Hvorfor lykkedes nogle mens andre mislykkedes.?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Grath
Foxface
Foxface
Reactions: 0
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Hvorfor lykkedes nogle mens andre mislykkedes.?

Indlæg af Grath »

Hej alle,

Jeg har tidligere haft startet saltvand op, og står nu med blod på tanden igen.
Jeg læser og læser, og drømmer og drømmer...
Når jeg kigger folks tråde (både her og på RC og andre steder) er det tydeligt at nogle har succes med at holde super flotte koraller der både vokser og farver helt vildt.
Andre har koraller som sygner hen i brune og døde farver og mangler vækst.

Hvad er det der gør, at nogle lykkedes, mens andre mislykkedes.?
Er det svingende værdier, forkert lys, pest, misligholdelse, osv.?
Eller er det "uheldige" akvarister der bare render ind i alle problemerne og opgiver.?
Det er selvfølgelig helt forskelligt, men findes der en mere eller mindre bullerproof måde at holde koraller med kæmpe succes.? (Nej det gør der vel ikke, men lad os tage en debat).
Kan man købe sig til det, og lægge det rigtige arbejde i.?
Hvilke metoder skal man benytte sig af for at have størst chance for succes.?
Er det algae turf scrubber, stor skimmer, DSB, LED lys, Balling, osv. Osv...?
Er det low key uden skimmer, er det dyre doseringsanlæg, er det bølger eller bare bottom.?

Hvis i kunne vælge frit med alt jeres erfaring, hvad ville i så gøre hvis i skulle starte en ny balje vand idag.?

Jeg er nysgerrig, og kan godt lide at lære lidt nyt :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor lykkedes nogle mens andre mislykkedes.?

Indlæg af crazy seahorse »

Interessant emne.
Efter min opfattelse skyldes 95% af de fejlslagne akvarier en kombination af flere ting.
Mange har for travlt og prøver at skyde genveje. Man mangler den fornødne indsigt og har ikke den nødvendige tålmodighed.
De tager bare tid at opnå den nødvendige balance for at kunne lykkes.

For mig er det det simple der giver det bedste resultat. Kun at tilføre akvariet det som rent faktisk forbruges og det er KH, Ca og Mg.
Sporelementer tilføres via regelmæssige vandskift og derudover intet.
Hvad fisk angår, skal bestanden afstemmes efter hvad systemet kan bære ellers havner man i selvforskyldte problemer.
Af teknik kræves der faktisk kun en ordentlig velfungerende skummer, god cirkulation og noget ordentligt lys.
Alt det andet er rart at have og kan gøre tilværelsen som akvarist nemmere, men det er ikke en absolut nødvendighed.

Men der er selvfølgelig mange meninger om det og ingen er vel mere rigtige end andre, blot man behandler tingene med den fornødne respekt.
Gør man dette vil man forholdsvis enkelt kunne opnå ret gode resultater.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Ja det var da en spændende tråd.

Jeg er helt enig i at mange knækker halsen på at være for ivrige og utålmodige. En Klovborg tar den tid en Klovborg tar :scream:
Ang. lækkert specielt udstyr. Det er vel her som så mange andre steder, der er need to have og nice to have.
Need to have i min verden er: God skummer, god cirkulation, godt med lys og testsæt man kan stole på.
Nice to have: Alt det andet, så som doseringsmaskiner etc.

Jeg har eksempelvis kørt i snart et år og har først nu købt en brugt doseringsmaskine, mest fordi jeg snart skal på ferie og der ikke umiddelbart er nogen der kan komme forbi og give min balje et skud tilsætning. Men mine sprøjter har virket fint.
Jeg har også først lige investeret i LED til mit BOYU, så det andet lys har virket fint indtil nu.

Så umiddelbart er min erfaring, som ikke er særlig stor. Giv det tid, kig på dit akvarium, mål dine værdier og lad være med at overbelaste systemet ved at sætte for mange fisk eller koraller i på en gang.

