Jeg har nu læst en masse forskellige forslag og fået svar på en masse spørgsmål (tak for det og er nu så småt ved at være klar til at lege lidt med pvc, gennemføringer, kuglehaner og en masse mere.
kan i ikke lige kaste et blik på min tegning og se om det ser fornuftigt ud eller hvad der kan/skal ændres.
du kan ikke have den spray bar i bunden af akvariet medmindre du har en tilbageløbsventil. Hvis der kommer strømafbrydelse, så vil alt vandet fra akvariet løbe i sumpen, hævert effekten, og i sumpen kan det jo ikke være, så derfor vil du få en ufrivillig gulvvask i saltvand.
Hvis du vælger en spraybar som kommer op gennem bunden så får du hævert effekt som Eciton nævner. Hvis du derimod skal have den op over glasset først også ned i akvariet tvivler jeg på du får ret meget tryk på den. Jeg lavede samme system med en Oceanrunner 3500 og der var stort set intet tryk på. Men HVIS du vælger at gøre sådan alligevel så bor et lille hul i røret et par mm under vandkanten eller i vandkanten. For hvis der skulle opstå strøm afbrydelse en dag så synker vandet ikke længere end til hullet da den så suger luft med ind og hævert effekten ophører.
Men ikke sjovt hvis alt går til i akvariet og du skal til at lægge nyt gulv, fordi dit fine trægulv for fået vandskader, eller at under boen lige pludselig har et loft, der bare fosser vand ned af.
Alternativet er at have din spraybar via overløbet. En tilbageløbsventil tager alt for meget kraft fra pumpen, efter min mening.
apropos det med at bore hul i returrøret i toppen. Så fik jeg mit retur lavet hos en, og vedkomne havde boret et hul i toppen af røret, så da jeg første gang skulle teste mit akvarie her i går, stod der en pæn stråle af vand op på min væg. Kunne ikke forstå det første gang, og troede at jeg havde skruet et af rørene for løst på. Men da det også skete 2. gang (man skal jo lige prøve igen igen hehe) så stod det igen med vand op på væggen. så ja gør som brizz siger, bor hullet i siden af røret og helst lidt under vandstand
hanxa skrev:hvordan får jeg så et hul i vandkanten? skal jeg have spraybaren til at gå op til vandkanten?
Med en boremaskine
Sæt din spraybar ned i akvariet. Sæt den hvor den skal være og evt test den om der skal laves noget om osv. Når det hele så er som det skal være markerer du på det rør der går ned i spraybaren, hvor vandoverfladen er. Lige en mm eller 2 under det mærke borer du et hul. så lille som muligt og lad hullet pege ud i akvariet. På den måde sikrer du dig at hævert effekten ophører når den kan suge luft ind gennem det hul.
Kig evt i denne tråd jeg lavede da jeg stod i samme situation. Der kom mange guldkorn. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... sump+papir
Så skal du have en tilbageløbsventil der gør at vandet ikke kan komme tilbage i sumpen men kun op men jeg ved ikke rigtigt hvad det er for en du skal bruge det er der nok nogle kloge hovder herinde der ved.
Hej!
Du skal skal bruge den størrelse kontraventil, der passer til din PVC rørstørrelse(altså fra sump til spraybar!) Jeg formoder det er forbundet i PVC-rør. Ellers skal der limes slangestudse på kontraventilen. (Husk spændebånd)
Mvh
Nicolaj
Kontraventilen fås rimeligt billigt her:www.koiimport.dk
Hejsa... tak for hjælpen. Har lige bestilt en ordentlig bunke ting og sager fra koiimport. inklusiv en kontraventil, så nu må vi se om det kan lade sig gøre