Jeg er blevet lidt usikker på om jeg bruger min kalkreaktor optimalt, for jeg har et meget stort CO2 forbrug.
Jeg har en stor balje med en masse koraller, men synes alligevel det er mistænkeligt at jeg forbruger 6 kg CO2 på 1,5 - 2 måneder. Dette forbruger ca. 1 bøtte ARM medie.
Jeg synes det er meget, men måske det er min indstilling i teknikken den er gal med.
Selvfølgelig kan slange, studse osv. være utætte, men ikke noget jeg har observeret.
Jeg doserer igennem min dobbelte reaktor med et relativt stort flow. Udgangsvandet er en stråle (ikke dråber). Jeg holder min ph i reaktoren på 6,6.
Jeg har vendt og vejet fordele/ulemper ved at skrue ned for flowet (udgangsvandet) til dråbeniveau, men højt koncentreret ca/kh i udgangsvandet. Derved mener jeg at skulle sænke ph en del længere ned for at kunne levere tilstrækkelig mængde ca og kh til min balje.
Jeg kan bedre lide tanken som jeg gør nu, at have højere ph og meget højere flow igennem. Derved sker der ikke den store katastrofe hvis uheld sker eller den stopper ikke så let for udgangen.
Umiddelbart tænker jeg forbruget af CO2 må være præcist det samme, ved disse to metoder, men overser jeg noget her?
Hvor meget CO2 bruger i andre med store baljer og kalkreaktor - heavy loaded?
Gode ideer og erfaringer meget velkomne