Bliver man i tvivl, så spørg de kloge herinde. Det har været min vej til et lille pænt rev :)

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Så i siger tid.?
Tid tager den tid ting tager... Det lyder fornuftigt, helt sikkert.
Men når jeg kigger på RC og finder nogle af de akvarister der starter et akvarie op, og 1 år efter har koraller der stikker op over vandoverfladen, hvad er det så.?
(Har i set ham der kører på sollys.??)
Ja okay Erik, du er godt nok også derhenne af.!!
Fantastisk koralvækst.
Jeg skal virkelig læse din artikel i månedens akvarie.!

Hvis jeg skulle starte op igen er mit helt klare udgangspunkt, at mit setup skal være nøjagtigt som jeg ønsker det, indenfor min økonomis grænser.
Jeg ved også at jeg forventer at mine koraller (vil gerne køre et primært reef) er sindsygt flotte i farverne, og har tydelig vækst.
Derfor er jeg nødt til at købe de rigtige ting fra starten, og få sat mit system op på den bedst mulige måde, så jeg har gjort hvad jeg kunne for at få størst mulig succes.

Men hvad er de rigtige ting.??

Det er det jeg syntes er så svært ved denne hobby...
Folk har så mange forskellige måder at køre deres akvarier på, og den ene har succes på den ene måde, mens en anden har fiasko med samme måde.
Så hvad binder sammen på succeserne.?

Tid.
God skimmer.
Det korrekte lys (og her kræver vel også viden mht. korallerne... For selvom den rigtige lampe hænger over søen, skal korallerne også placeres i den korrekte højde, og i det korrekte lys for at trives.)
Cirkulation.
Dosering (automatisk eller ej.)

Hvad med en DSB.?
Nogle er fortalere, andre forkaster det.
Det samme med Algae turf scrubber.
Der er fordele og ulemper, men hvorfor er der det.??
Hvis nogle har super erfaring med en DSB, må de jo gøre nogle ting som ham der ikke har god erfaring med en DSB ikke gør.!
Så starter man en DSB op, er første udgangspunkt viden, så man er så godt på vej som muligt.
Sådan er det vel med alting... Derfor denne tråd.

Så viden må være en KÆMPE faktor i det her.
Men kan man med viden undgå at købe sig fattig i produkter.?

Hvis i kunne vælge frit med alt jeres erfaring, hvad ville i så gøre hvis i skulle starte en ny balje vand idag.?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville starte med at få fat i noget ordenligt lys, der kan lyse og evt indstillet lidt i farverne. Alt det med torden og lyn ild over akvariet er gejl og ikke noget man bruger.
En skummer af kvalitet og overdimisioneret i forhold til akvariet.

Når det kom til indholdet af akvariet, ville jeg vælge dødesten og starte det op med dem. Evt. købe nogle bakterier til at booste bakterie dannelsen.

Der er jo nogle værdier der skal vedligeholdes, og det kna ske enten ved kalkreaktor eller Balling, her er det nok mest ens egen holdning til hvad man vil.

Det du skriver med at korallerne skal placeres i den rette højde, er mest et levn fra den tid med T5 rør og hqi. Idag med Led lys er der så meget knald på lyset er selv de mest lyskrævende snildt klarer at stå nede i akvariet.
De 50-60-70 cm. som de fleste akvarier er høje er jo ingen ting i forhold til naturen.

Jeg har aldrig overvejet en DSB, ud fra at en rigtigt DSB skal have et bundlag på ca 20 cm og flere forskellige typer sand for at fungere efter planen. Så hellere få fjernet næringen i akvariet enten med en Rowaphos reaktor eller noget Lanthium.
Men jeg tror aldrig at man kan undgå at bruge penge på noget som ikke kommer til at virke optimalt for en og som så igen stilles væk
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Lige præcis det med døde sten, er en af de ting jeg har skrevet på min liste.
Jeg har tidligere haft startet op med friskfangede sten, som myldrede med liv.!
De var fantastiske hvis det er det man vil.
Til gengæld vrimlede det med alverdens skidt og møg, og gjorde det lidt uoverskueligt for en nybegynder som mig.

