Lige præcis det med døde sten, er en af de ting jeg har skrevet på min liste.
Jeg har tidligere haft startet op med friskfangede sten, som myldrede med liv.!
De var fantastiske hvis det er det man vil.
Til gengæld vrimlede det med alverdens skidt og møg, og gjorde det lidt uoverskueligt for en nybegynder som mig.
Så døde sten ville være én af mine faktorer ved
opstart.
Lyn og "torden" i lamperne er fedt, ingen tvivl om det (syntes jeg).
Om man så vil bruge pengene på at få det ind i stuen er en anden sag.
Mht. korallernes placering i akvariet, mener jeg at de kan få for meget
lys hvis de placeres for højt.
Jeg har læst mig til, at en ordentlig LED kan ramme bunden med gode PAR værdier. Men har også læst mig til, at
koraller for højt/forkert får for meget
lys.
Så man skal have viden for at vide hvor meget ens LED lampe skal dimmes, eller hvor højt/lavt korallerne skal stå.
Så med en ordentlig skimmer (overdimensioneret)
Masser af
lys.
Balling eller
kalkreaktor.
Rowaphos eller Lanthium
er man så godt på vej.???
Ja det er man vel, men i sidste ende må succes stå og falde på akvaristens indsats og investering i tid.
Får man problemer (pest, bobblealger,
cyano, osv.) i tanken skal der sættes ind hurtigt, ellers ryger det flotte og forventlige i vasken.
Jeg tror at det er akvaristens indsats der er alt afgørende.
Har man investeret i udstyret og fået det hele sat korrekt op, skal man også løbende være klar på at investere i tiden og arbejdet med at vedligeholde alting i akvariet.
Her kommer tid og erfaring på banen igen.
Så selvom man køber sig fattig i det bedste af det bedste, er det kun det bedste hvis det er i hænderne på en person der kan/vil bruge tiden på at få det bedste ud af det.
Ovenstående er jo selvsagt, men for mig giver det rigtig god mening at skrive det ned, eller have en lille debat om det.
Jeg bliver nemt blind på mine projekter, og springer hovedspring ind i det, med alt min energi og interesse, men kan også godt mærke at den selv samme energi kan dale over tid, da andre projekter/interesser kommer på banen, og så får akvariet mindre af min tid.
Derfor er det vigtigt for mig, at sætte mig 100% ind i det jeg springer ud i.
Derfor denne debat, da jeg ikke ønsker at investere det hele i
opstart af et
akvarie, som efter 6-8 mdr. får mindre af min tid og går hen og bliver noget der ikke er rart at kigge på, og dermed heller ikke levede op til min drøm.
Så spørgsmålet er jo, og jeg med det rette udstyr kan komme så langt, at jeg senere hen ikke skal stå med hovedet i baljen hver dag.?
Med automatisk
vandskift osv. er jeg langt.
Med reaktorer er jeg længere.
Kan man få en automatisk ruderenser.?? Heh
Kan jeg automatisere mig ud af at smide for meget tid i akvariet, og på samme tid have den koralvækst jeg drømmer om.?