Jeg målte i dag min KH til at være kommet helt ned på 6.4, og besluttede mig derfor , at nu måtte det være tid til at begynde at dosere noget 'balling-agtigt'.
Jeg tog derfor ud til Nordic Reef og købte noget pulver. De anbefalede noget Brightwell Aquatics og jeg købte Alkalin8.3-P og Calcion-P, begge på pulverform (nok derfor de hedder P til sidst

Jeg er gået i gang med at hæve KH til at starte med, da Ca stadig ligger på 400, så den ikke er kritisk endnu, og at jeg tror det er mere overskueligt at køre én ting ind ad gangen. Jeg har så i dag tilsat 15ml af den stamopløsning, de har en opskrift på, og har hævet KH til 6.9. Jeg har ikke SPS i baljen, så det kan godt gå, ikke?
Men nu til mine spørgsmål:
-Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør stile efter i mine værdier. Det er meningen at jeg skal have SPS'er i, når der er helt styr på doseringen, så det kommer til at være et mixed reef med både bløde, LPS og SPS. Er det helt skævt at sigte efter KH=10.5, Ca=450 og Mg=1450? Jeg er med på at det er et overordentligt komplekst spørgsmål, og at der slet ikke er et entydigt svar. Så jeg vil bare høre om det er helt i skoven, og om I personligt ville sigte efter noget andet

-Jeg er også lidt i tvivl ang. vandskift. Når jeg har blandet nyt vand, ligger alle værdierne lidt eller noget under de nævnte værdier. Hæver I jeres nye saltvand op til de værdier I har i akvariet, eller lader I det bare udjævne sig? Alt andet lige, må det vel gøre værdierne mere stabile hvis man skifter med vand med samme værdier, selv om det selvfølgelig også er lidt mere besværligt.