Så døde sten ville være én af mine faktorer ved opstart.

Lyn og "torden" i lamperne er fedt, ingen tvivl om det (syntes jeg).
Om man så vil bruge pengene på at få det ind i stuen er en anden sag.
Mht. korallernes placering i akvariet, mener jeg at de kan få for meget lys hvis de placeres for højt.
Jeg har læst mig til, at en ordentlig LED kan ramme bunden med gode PAR værdier. Men har også læst mig til, at koraller for højt/forkert får for meget lys.
Så man skal have viden for at vide hvor meget ens LED lampe skal dimmes, eller hvor højt/lavt korallerne skal stå.

Så med en ordentlig skimmer (overdimensioneret)
Masser af lys.
Balling eller kalkreaktor.
Rowaphos eller Lanthium
er man så godt på vej.???

Ja det er man vel, men i sidste ende må succes stå og falde på akvaristens indsats og investering i tid.
Får man problemer (pest, bobblealger, cyano, osv.) i tanken skal der sættes ind hurtigt, ellers ryger det flotte og forventlige i vasken.

Jeg tror at det er akvaristens indsats der er alt afgørende.
Har man investeret i udstyret og fået det hele sat korrekt op, skal man også løbende være klar på at investere i tiden og arbejdet med at vedligeholde alting i akvariet.
Her kommer tid og erfaring på banen igen.

Så selvom man køber sig fattig i det bedste af det bedste, er det kun det bedste hvis det er i hænderne på en person der kan/vil bruge tiden på at få det bedste ud af det.

Ovenstående er jo selvsagt, men for mig giver det rigtig god mening at skrive det ned, eller have en lille debat om det.
Jeg bliver nemt blind på mine projekter, og springer hovedspring ind i det, med alt min energi og interesse, men kan også godt mærke at den selv samme energi kan dale over tid, da andre projekter/interesser kommer på banen, og så får akvariet mindre af min tid.

Derfor er det vigtigt for mig, at sætte mig 100% ind i det jeg springer ud i.
Derfor denne debat, da jeg ikke ønsker at investere det hele i opstart af et akvarie, som efter 6-8 mdr. får mindre af min tid og går hen og bliver noget der ikke er rart at kigge på, og dermed heller ikke levede op til min drøm.

Så spørgsmålet er jo, og jeg med det rette udstyr kan komme så langt, at jeg senere hen ikke skal stå med hovedet i baljen hver dag.?

Med automatisk vandskift osv. er jeg langt.
Med reaktorer er jeg længere.
Kan man få en automatisk ruderenser.?? Heh :-)

