Spørgsmål ang dosering, vandværdier og vandskifte

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Spørgsmål ang dosering, vandværdier og vandskifte

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Jeg målte i dag min KH til at være kommet helt ned på 6.4, og besluttede mig derfor , at nu måtte det være tid til at begynde at dosere noget 'balling-agtigt'.
Jeg tog derfor ud til Nordic Reef og købte noget pulver. De anbefalede noget Brightwell Aquatics og jeg købte Alkalin8.3-P og Calcion-P, begge på pulverform (nok derfor de hedder P til sidst :smart:).
Jeg er gået i gang med at hæve KH til at starte med, da Ca stadig ligger på 400, så den ikke er kritisk endnu, og at jeg tror det er mere overskueligt at køre én ting ind ad gangen. Jeg har så i dag tilsat 15ml af den stamopløsning, de har en opskrift på, og har hævet KH til 6.9. Jeg har ikke SPS i baljen, så det kan godt gå, ikke?

Men nu til mine spørgsmål:
-Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør stile efter i mine værdier. Det er meningen at jeg skal have SPS'er i, når der er helt styr på doseringen, så det kommer til at være et mixed reef med både bløde, LPS og SPS. Er det helt skævt at sigte efter KH=10.5, Ca=450 og Mg=1450? Jeg er med på at det er et overordentligt komplekst spørgsmål, og at der slet ikke er et entydigt svar. Så jeg vil bare høre om det er helt i skoven, og om I personligt ville sigte efter noget andet :)
-Jeg er også lidt i tvivl ang. vandskift. Når jeg har blandet nyt vand, ligger alle værdierne lidt eller noget under de nævnte værdier. Hæver I jeres nye saltvand op til de værdier I har i akvariet, eller lader I det bare udjævne sig? Alt andet lige, må det vel gøre værdierne mere stabile hvis man skifter med vand med samme værdier, selv om det selvfølgelig også er lidt mere besværligt.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Spørgsmål ang dosering, vandværdier og vandskifte

Indlæg af Benny »

Jeg syntes at CA og Mg ville være ok, men Kh syntes jeg er en smule høj, jeg ville gå efter 8 - 9 stykker.
Ved vandskifte, gør det ikke så meget, at værdierne ikke er helt de samme, for det er jo kun 15-20 % man normalt skifter, så det giver næsten ingen udsving.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Jeg vil nok købe noget salt som indeholder de værdier du sigter efter når salt indholdet er som du ønsker den.
Det er klart det nemmeste og mest stabile.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Kasper og Benny.
Tak for svarene :)
Benny. Det lyder godt. Så sætter jeg mit mål for KH til 9 i stedet.

Hvad angår salt, så kører jeg med Dejong, så det er ikke fordi det er helt ved siden af. Jeg ville bare høre hvad andre gør, for at være sikker på at jeg ikke laver rod i det på den konto :)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Jeg har også noget "billigt" salt jeg skal have brugt inden jeg skifter.
Regner med at bruge Red Sea Coral Pro, det skulle vist passe ret godt med de værdier jeg gerne vil have. (ca. det samme som du sigter efter)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det skulle vist være ret godt salt, ja. Jeg kørte selv med det de første 7 kg salt. Men der var min salinitet, som du jo selv har set, ALT for høj, så de værdier jeg havde der, kan man vist ikke regne med. Det eneste der er med det, er vist at KH er noget høj i det (vist helt oppe imod 11). Jeg tror faktisk det er derfra jeg selv havde fået den idé at det var godt at den ligger så højt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"