Her er lige lidt erfaringer fra en med hobbyist.

Har ca 160 L saltvand fordelt på et rsm 130 og sump, se evt. nogle af mine andre tråde. Startede i juni i år og tingene har kørt stille og roligt...

Men ih, stakkels dyr efterhånden. De må have det som i en tidevandspool mht. værdierne.
Lang historie kort.
Har målt saltindhold med hydrometer pind, fik denne trimmet ved en god erfaren saltvandsven, så langt så godt.
MEEEN. på et tidspkt fik et barnebarn fat i det og det knækkede, jeg købte et nyt og det BLEV IKKE KONTROLLERET!!!!#"!%#"!#"!

Den opmærksomme læser kan måske huske jeg har undret mig over HØJT mag indhold?... Vi snakker 1700-1800 stykker, nogle af jer gjorde mig i den forbindelse obs på om saltindholdet mon var for højt? Nææh - nej sagde jeg.... og kørte glad videre....
På et tidspkt var jeg v fat donny og hente lidt frags TAK

Efter ca 10 dage kom jeg i tanke om MIN BUMMERT med at jeg IKKE havde fået trimmet det nye hygrometer, skyndte mig til Decocean og købte et refraktometer...
Mit saltindhold viste 1.033....! Rent rødehav...... Kan godt forstå Kwons frags havde fået et chok.... og at mine værdier var RET høje....
Jeg fik fortyndet vandet over ca. halvandet døgn til 1.026 Frags fra kwon var døde med po4 peak til følge ( fra 0.02 til 0.08) Den er jeg ved at få på plads igen via vandskifte og Seaklear.
Alle mine "gamle" sps og lps, lider nu en smule under de skiftende omstændigheder i min vandpyt, men jeg håber de kommer sig? Alle hviveldyr, rejer snegle mm har det fint nok

Såh nu sætter jeg mig lige på mine hænder igen og venter på at tingene retter sig inden jeg begynder at putte flere lps og sps i baljen!!!
Værdier lige nu.
N03 = 3
Po4 =0.04 og let faldende
CA = 435
KH= 10.1
MG=1410
temp = 25.8
salt = 1.026
Når nu mine værdier er blevet mere "normale" og jeg kan begynde at observere et forbrug i CA og MG hvad sker der så med KH? stiger den? eller falder den?
Jeg vil begynde at tilfører de 3 hellige når jeg kan se et fald= forbrug?
HUSK AT TJEKKE JERES MÅLEGREJ IND I MELLEM

Go dag
Charlie