Kan jeg automatisere mig ud af at smide for meget tid i akvariet, og på samme tid have den koralvækst jeg drømmer om.?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Grath skrev: J
eg har tidligere haft startet op med friskfangede sten, som myldrede med liv.!
De var fantastiske hvis det er det man vil.
Til gengæld vrimlede det med alverdens skidt og møg, og gjorde det lidt uoverskueligt for en nybegynder som mig.
Jeg har også prøvet de sten man fik i starten da de levende sten kom til Dk. Det var guf.
Så døde sten ville være én af mine faktorer ved opstart.
God idé
Lyn og "torden" i lamperne er fedt, ingen tvivl om det (syntes jeg).
Om man så vil bruge pengene på at få det ind i stuen er en anden sag.
Mht. korallernes placering i akvariet, mener jeg at de kan få for meget lys hvis de placeres for højt.
Jeg har læst mig til, at en ordentlig LED kan ramme bunden med gode PAR værdier. Men har også læst mig til, at koraller for højt/forkert får for meget lys.
Så man skal have viden for at vide hvor meget ens LED lampe skal dimmes, eller hvor højt/lavt korallerne skal stå.
Her prøver man sig frem. Koraller viser ret hurtigt om de skal have mere eller mindre lys og så rykker man dem bare.
Så med en ordentlig skimmer (overdimensioneret)
Masser af lys.
Balling eller kalkreaktor.
Rowaphos eller Lanthium
er man så godt på vej.???
Du skal også have ordentlig cirkulation.
Ja det er man vel, men i sidste ende må succes stå og falde på akvaristens indsats og investering i tid.
Får man problemer (pest, bobblealger, cyano, osv.) i tanken skal der sættes ind hurtigt, ellers ryger det flotte og forventlige i vasken.
Har læst nogle af dine tidligere indlæg, med dine gevordigheder med alger. Og det er rigtigt at her gælder det om at komme igang hurtigst muligt og være på nakken af dem fra start af.
Et fornuftigt osmoseanlæg kan afhjælpe mange algeproblemer.
Jeg tror at det er akvaristens indsats der er alt afgørende.
Har man investeret i udstyret og fået det hele sat korrekt op, skal man også løbende være klar på at investere i tiden og arbejdet med at vedligeholde alting i akvariet.
Her kommer tid og erfaring på banen igen.
Fuldstændig rigtigt set :GO .
Så selvom man køber sig fattig i det bedste af det bedste, er det kun det bedste hvis det er i hænderne på en person der kan/vil bruge tiden på at få det bedste ud af det.
Ja, det er jo ligesom at købe en bil. At du har råd til en formel 1 racer er ikke ensbetydende med at du automatisk er en god bilist :T .
Derfor er det vigtigt for mig, at sætte mig 100% ind i det jeg springer ud i.
Derfor denne debat, da jeg ikke ønsker at investere det hele i opstart af et akvarie, som efter 6-8 mdr. får mindre af min tid og går hen og bliver noget der ikke er rart at kigge på, og dermed heller ikke levede op til min drøm.
Mange taber gejsten og bliver desillusionerede, netop pga at de ikke har sat sig ordentligt ind i tingene inden de startede op
Så spørgsmålet er jo, og jeg med det rette udstyr kan komme så langt, at jeg senere hen ikke skal stå med hovedet i baljen hver dag.?
Næppe, selv det mest simple set up kræver en vis indsats dagligt, ikke timer men dog noget, for at kunne lykkes.
Med automatisk vandskift osv. er jeg langt.
Med reaktorer er jeg længere.
Korrekt, vandskiftet er altafgørende. Manuelt kan dog også gøre det. Det behøver ikke at være automatisk.
Kan jeg automatisere mig ud af at smide for meget tid i akvariet, og på samme tid have den koralvækst jeg drømmer om.?[/quote
]
Til en vis grad, men skal du have gode resultater med de mere krævende koraller, så skal du være klar til at anvende den fornødne tid.
Men mindre krævende koraller er også smukke og er ikke så sarte :y .

Et godt råd herfra:
Det er fint at kigge på RC og deres TOTM. Men de har andre muligheder end vi har her.
Find dig et akvarie her i Dk, et du kunne tænke dig at lave et i stil med og så læg en plan ud fra det. Den plan skal du holde.
Der er mange dygtige akvarister i Jylland. Du kunne måske hægte dig på der. Spørge eller få lidt praktisk hjælp eller info.
Her ovre hos os, er vi flere der udveksler erfaringer og hjælper hinanden med de problemer der altid opstår.
Jeg er jo meget til de personlige kontakter og benytter det meget. Det har givet mig gode resultater og også en del gode venner :beer: .

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Rigtig spændende emne! Jeg går også med en tanke om at starte saltvand op, når min kæreste og jeg flytter sammen.

Skal man holde sig fra sæt såsom RSM eller Boyu? Eller er de ok at starte op med? Er der et der er bedre end det andet i så fald?
Jeg synes det virker ret uoverskueligt som nybegynder, at selv skulle købe akvarie, skummer, det rigtige lys, de rigtige pumper osv, i forhold til hvis man kan købe et sæt som et BOYU på 128L..
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg startede ud med et Boyu (kører stadig), og det var et rigtig godt, begyndervenligt sæt. Men jeg faldt jo pladask for denne fede hobby og nu har jeg tre forskellige nanoakvarier. Det er ikke længere nok for mig og jeg ville ønske at jeg havde vidst dengang, at jeg ville blive så hooked på det. For så havde jeg købt ét stort akvarie istedet!

