Zoa

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Zoa

Indlæg af TOSTRA »

Hej med jer.
Jeg har kigget lidt rundt på nettet efter noget at fodre mine zoas med, da jeg endnu ikke har set dem vokse. De ser glade nok ud, men der sker bare ikke noget i væksten.
Og så står der jo overalt, at fiskenes afføring er det bedste zoafoder. Ikke at man skal fodre dem med det, men nok mere, at de er der.
Og jeg har jo ikke nogen fisk i min lille balje, så det kunne jo være en grund.
Det eneste "rigtige" dyr, jeg har i akvariet er en boksekrabbe. Og så er det jo nok ikkeselve afføringen, der er det gode, men et af de stoffer, der kommer i vandet. Jeg har Chaetomorpha i sumpen og en ATS(men der sker ikke meget på den), så det kunne jo være, at de stoffer blev fjernet der også.
Og så skal jeg have en skummer også, men jeg mangler bare lige den rigtige luftpumpe.

Og så kom jeg på en helt tosset ide. Jeg har et mbunaakvarie, og de fisk jeg har skider helt vildt. Ville det gøre noget som helst godt at suge lidt af det skidt, der ligge i krogene op, og hælde det i sumpen? Det er ikke noget, jeg er meget for, så hvis i vil fortælle mig, hvad det er af stoffer, de gerne vil have, og hvad man kan gøre for at få mere af det, ville jeg være glad :-)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: Zoa

Indlæg af TOSTRA »

Jeg skifter forresten 1 liter vand om ugen, og jeg tror, at jeg har 10 liter vand, når man trækker sten osv. fra
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Jeg har NØJAGTIG samme "problem"
Mine Zoa vokser ikke og har heller ingen fisk i.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er der så også lige det fakta, at vi ikke ser den vækst der er, fordi vi stikker hovedet ned til akvariet 100 gange om dagen.

Tag på ferie i 14 dage, så kan I nok se vækst
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Nope.
Jeg var på ferie i 3 uger, og jeg kom hjem til et par kolonier, der var blevet dræbt af glasroser og resten, der ikke var vokset en millimeter :-(
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af Gulkan »

Hvad siger din nitrat?
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

TOSTRA skrev:Nope.
Jeg var på ferie i 3 uger, og jeg kom hjem til et par kolonier, der var blevet dræbt af glasroser og resten, der ikke var vokset en millimeter :-(
Så få da et akvarie og ikke det syltetøjs glas

Du roder nok også langt mere i syltetøjs glasset end godt er. Tingene skal have ro og det i et pænt stykke tid før end at de vokser.
Og i så lidt vand, sker der alt for hurtigt svingninger i vandkvaliteten.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

de vokser meget langsomt ^^ de kolonier jeg har der er mest vækst i for nok et nyt hovede hver 10énde dag (men nu er mine kolonier ikke så store) og nogle sker der heller ikke noget med :/ jeg har 5 fisk på 63 liter :) den jeg har der er vokset mest er gået fra 4 hoveder til 14 på 8 måneder... og på den samme tid har jeg en der er gået fra 3 til 4....
nu ved jeg ikke hvad den normalle vækst er men er rimeligt tilfreds med den der er gået fra 4 til 14, den er blevet 3,5 gange større på 8 måneder, det vel ret fint :) men der er jo så også nogle der næsten ikke vokser....
få gule polypper, de vokser ret hurtigt, mine er der ihvertfald godt gang i :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Gule poypper duer ikke, for jeg kunne godt tænke mig en wurdemanni.
Hvad angår størrelsen, er jeg faktisk rigtig glad for mit lille kar, og har ikke tænkt mig at skifte det ud.
Men jeg har et 90 liters, der står og venter på at jeg kommer igang :-)
Det kan faktisk godt være, at jeg roder lidt for meget i akvariet,nu du siger det.
Er nitrat en god eller en dårlig ting? Der er jo efterhånden nogle stykker herinde, der tilfører nitrat, men samtidig er det en ting, man for det meste prøver at fjerne?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

min wurdemanni røre ingen af mine polypper, men den sider også bare på bagsiden af min stensætning... har dog en lidt bisset dannebrogsreje, men den røre dem altså heller ikke ^^
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg har fundet ud af at det kommer an på lyset i akvariet. Mine røde zoa voksede heller ikke men da de blev flyttet ind i skyggen eksploderede de nærmest i vækst. Det samme skete med mine grønne.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af Gulkan »

Zoa'er kan godt lide der er lidt ''snavs'' efter jeg selv er begyndt at tilsætte og holder en nitrat mellem 2-5 kan jeg næsten se fra dag til dag at de breder sig men der gik over 4 mrd før de begyndte så giv dem ro..
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Det var en masse gode tips.
Skygge, nitrat og ro :-)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af Gulkan »

TOSTRA skrev:Det var en masse gode tips.
Skygge, nitrat og ro :-)

Lige et lille spørgsmål.. ser i en af dine andre tråde at du ikke engang rigtigt er begyndt at teste og har styr på dine værdier.

Hvor ved du så fra om din balje overhovedet er klar til koraller.?

I 10l vand kan der ske store ændringer på meget kort tid hvilket kan dræbe alt på ingen tid så der skal du være ligeså hvis ikke mere opmærksom på værdierne som i et større. .
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Jeg ved selvfølgelig ikke, om den er klar til dem, men jeg startede udelukkende med ting fra et kørende akvarie(der er stading indkøring, det ved jeg), og der fulgte et par koraller med også. Jeg kunne jo se på dem, hvornår de havde det godt.
Og så ser mine koraller også meget glade ud. Altså for et par dage siden. Idag ser de ret skidt ud, fordi jeg kom til at hæve saliniteten for hurtigt :(
Men det går op ad bakke igen, og forhåbentlig bliver de flottere end da jeg havde den lave salinitet.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af Gulkan »

TOSTRA skrev:Jeg ved selvfølgelig ikke, om den er klar til dem, men jeg startede udelukkende med ting fra et kørende akvarie(der er stading indkøring, det ved jeg), og der fulgte et par koraller med også. Jeg kunne jo se på dem, hvornår de havde det godt.
Og så ser mine koraller også meget glade ud. Altså for et par dage siden. Idag ser de ret skidt ud, fordi jeg kom til at hæve saliniteten for hurtigt :(
Men det går op ad bakke igen, og forhåbentlig bliver de flottere end da jeg havde den lave salinitet.
Men mit råd fra nybegynder til nybegynder ville jeg hvis jeg var dig udelukkende fokusere på at få værdierne på plads og til at Køre stabilt i et stykke tid og derefter stille og roligt begynde at tilføre lidt mere liv ellers kan det komme til at koste dig rigtig mange penge i tabte koraller.

Det bedste middel du kan give dit akvarie er også det billigste: tålmodighed. (Pisse svært ved det godt) :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Vær også obs på hånd hygiejne med så lidt vand kan du hurtigt skade kvaliteten hvis du har diverse på hænderne. Brug evt. hansker når du leger lidt med tingene.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af TOSTRA »

Hygiejnen fejler ikke noget.
Det har jeg simpelthen ikke råd til medden lille balje, jeg har :-)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"