æde). Her til aften fandt jeg så ud af, hvorfor; Den æder sgu granulat-foder :lol:

Jeg plejer aldrig se den, når jeg fodrer men her til aften blæste den rundt og fangede granulat-foder (Sera Granumarin). Den tog godt fra, så der er vist ingen problemer med overlevelsen dér. Bagefter sad den veltilfreds på en sten, helt fremme ved ruden og "grinede" til mig mens den slog mave :wink:

/Kim
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Jeg kender godt det med hugoen, min er også rigtig fed, den tager også granulatfoder og noritang.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Hæ.... Så kom der sgu lidt mere gang i cirkulationen:
To stk. Tunze 6100 er monteret idag. En i hvert hjørne. Hold da helt k..., der er skrald på sådan nogle fætre. Jeg måtte skrue helt ned for dem, før det var muligt at holde sandet nede i bunden af akvariet..... :lol:

Det har givet en ret kraftig cirkulation hele vejen rundt OG KORALERNE ELSKER DET !!!
De står alle med polypperne strakt HELT ud her til aften og revet har aldrig set sundere ud. Min Tubastrea sp. går også fuldstændigt bersærk. Den har aldrig været flottere.

Den samlede mængde pumper er så:
1x3000L/t gennem spraybar langs bagruden.
2xTunze 6100 justeret helt ned (~4000L/t)
1x2400L/t retur

Altså i alt ~13.400L/t eller 53,6 gange akvariets volumen.
Jeg overvejer kraftigt, at sætte styring på, så de to tunzer kan deles lidt om det istedet for at køre hele tiden. Det ville også give lidt varierende strøm istedet for.

Lige et spørgsmål: Er det normalt, at der kommer en hel del microbobler fra Tunzerne ?
Går det væk ad sig selv eller skal jeg gøre noget ?

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har forresten også lige fået min pH-probe med posten idag.
Den var MEGET billig i forhold til den gængse pris på sådan nogle fætre.

Den er med BNC-stik, 1m ledning og temperaturkompencering. Det bliver sgu spændende, om den virker og i hvor lang tid :wink:

Billede

/Kim
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Du siger at alle koraller står flottere end nogensinde før :wink: men hvor er BILLEDERNE :BI
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Tjah - det bliver ikke idag.
Lyset er slukket nu og der er ikke så meget ved at tage billeder i det blå lys.

Jeg prøver at få lidt billeder i kassen i morgen. Hvis mit kamera ellers vil opføre sig ordentligt - det er SKOD til macro (aldrig mere kompakt-kamera).

/Kim
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI: BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI:BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI :BI
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Øhhhhh ?
Hvad går dét lige ud på ?

/Kim
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Nolan skrev:Øhhhhh ?
Hvad går dét lige ud på ?

/Kim
Har en ret god ide om at han gerne vil se billeder 8)
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"