STORM i vandpytten i Roskilde/ begynder SJUSK!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

STORM i vandpytten i Roskilde/ begynder SJUSK!

Indlæg af charlie saltvand »

Hej SF venner.

Her er lige lidt erfaringer fra en med hobbyist. :y

Har ca 160 L saltvand fordelt på et rsm 130 og sump, se evt. nogle af mine andre tråde. Startede i juni i år og tingene har kørt stille og roligt... :y

Men ih, stakkels dyr efterhånden. De må have det som i en tidevandspool mht. værdierne.

Lang historie kort.
Har målt saltindhold med hydrometer pind, fik denne trimmet ved en god erfaren saltvandsven, så langt så godt.

MEEEN. på et tidspkt fik et barnebarn fat i det og det knækkede, jeg købte et nyt og det BLEV IKKE KONTROLLERET!!!!#"!%#"!#"! :BA Det glemte jeg sgu i farten.......PIS

Den opmærksomme læser kan måske huske jeg har undret mig over HØJT mag indhold?... Vi snakker 1700-1800 stykker, nogle af jer gjorde mig i den forbindelse obs på om saltindholdet mon var for højt? Nææh - nej sagde jeg.... og kørte glad videre....

På et tidspkt var jeg v fat donny og hente lidt frags TAK :y og TAK for behageligt selskab.... Det var fine solide begynder frags af lps.... men de trivedes ikke rigtigt hos mig, ( jeg har lidt sps frags som står nogenlunde, og lps som stortrives).... Så døde min mangrove snegl, ....HHmmmm.

Efter ca 10 dage kom jeg i tanke om MIN BUMMERT med at jeg IKKE havde fået trimmet det nye hygrometer, skyndte mig til Decocean og købte et refraktometer...

Mit saltindhold viste 1.033....! Rent rødehav...... Kan godt forstå Kwons frags havde fået et chok.... og at mine værdier var RET høje....
Jeg fik fortyndet vandet over ca. halvandet døgn til 1.026 Frags fra kwon var døde med po4 peak til følge ( fra 0.02 til 0.08) Den er jeg ved at få på plads igen via vandskifte og Seaklear.

Alle mine "gamle" sps og lps, lider nu en smule under de skiftende omstændigheder i min vandpyt, men jeg håber de kommer sig? Alle hviveldyr, rejer snegle mm har det fint nok :y

Såh nu sætter jeg mig lige på mine hænder igen og venter på at tingene retter sig inden jeg begynder at putte flere lps og sps i baljen!!!

Værdier lige nu.
N03 = 3
Po4 =0.04 og let faldende
CA = 435
KH= 10.1
MG=1410
temp = 25.8
salt = 1.026

Når nu mine værdier er blevet mere "normale" og jeg kan begynde at observere et forbrug i CA og MG hvad sker der så med KH? stiger den? eller falder den?

Jeg vil begynde at tilfører de 3 hellige når jeg kan se et fald= forbrug?

HUSK AT TJEKKE JERES MÅLEGREJ IND I MELLEM :y :y :y

Go dag
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: STORM i vandpytten i Roskilde/ begynder SJUSK!

Indlæg af KasperT »

Det skulle gerne være KH hvor du kan se det tydeligste fald, hvis det sker som følge af koral vækst.
Fald i mg og ca uden samtidigt fald i KH kan måske tilskrives måle unøjagtighed eller at de reagere med andre ioner så du ikke længere kan måle dem.
/Kasper

Website: Reef App
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Jimze89 »

Mærkeligt at ls og dine fisk ikke lå og flyd i overfladen pga. Saltindholdet XD
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det først halve år jeg have saltvand kunne jeg heller ikke rigtig få tingene til at fungere hvilket også skyltes en misvisende flyder. Mit saltindhold som jeg troede var på 1.025 lå på 1.010 så det var noget tyndt pis! Fiske fik pletter og koraller døde over tid. selv algerne trives ikke ;-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"