Men ja.. det er svært som ny at hitte rede i al den teknik der findes derude, og jeg har da også kun lige skrabet overfladen. Men det begynder at give mening det hele :) Og så er det ikke så svært at finde ud af.

Men alt i alt, er et Boyu et godt begynderakvarie til rimelige penge!
Chancen er bare, at du efter et halvt års tid, vil have mere! :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Godt indlæg, godtoplæg til debat.

Synes du har fået gode råd, og vil hellere komme med etlille ekstra synspunkt til din udmærkede indledning.

Bag ethvert smukt og fungerende akvarie ligger der mange ærgelser og fejl. Når du ser TOTM i forskellige fora, så gælder det osse der.

Det kan man enten lære af, eller lade være. SF er genialt som medie, således at den dybe tallerken ikke skalopfindes igen for dig - men tro mig, ligegyldigt hvor godt du forbereder dig - vil du få nedture - men opturen kommer til den tålmodige person med en konstant interesse og respekt for hobbyen.

Jeg tror ikke på at du kankøbe dig til succes alene, du skal gøre dine egne erfaringer.

Jeg vilgerne ønske dig heldog lykke med din kommende balje.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nå, det er så en skummer og IKKE en skimmer du skal have en god en af - en skimmer, på dansk, skimmer kun overfladen, en skummer laver... skum af bobler når de bliver forurenet...
(Det er sikkert bare en fejl at du skrev skimmer i stedet for skummer, da det engelske navn er på skimmer... :Peace: )

Skummer er vigtigt da den fjerner matriale FØR det bliver nedbrugt til div stoffer vi ikke vil have, så en skummer der er dimmensoneret til et større akv. end du har er godt...

Så få fisk som muligt er osse godt...

Sæt kun 1-2 fisk i ad gangen er osse godt...

Rigeligt med Levende sten og meget cirkulation 30x akv. brutto indhold i liter skulle være et absolut minimum...

Ved hold af koraller brug Balling eller lign. for at holde Kh, Ca og Mg oppe... (Ved Balling tilsættes osse Mineralsalt + evt. sporestoffer.)

Dem der har kraftige farver på deres koraller fodre deres fisk meget lidt, holder NO3 nede omkring 1ppm og tilsætter som regel aminosyre og bruger koralfoder hvis NO3 er for lav...

For høj NO3 giver problemer med at holde SPS, samt risiko for at de bliver brune pga for meget de kan leve af, som NO3 i mindre end skadelige mængder...

PO4 er direkte skadeligt for koraller, selv i meget små mængder og kræver testsæt fra ROWA eller Hanna for at kunne måles godt nok...

Så man skal bruge hvad det kræves for at holde div værdier hvor de skal ligge + meget lys ved hold af SPS...

Jeg selv slås med at holde NO3 nede og har nogle alge problemer trods NO3 er nede mellem 2 og 5 og PO4 ikke er målbart...
:beer:
Senest rettet af amddurin søn 10. mar 2013 12:26, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af DrMonty73 »

Hej Michael

Jeg mener at et RSM/BUYO er et godt sæt, hvor du har alt integreret.
Så kan man bygge om efter behov og pengepung.

Jeg udvider nok på et tidspunkt. Men jeg beholder mit BUYO, da jeg planlægger søhesteakvarium i det, når tid er.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Grath
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Grath »

Super indlæg folkens.!
Lige den debat jeg havde brug for i min tankestrøm omkring nyt akvarie.

Skimmer-Skummer - Kartoffel kartoffel...
Engelsk eller Dansk udtryk.
Jeg brugte det Engelske.

Med sådan en debat, er det lidt nemmere at "overskue" hvor man skal sætte ind, og hvad der er gode retningslinjer for at holde succesfuldt saltvand.
Jeg takker mange gange for jeres respons :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"